چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
خسروپناه

حوزه / رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران با تاکید بر این که حوزه انقلابی به معنای دانستن اندیشه سیاسی و اقتصادی اسلام است، گفت: درس «اندیشه سیاسی اسلام» به دروس حوزه اضافه شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»از بوشهر، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه امام خمینی(ره) بوشهر با اشاره به موضوع حوزه انقلابی گفت:  معنای تاکید رهبر معظم انقلاب بر انقلابی بودن حوزه این نیست که در حال حاضر حوزه ها انقلابی نیستند.

وی با بیان اینکه در حوزه علمیه درسی به نام نظام سیاسی و نظام اقتصادی اسلام وجود ندارد، افزود: برخی از روحانیون پس از چند سال تحصیل در درس خارج، هنوز درک درستی از نظام سیاسی و اقتصادی اسلام ندارند و مثل عوام نمی توانند پاسخ گوی شبهات باشند، در نتیجه شبهات بر اذهان آنها اثر می گذارد.

حجت الاسلام و المسلمین  خسروپناه با ابراز تأسف از اظهار نظر برخی اساتید که عنوان می کنند مکان های مقدس نباید سیاسی شوند، ابراز داشت: این استدلال بسیار ضعیف است. آیا سیاست از دین جداست؟ این حرف حرفی سکولار است؛ آیا ولایت فقیه نباید بتواند در همه امور در چاچوب قانون ورود کند؟!

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: اگر ولایت فقیه را پذیرفتید باید بتواند در همه امور ودر چاچوب قانون ورود کند.

وی با بیان اینکه حوزه در حال حاضر انقلابی است، اما آسیب هایی پیش روی آن وجود دارد، اظهار داشت: یکی از آسیب ها عدم تدریس اندیشه سیاسی اسلام در حوزه است، باید این درس به عنوان درس اصلی حوزه شود.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه در بیان معنای حوزه انقلابی گفت: حوزه انقلابی به معنای دانستن اندیشه سیاسی و اقتصادی اسلام است و در مرحله بعد باید جریان های مختلف سیاسی شناخت، چرا که وقتی جریان های سیاسی کشور نشناسیم نمی توانیم در بزنگاه ها و حوادث بصیرت لازم را داشته باشیم؛ ممکن است طلبه ای انقلابی و ولایت فقیه را قبول داشته باشد ولی در بزنگاه ها دچار شبهه شود.

رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران با بیان اینکه در بحث حوزه انقلابی معنای عمیق تری هم وجود دارد گفت: پس از قرن ها حکومت اسلامی مبنی بر ولایت فقیه تشکیل شده و باید این حکومت اسلامی، جامعه اسلامی را تشکیل دهد و نیز جامعه اسلامی، دولت اسلامی را محقق کند.

وی ادامه داد: حوزه های علمیه زمانی انقلابی خواهند بود که بتوانند ساختار آموزرشی، پژوهشی و تبلیغی نهضت اسلامی را به دولت، دولت را به جامعه و جامعه را به تمدن اسلامی تبدیل کنند و در آن نقشی داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با بیان این که فقه ما هیچ گاه فردی نبوده است، گفت: طلبه وقتی فقه می خواند باید فقه نظام های سیاسی، فرهنگی، قضایی، اقتصادی و اجتماعی بخواند.

رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران در پایان تاکید کرد: فقه و علوم حوزه باید بتواند مبانی، ایدئولوژی و راهبردها، قوانین و احکام و ساختارهای عینی جامعه را در نظام اسلامی تبیین کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha