سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین زمانی

حوزه/ معاون بین الملل حوزه های علمیه با اشاره به اینکه شبکه های ماهواره ای منبرهای جدید بین المللی برای تبلیغ معارف اسلامی است، اظهار داشت: معتقدیم ضمن حفاظت از روش های سنتی ارزشمند دیرین حوزه و روحانیت، باید از ابزارهای نوین نیز برای تبلیغ دین استفاده کرد.

حوزه نیوز،حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی رایزن سابق فرهنگی ایران در مصر در اواخر سال 1388 با تشکیل معاون بین الملل حوزه های علمیه به عنوان سکاندار این معاونت منصوب شد.

وی در این گفت وگوی تفصیلی، پاسخگوی پرسش های خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، پیرامون ضرورت تاسیس شبکه ماهواره ای حوزه، لزوم حرکت به سمت استفاده از منبرهای جهانی، تعداد اعزام مبلغ بین الملل در سال، تعداد طلاب زباندان حوزه و لزوم عزم راسخ برای تعلیم نسل جدید طلاب به زبان های مختلف شد که ماحصل آن در ذیل می آید:

*آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در بازدید از سامانه خبری حوزه های علمیه بر لزوم حرکت به سمت تاسیس شبکه ماهواره ای حوزه با ده زبان زنده دنیا تاکید کرد به نظر حضرتعالی ماهواره به عنوان یک ابزار رسانه ای چه تاثیراتی می تواند در گسترش تبلیغ معارف اهلبیت(ع) داشته باشد.      

شبکه های ماهواره ای منبرهای جدید بین المللی برای تبلیغ معارف اسلامی است؛ معتقدیم ضمن حفاظت از روش های سنتی ارزشمند دیرین حوزه و روحانیت در تبلیغ دین مانند منبر و سخنرانی و تبلیغ چهره به چهره که دانش روان شناسی در دنیای معاصر اهمیت بی بدیل آنها را اثبات کرده است، باید از ابزارهای نوین نیز برای تبلیغ دین استفاده کرد.

در آیات شریفه قرآن، هدف بعثت انبیاء و تبلیغ دین توسط عالمان دینی "تبیین و اقناع آموزه های حیات بخش الهی" به همه انسان ها معرفی شده است.

ابلاغ به معنای رساندن و رسیدن است؛ بنابراین حوزه علمیه و روحانیت زمانی رسالت تبلیغی خودش را انجام داده است که عملا همه آموزه ها و معارف دین مبین اسلام و مکتب اهل بیت(ع) را به همه آحاد بشری برساند.

*آیا با وجود گستره جهانی و پراکندگی مخاطبان در سراسر نقاط دنیا می توان به تبلیغ سنتی اکتفا کرد؟  

گستره جغرافیایی پهنه کره زمین با حدود 220 کشور در عالم، و تفرق جمعیت بشری در قاره ها، کشورها و جزایر گوناگون و متفرقه در اقیانوس ها، با اکتفا کردن روش تبلیغ سنتی سازگار نیست و با این شرایط امکان ندارد عالمان بزرگوار دینی فکر کنند با منبر رفتن و اعزام منبری، تبلیغ به معنای رساندن معارف جامعه بشری را انجام داده اند.

بزرگان حوزه های علمیه که به نحوی زعامت ابلاغ مبلغ را برعهده دارند علاوه بر اعزام مبلغ داخل کشور به گسترش اعزام مبلغ به تمام کشورهای دنیا بپردازند.

امروز باید افق جدید اعزام مبلغ را کلید زد و براین اساس به مامور کردن مبلغان و فرهیختگان توانمند به حضور در فضاهای مجازی، تاسیس سایت ها و شبکه های اجتماعی به ده ها زبان زنده دنیا اهتمام داشت.

*به نظر حضرتعالی تاسیس شبکه ماهواره ای می تواند در گسترش تبلیغ دین در عرصه بین الملل مفید و سودمند باشد؟  

یکی از این بزرگ ترین عرصه های اعزام مبلغ، تاسیس کانال های شبکه های ماهواره ای است که در صورت تاسیس، فرهیختگان توانمند حوزه می توانند با ده ها زبان زنده دنیا و استفاده از هنر و مهارت های تبلیغی به تبیین آموزه های حیات بخش اسلام و رهنمودهای گره گشای مشکلات امروز جوامع بشری در راستای شفابشی دردها و آلام جوامع متنوع در برنامه های تلویزیونی بپردازند.

شاید سخن گزافی نباشد اگر بگوییم ثواب یک سخنرانی هدفمند در یک شبکه ماهواره ای مورد توجه بشری، صدها و هزاران برابر یک منبر در اجتماع محدود سنتی باشد.

چه مشکلی دارد اگر جمعی از خیرین و بانیان مومن که اموالی را برای مراسم سالار شهیدان و منبرهای دینی نذر می کنند، بخش قابل توجه آن را نذر راه اندازی شبکه های ماهواره ای ویژه تبلیغ دین و مکتب اهلبیت(ع) کنند و این شبکه ها تحت اشراف مراجع معظم تقلید و مدیریت حوزه علمیه به شکل حکیمانه و فعالانه، مدیریت فرهنگی جوامع بشری را برعهده گیرد.

*امروز همان گونه که مستحضر هستید گروه های به ظاهر دینی که تلاش خود را برروی تفرقه امت اسلام متمرکز کرده اند، با تاسیس شبکه های ماهواره ای، خود را به عنوان نماینده اسلام ناب و حوزه و تشیع برای مخاطبان عالم معرفی می کنند. آیا با توجه به این مسئله، ضرورت تاسیس ماهواره رسمی حوزه بیش از گذشته نیست؟

باید توجه داشت که عدم حضور بزرگان دینی در عرصه تبلیغی در فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای، زمینه را برای ورود افراد ناباب که یا با لباس مقدس روحانیت یا غیر آن، مدیریت برخی شبکه های ماهواره ای تند و ضداخلاقی را برعهده گرفته اند باز کرده است و ملت های علاقه مند به دین و مذهب که در میان صدها شبکه های ماهواره ای دنبال شبکه دینی و شیعی هستند، به نزد آنها دست یافته و به جای زلال کوثر معارف ناب اسلامی از آن آب آلوده سیراب می شوند.

اقدام مرجع بزرگوار آیت الله العظمی مکارم شیرازی در تاسیس شبکه ماهواره ای ولایت آغاز گامی از جانب بزرگان حوزه های علمیه در این مسیر است و عزم راسخ آیت الله اعرافی مدیر جدید حوزه نویدبخش گسترش این پروژه در سال های آینده می باشد.

البته حمایت صمیمانه شورای عالی حوزه ها و پشتیبانی مراجع معظم تقلید سهم وافری در موفقیت مدیر حوزه خواهد داشت.

*مخاطبان حوزه در دنیای امروز چه کسانی هستند؟

حوزه علمیه شرعا متکفل اعزام مبلغ دینی به تمام ملل دنیاست؛ ملت های دنیا از نظر مذهبی و عقیدتی به چهار گروه و دایره قابل تقسیم اند؛ گروه نخست، جمعیت شیعیان هستند که حدود 300 میلیون نفر آنها در خارج ایران زندگی می کنند و بی صبرانه برای پذیرش مبلغان حوزه های علمیه ایران آغوش باز کرده اند.

گروه دوم از مخاطبان، بقیه امت اسلامی از پیروان مذاهب دیگر اسلامی هستند که حدود یک میلیارد و صدمیلیون نفر را تشکیل داده و به خاطر مشارکت آنان با ما، در کلیات مباحث عقیدتی و فقهی و صداقت دینی آنان، زمینه شنوایی و پذیرش آموزه های اهلبیت و تبادل اندیشه و تعامل دینی وجود دارد.

تجربه ما در طول چهاردهه سفرهای بیرونی، این حقیقت را اثبات کرد که بیشترین سهم را در زمینه سازی تبلیغاتی بنده، علمای بزرگ اهل سنت ایفا کردند و تمام بزرگوارانی که در دوران حضور من در مصر زمینه های تبلیغ فراهم می کردند، علمای عزیز اهل سنت بودند.

گروه سوم از مخاطبان بین المللی ما پیروان دیگر ادیان اسمانی نظیر مسیحیان هستند که 2.5 میلیارد جامعه بشری را تشکیل می دهند؛ خداوند بزرگ در قرآن کریم پیامبر بزرگوار اسلام را مامور به دعوت پیروان همه ادیان آسمانی برای گفتمان دینی بر منبر مشترکات نمود و آیه «قُل يا أَهلَ الكِتابِ تَعالَوا إِلىٰ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَينَنا وَبَينَكُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِكَ بِهِ شَيئًا وَلا يَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا أَربابًا مِن دونِ اللَّهِ ۚ فَإِن تَوَلَّوا فَقولُوا اشهَدوا بِأَنّا مُسلِمونَ» را نازل کرد؛ امروز حوزویان، مدیر حوزه های علمیه، شورای عالی و مراجع عظام تقلید مخاطب کل در این آیه هستند.

اگر «َأَقِمِ الصَّلاةَ» به عنوان یک امر، ظهور در وجوب دارد، «قُل يا أَهلَ الكِتابِ» هم ظهور در وجوب دارد و براین اساس دعوت پیروان و عالمان مسیحی و دیگر ادیان آسمانی، یک واجب دینی است که ممکن است ترک آن معصیت باشد.

چهارمین مخاطبان بین المللی ما، بقیه جوامع بشری نظیر یک میلیارد هندوی بت پرست، سیصد میلیون بودایی و ... هستند؛ مجموع چهار گروه مخاطبان بین المللی ما، 7 میلیارد بشر در روی کره زمین هستند.

*آیا حوزه های علمیه برای هفت میلیارد نفر از چهار گروه عقیدتی، چه تعداد مبلغ اعزام و در کشورها مستقر کرده است و نیز در موسم های تبلیغی همچون ماه مبارک رمضان و ماه محرم، آیا برای هر یک میلیون نفر یک مبلغ اعزام می کند؟

اگر معیار یک مبلغ برای یک میلیون نفر را حداقل بدانیم، حوزه علمیه قم باید هفت هزار نفر اعزام مبلغ داشته باشد اما مایه شرمندگی است اگر بدانیم که در بعضی از سال ها یک درصد این عدد را نیز اعزام نداریم. 

*اکنون معاونت بین الملل حوزه چه تعداد اعزام مبلغ دارد؟

معاونت بین الملل حوزه و حوزه علمیه قم قانونا حتی اجازه اعزام یک مبلغ را به خارج از کشور ندارد زیرا متولی اعزام، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است و به حوزه علمیه نقشی در تصمیم گیری و اعزام مبلغان داده نمی شود.

تنها کاری که از دست حوزه برمی آید تعلیم و تربیت طلاب و صرفا معرفی برخی از مبلغین توانمند برای عرصه بین الملل به سازمان فرهنگ و مراکز تبلیغی بین المللی است.

*حوزه علمیه چه تعداد مبلغ بین الملل دارد که توانمند به زبان های مختلف دنیا باشند؟

در همایش سال گذشته زباندانان حوزه، 1200 نفر از زباندانان حوزه حضور پیدا کردند که نمایندگان آنها با ده زبان زنده دنیا به سخنرانی پرداختند.

البته جامعه المصطفی نهاد بسیار موفقی است که طلاب خارجی را بعد از تعلیم و تربیت، به کشورهای خود اعزام می کند اما این اقدام بسیار مهم و تاثیرگذار، تکلیف را از شانه حوزه های علمیه برنمی دارد.

*مهمترین راهکار برای افزایش اعزام مبلغ بین الملل چیست؟

پیشنهادی که به نظر می رسد برای درمان این درد بزرگ که ما از آن به عنوان بیماری عدم حضور روحانیت شیعه در عرصه های جهانی تعبیر می کنیم، «عزم راسخ مسئولان نظام به اجرای جدی پروژه حضور بخشیدن فرهیختگان حوزه های علمیه در همه عرصه های دینی، تبلیغی، فرهنگی و علمی کشورهای دنیاست».

اگر مسئولان این تصمیم بزرگ را اتخاذ کنند و اجرای آن را به ما اعلام کنند، مسئولان بخش های مختلف حوزه می توانند راهکارهای اجرایی را با مشورت یکدیگر و هماهنگی با همه نهادهای مربوطه طراحی و اجرا کنند.

* طلاب زباندان حوزه مسلط به چند زبان هستند؟

ما در حال حاضر طلاب زباندان به ده زبان را آماده داریم؛ البته با وجود شش هزار زبان بر روی کره زمین و اقدام ارباب دیانت مسیحی به ترجمه انجیل به دوهزار زبان، اقتضا می کند اگر ما هم بخواهیم تکلیف شرعی دین را به اندازه فعالیت کشیشان انجام دهیم، باید قرآن را به دو هزار زبان دنیا ترجمه و مبلغین حوزه علمیه قم و حوزه های کشور را حداقل به ده درصد زبان های مورد نظر مسیحیت مسلط کنیم.

*چه اقدامی برای آموزش زبان به طلاب صورت گرفته است؟

معاونت بین الملل حوزه با همکاری معاونت آموزش، پیگیری های آیت الله حسینی بوشهری مدیر سابق حوزه و حمایت ها و رهنمودهای شورای عالی و مراجع عظام تقلید در سال گذشته موفق شد طرح تعلیم مکالمه زبان عربی معاصر را در هشتاد مدرسه علمیه در پایه دوم آغاز کرده و امید است با فرمان جدی مدیر محترم حوزه و تاکید شورای عالی در سال های آتی شاهد تعلیم عربی معاصر در همه مدارس کشور حداقل در پایه دوم باشیم. 

* بر این اساس اگر امروز بسترهای تعلیم زبان های مختلف در دستور کار مسئولان حوزه باشد، می توان امیدوار به تحول جدی در عرصه تربیت طلاب به زبان های مختلف و گسترش تبلیغ بین الملل بود؟   

عدم تطابق نظام و متون آموزشی و پژوهشی کتب و مقالات دینی حوزه با نیازهای دینی و فرهنگ کنونی جهان بشریت و ملت های گوناگون و ادیان عالم یکی از مهم ترین دغدغه ها محسوب می شود که امیدواریم برطرف شود.

در مجموع، اگر مسئولان حوزه تصمیم راسخ بگیرند، ده سال دیگر شاهد میوه های شیرین تحول انقلابی حوزه و ظهور هزاران فاضل توانمند و آماده به تبلیغ در عرصه های جهانی خواهیم بود.

گفت وگو: محمدمهدی عنایت پور

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha