پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام والمسلمین  مهدوی راد

حوزه/ حضرت عباس(ع) تجسم عینی عمل صالح است؛ حضرت عباس(ع) امان نامه دشمنان را پس زدند در حالی که هم دنیای ایشان در حال از بین رفتن بود و هم جان ایشان؛ ولی ایشان تبعیت از امام را انتخاب کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد ظهر امروز در بیت علامه طباطبایی(دارالقرآن علامه طباطبایی) که با حضور اساتید حوزه برگزار شد،گفت: در شب عاشورا، امام حسین با یاران خود اتمام حجت کرد، ولی هیچ کدام از یاران ایشان حاضر نشدند دست از امام بردارند و به همین خاطر درتاریخ ماندگار شدند.

وی افزود: کربلا یکی از مظاهر قرآن است؛ این مطلب از منظر بسیاری از بزرگان و مفسران بیان شده است؛ حتی افرادی مثل سید قطب نیز در این زمینه قلم زده اند و برخی آیات قرآن را ناظر به کربلا ذکر کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین  مهدوی راد بیان کرد: کربلا تاویل بسیاری از آیات قرآن است؛ گویی کربلا تجلی سوره عصر است؛ سوره عصر، سوره ای بسیار شگفت انگیز و عجیب است؛ محمد بن ادریس شافعی بیان می کند که اگر پیامبر چیزی جز سوره عصر از سوی خداوند بر بشر نمی آوردند همین یک سوره برای کل عالم کافی بود.

استاد حوزه ودانشگاه یادآورشد: پیامبر هیچگاه سه سال تبلیغ مخفی نداشتند بلکه تشکیلات پیامبر مخفی بود نه تبلیغ؛ در آن زمان مسلمانان سوره عصر را با خود می خواندند تا مردم را هدایت کرد.

سخنران این مراسم گفت: سوره های قرآن همیشه یک موضوع محوری را بیان می کنند؛ آیات در سوره ها پراکنده است، ولی تامل نشان می دهد که در پس این پراکندگی یک نخ وصل همه این آیات را به هم وصل کرده است.

وی افزود: نکته محوری سوره عصر، ارایه فرجام انسان است؛ زمان یکی از نکته های بسیار مهم قرآن است که به آن سوگند یاد شده است؛ ظرف خسر، زمان است و انسان باید در این فضا این خسران را تحمل کند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد بیان کرد: تفاوت عمل صالح با کار خوب آن است که خاستگاه عمل صالح، خدایی بودن است زیرا ممکن است فردی کار خوبی انجام دهد ولی خاستگاه آن خدا نباشد.

استاد حوزه ودانشگاه یادآورشد: امام حسین(ع) و یاران ایشان مصداق عاملان عمل صالح بودند؛ امام و یاران ایشان عمل را در بهترین زمان ممکن انجام دادند زیرا یاران بی بصیرت امام از این یاران جاماندند و دلیل آن هم این بود که زمان را به درستی درک نکردند.

وی گفت: ائمه طاهرین(ع) همیشه مصداق عمل صالح بودند و این مصادیق را به مردم و یاران خود تذکر می دادند؛ مثل زمانی که امام حسن در حال عبادت در مسجد بودند و فقیری به امام فرمود که اگر به من کمک نکنید آبروی من می رود و امام از مسجد خارج شد و مورد طعنه برخی مقدس نماها قرار گرفتند و امام فرمودند که مصداق عمل صالح همین کار بود نه اینکه به روی خدا باشم و بنده خدا که را یاری نکنم.

وی افزود: حضرت عباس(ع) تجسم عینی عمل صالح است؛ حضرت عباس(ع) امان نامه دشمنان را پس زدند در حالی که هم دنیای ایشان در حال از بین رفتن بود و هم جان ایشان؛ ولی ایشان تبعیت از امام را انتخاب کرد.

حجت الاسلام والمسلمین  مهدوی راد بیان کرد: حضرت عباس به امام حسین(ع) فرمودند، ما بر اساس باور و نیتی خدایی پشت سر شما آمدیم و هیچگاه نمی توانیم شما را تنها بگذاریم؛ عظمت حضرت عباس در این نکته است که هیچ نامه و خطبه ای از ایشان نقل نشده است، زیرا تا زمانی که امام حضور داشتند هیچگاه خود را مطرح نکردند.

استاد حوزه ودانشگاه یادآورشد: دین حضرت عباس(ع) برای ایشان بسیار مهمتر از قطع دستان و چشم ها و پاهای ایشان بود؛ امروز پس از قرن ها از حضرت عباس(ع) شیوه عمل صالح و یاری امام را فرامی گیریم.

گفتنی است این مراسم،‌ فردا شب ساعت ۲۰ در همین مکان برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha