چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حضرت آیت الله سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی بر لزوم تکیه بر آیات قرآن و احادیث اهلبیت(ع) در منابر تاکید کردند و افزودند: بیان آیات قرآن، احادیث اهلبیت(ع) و نهج البلاغه نورانیتی به مجالس می دهد که دیگر کلمات فاقد این نورانیت هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله سبحانی ظهر امروز در نشست با مبلغان نخبه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در دفتر معظم له برگزار شد، با اشاره به اینکه در جهان دو نوع مصلح وجود دارد، اظهار داشتند: مصلحان بشری با نیت پاک وارد میدان می شوند و افکار خودشان را دارند و هرگز به مقام والا نسبت نمی دهند و بشریت بر آنها غالب است.

ایشان، سقراط را مصداق مصلح واقعی دانستند و گفتند: این دانشمند مصلح به تمام معنا  مصلح بود و برنامه ای نیز داشت اما برنامه او الهی نبود.

معظم له، دو ویژگی مصلحان بشری را "عدم انتساب مطالب به وحی" و "عدم ماموریت به اجرا و تبلیغ از سوی خداوند" عنوان کردند و گفتند: دانشمندانی نظیر افلاطون و شیخ الرئیس انسان های وارسته ای هستند که برنامه اصلاحی دارند و عرضه می کنند، اما مامور به تبلیغ نبودند و فقط مطالب خود را مطرح می کردند.

این مرجع تقلید در ادامه با بیان اینکه مصلحان الهی ماموریت از جانب خدا دارند و برنامه های الهی را اجرایی می کنند، اظهار داشتند: برنامه این مصلحان برگرفته از افکار خودشان نیست و هرچه دارند از مقام بالا می گیرند و مامور به تبلیغ هستند و باید برنامه الهی را به هر قیمت در جامعه اجرا کنند و بشریت را نجات دهند و خدا پرستی را توسعه دهند.

این استاد برجسته حوزه با تاکید بر اینکه مصلحان الهی وقتی دارای قدرت می شوند، مامور به اجرای برنامه الهی هستند، ابراز داشتند: میان انبیاء الهی و مصلحان بشری دو تفاوت وجود دارد؛ مصلحان الهی مامور الهی هستند و افکار و برنامه های آنها برگرفته از خداست.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه انبیاء الهی از سلاح تبلیغ برخوردار هستند، گفتند: پیامبراکرم(ص) نیز مانند دیگر انبیاء الهی، افرادی را برای تبلیغ اعزام می کردند.

ایشان با قدردانی از تلاش مبلغان حوزه های علمیه، گفتند: مبلغان تبلیغ، مجریانی هستند که اگر پیامبراکرم(ص) در میان ما بود، همه این افراد را به تبلیغ اعزام می کردند.

*قرآن و احادیث دوتکیه گاه مستحکم منبر باشد  

معظم له در ادامه به بیان ویژگی های خاص مبلغان پرداختند و اظهار داشتند: برنامه منبر باید در راستای رسالت الله و تکیه گاه منبر به احادیث ارزشمند امام باقر(ع) و امام صادق(ع) باشد.

معظم له با اشاره به اینکه از دانش دیگران نیز باید بهره برد، ابراز داشتند: تکیه گاه ما باید سخنان امام صادق(ع) و امام باقر(ع) باشد؛ مبلغ در درجه نخست باید بخشی از آیات قرآن به خصوص در زمینه های احکام، اجتماع و مسائل حکومتی را حفظ باشد.

*مبلغان باید زمینه ساز تحول درونی مخاطبان شوند

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه مبلغ دین باید به گونه ای باشد که در پایان منبر، زمینه ساز تحول مستمع شده باشد، اظهار داشتند: اگر مبلغ سخنرانی کند اما تحولی در فکر مستمع ایجاد نکند، وظیفه خود را به خوبی اجرا نکرده است.

حضرت آیت الله سبحانی بر لزوم تکیه بر آیات قرآن و احادیث اهل بیت(ع) در منابر تاکید کردند و افزودند: بیان آیات قرآن، احادیث اهل بیت(ع) و نهج البلاغه نورانیتی به مجالس می دهد که دیگر کلمات فاقد این نورانیت هستند.

*مبلغان از دردهای جامعه آگاهی داشته باشند   

ایشان، شرط تاثیر تبلیغ مبلغان را داشتن چشم و گوش باز عنوان کردند و گفتند: مبلغان باید جامعه را شناخته، درد را درک کرده و دارو را از میان مبانی قرآن مجید و احادیث انتخاب کنند.

معظم له با تاکید بر اینکه امروز باید نسبت به مشکلات جامعه آگاهی داشت، ابراز داشتند: نباید مسائلی مطرح شود که برای ما محل ابتلا نیست؛ استفاده از نسخه قرآن، حدیث و کلمات علما منبر را موثر می کند.

*قدردانی از شخصیت تبلیغی استاد قرائتی

این مرجع تقلید با قدردانی از اقدامات تبلیغی حجت الاسلام والمسلمین قرائتی، گفتند: این شخصیت ارزشمند هنوز هم بعد از 30 سال، مورد توجه است چرا که بر قرآن و حدیث تکیه می کند و درد و درمان را شناخته است و حالت بیان و سخنرانی ایشان برای مردم جاذبه دارد.

این استاد برجسته حوزه یکی دیگر از ویژگی های مبلغان را خشیت از خداوند عنوان کردند و گفتند: مبلغان بر روی منابر مبادا سخنی بگویند که برخلاف رضای خدا باشد.

*مبلغان ترسی برای بیان حقایق نداشته باشند

این مرجع تقلید، عدم ترس از افراد برای بیان حقایق را به عنوان یکی دیگر از ویژگی های مبلغان برشمردند و اظهار داشتند: البته نباید با آبروی کسی بازی کرد اما نباید این مسائل ما را از گفتن حق بازبدارد؛ حق را باید بیان کرد و خشیت فقط برای خداست.

حضرت آیت الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم بهره گیری مبلغان از کتاب سفینه البحار شیخ عباس قمی تاکید کردند و گفتند: این اثر، کتاب مختصری است که متناسب با هر موضوع، آیه و روایت گردآوری کرده است و طلبه را از یک چمدان کتاب بی نیاز می کند.

*لزوم آگاهی مبلغان از دانش های بشری

ایشان همچنین بر ضرورت آگاهی مبلغان از دانش های بشری به خصوص در زمینه های جامع شناسی، روان شناسی و سیاست های جهانی تاکید کردند و اظهار داشتند: امروز کسانی که در مجالس حضور پیدا می کنند، از جامعه، سیاست و علوم روز آگاه هستند و بیانات مبلغان نباید ضداین مسائل باشد؛ مبادا کلمات ما ضدعلوم عقلی باشد.

معظم له، فتوای یکی از مفتیان سعودی مبنی بر اینکه زمین مسطح است را یک رسوایی دانستند و گفتند: این مفتی سعودی گفته «زمین کروی نیست و هرکسی بگوید زمین کروی است کافر و مرتد می باشد»؛ چرا نباید مفتی کشوری که مدعی خادم الحرمین شریفین است تا این میزان از علوم روز ناآگاه باشد.

*لزوم مطالعه قوی مبلغان

این مرجع تقلید، ضرورت مطالعه را به عنوان یکی از دیگر ویژگی های لازم مبلغان عنوان کردند و افزودند: بنده از مرحوم فلسفی شنیدم که گفت «برای هر منبر، هشت ساعت مطالعه می کنم»؛ مرحوم فلسفی هیچگاه بی مطالعه به منبر نمی رفت و همین مسئله سبب شده بود که در تهران منبر زنده ای داشته باشد.

*منبر باید حسینی باشد

حضرت آیت الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه منبر ما باید منبر حسینی باشد، گفتند: مبادا منبر را به جایی برسانیم که از اهلبیت(ع) نامی برده نشود؛ درخت اسلام را خون امام حسین(ع) و یارانش سیراب کرد؛ حتما باید از حضرت سیدالشهدا(ع) نام برده شود.

ایشان با تاکید بر اینکه نباید شکل منبر را تغییر داد، گفتند: منبر ما باید منبر حسینی باشد؛ البته باید تابع جریان روز نیز بود و حتما باید تغییراتی نیز داشت اما محتوا و پایه همانند گذشته باشد.

*خاطره ای از تاکید امام خمینی(ره) به تبلیغ دین

معظم له به خاطره ای از امام خمینی(ره) اشاره داشتند و گفتند: بنده در ماه مبارک رمضان قصد منبر رفتن داشتم اما به امام راحل(ره) گفتم این منبرها ما را از درس خواندن  بازمی دارد؛ ایشان خیلی تعجب کردند و گفتند «برای روحانی وظیفه و تکلیفی بالاتر از تبلیغ نیست».

این مرجع تقلید در پایان خاطرنشان کردند: درس های اخلاق امام خمینی(ره) انسان را متحول می کرد.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha