جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مدیر حوزه های علمیه در مصاحبه با  تلویزیون ملی کرواسی

حوزه /مدیر حوزه های علمیه در مصاحبه با تلویزیون ملی کرواسی گفت: گفتگوها می تواند اختلافات دینی و مذهبی را کاهش دهد بشر امروز مشکلات و چالش های بزرگی دارد که با همفکری و گفتگوی ادیان و مذاهب می توان آن را حل کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،  آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در دیدار گروهی از اندیشمندان دینی از کشور کرواسی  که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم برگزار شد، ضمن خوشامدگویی به حاضران، به تشریح طیف های دینی در جهان امروز و شاخصه های گفتمان انقلاب اسلامی پرداخت.

وی توجه به اشتراکات فکری بین ادیان و استخراج آن را مورد تاکید قرار داد و برای تقویت ارتباط با نهادهای دینی کرواسی اعلام آمادگی نمود.

مصاحبه تلویزیون ملی کرواسی با مدیر حوزه

وی در پایان این دیدار در مصاحبه ای کوتاه با تلویزیون ملی کرواسی گفت: گفتگوها می تواند ختلافات دینی و مذهبی را کاهش دهد بشر امروز مشکلات و چالش های بزرگی دارد که با همفکری و گفتگوی ادیان و مذاهب می توان آن را حل کرد ادیان و مذاهب به جای اینکه در درون خودشان درگیر شوند و فرصت ها را بسوزانند باید به گفتگو و مباحث چالشی مهم بشر امروز مثل خانواده، اخلاق، محیط زیست و مقوله هایی از این دست بپردازند و ما این گفتگوها را در این راستا می دانیم و امیدواریم که ادامه پیدا کند و هم در منطقه بالکان به عنوان یک منطقه مهم و هم کشور کرواسی و ایران تاثیر مثبت بگذارد.

در ادامه این دیدار شیخ عزیز حسنویچ مفتی اعظم کرواسی که سرپرستی این گروه را بر عهده داشت، در ابتدای این دیدار ابراز داشت: حضور من و همراهانم در ایران فرصتی ارزشمند به شمار می رود. دوستانم از رهبران ادیان در کشور کرواسی هستند و می خواهم این خبر را به شما بدهم که پیروان ادیان در کرواسی از همزیستی مسالمت آمیز برخوردارند و تاکید ویژه ای بر گفتگوی ادیان داریم. چندی قبل همایشی بزرگ با حضور نمایندگان ادیان در کرواسی برگزار کردیم که همایش باشکوهی بود و از جمهوری اسلامی ایران نیز ، آیت الله تسخیری آمده بود.

وی ادامه داد: ما همچنین تعامل و ارتباط خوبی با سفیر جمهوری اسلامی ایران در کرواسی داریم و وی تلاشهای خوبی برای ارتباط بین شخصیت های دینی دو کشور داشته است. علاوه بر رهبران دینی، گروهی از تلویزیون ملی کرواسی نیز ما را همراهی می کند و آنها به دنبال ساخت یک مستند از ایران هستند تا تصویری حقیقی از ایران و مردم خوب ایران ارائه دهد.

در ادامه دبیرکل کلیساهای کرواسی در سخنان کوتاهی از حضور در حوزه علمیه قم ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: من نماینده بزرگترین جامعه مذهبی کرواسی یعنی کلیسای کاتولیک هستم که کاتولیک ها  66 درصد از مردم کرواسی را تشکیل می دهند و ما در کشورمان همکاری خوبی باجوامع دینی به ویژه جامعه اسلامی داریم.

دکتر دراگوتین ماتاک از اندیشمندان دینی پروتستان هم در سخنان خود جمع حاضر و به ویژه آیت الله اعرافی را برادر خود خطاب کرد و گفت: همه ما یک خالق داریم و با هم برادر هستیم ؛ و ما سعی می کنیم این روحیه را در تعامل با سایر ادیان و مذاهب حفظ نماییم. همچنانکه در کرواسی موسسه آزادی دینی داریم که از تمام ادیان در آن حضور دارند و ریاستش را یک مسلمان بر عهده دارد و من دبیر این مرکز هستم.

وی افزود: سفر به ایران برای ما بسیار حائز اهمیت است و این سفر میتواند زمینه را برای نزدیکی بیشتر بین ما و شما فراهم کند. و من به شما بگویم که هیچ چیزی جز خدای متعال نمی تواند ما را به هم نزدیک کند و اوست که خالق یکتای ما و عامل وحدت بین ماست. از طرفی ما مشترکات زیادی بین هم داریم که می تواند، فضا را برای همکاری های بیشتر ایجاد کند از جمله انکه ما هم مانند شما گوشت خوک نمیخوریم.

در ادامه نماینده کلیسای ارتدوکس کرواسی از مهمان نوازی ایرانی ها تشکر و قدردانی کرد و گفت: از نگاه ما ارتدوکسها، ایران کشوری تاریخ ساز است و من از اینکه برای اولین بار به ایران آمده ام خوشحالم و آمده ام تا از نزدیک با زندگی شما آشنا شوم.

پروفسور کواچ استاد دانشکده ادیان زاگرب هم در این نشست گفت: یک نظریه تاریخی وجود دارد که ریشه برخی آباء و اجداد ما در کرواسی را ایرانی می داند از همین رو سفر به ایران برای من حائز اهمیت است. از طرف دیگر من در زمینه گفتگوی ادیان و موضوعات اسلامی و رساله دکتری ام درباره نزول قرآن و مسئله وحی بوده است لذا حضور در حوزه علمیه قم را یک فرصت ارزشمند آشنایی بیشتر با موضوعات اسلامی می دانم.

نماینده تلویزیون ملی کرواسی  هم در این دیدار گفت: ما در طول سال برنامه های مختلفی از جمله آئین افتتاح مرکز اسلامی کرواسی یا ویژه برنامه انتخاب مفتی و... را به مسلمانان اختصاص می دهیم؛ در این سفر نیز به دنبال ساخت یک مستند از جامعه اسلامی ایران هستیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha