جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سید علی خمینی

حوزه/سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه قم گفت:اینکه برخی روشنفکران بیان می کردند که مردم از مساله ولایت فقیه خبرنداشتند دروغ است، زیرا مانیفست حکومتی امام(ره) پیش از انقلاب روشن بود،ایشان ولایت فقیه را در نجف مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام سیدعلی خمینی پیش از خطبه های نماز جمعه امروز قم در مصلی قدس گفت: دشنمان  همیشه سعی دارند، سیاست را از اسلام جدا کنند و به همین دلیل از زمان صدر اسلام برخی خلفا و زمامداران از جمله یزید این جریان را آغاز کردند و در زمان محمد رضا شاه پهلوی نیز این جریان ادامه یافت و امروز نیز مشاهده می شود که برخی حکمای اسلامی چنین ارزش هایی را در حکومت قرار نمی دهند.

وی افزود: اسلام، خود مدل حکومتی دارد و برای حاکم اسلامی مدل حکومتی قرارداده اند؛ مگر می شود که خلیفه اسلامی، خلافت را به سلطنت تبدیل کرده و آن را به فرزند خود منتقل کند.

این محقق حوزه بیان کرد: محمد رضا شاه، زندگی شاهانه داشت که با معیارهای اسلامی مطابقت نداشت؛ امروز نیز باید هوشیار باشیم که همانگونه که رهبر انقلاب بیان کردند و خود به آن عمل می کنند؛ مسئول جمهوری اسلامی باید زندگی در سطح متوسط مردم باشد؛ نباید زندگی اشرافی داشته باشند.

فرزند یادگار امام راحل گفت: امام راحل با تاسی از امام حسین(ع) حکومت های طاغوتی را بر نمی تافتند و تلاش کردند که حکومت بر اساس موازین شرعی را شکل دهند؛ امام معتقد بودند که انبیا و اولیا، همه به دنبال ایجاد حکومت بودند  تا حکومت حق داشته باشند.

این محقق حوزه یادآورشد: از دیگر مشابهت های دوران یزید و شاه، تفوق اشرافیت و هنجارشدن آن است؛ در این دوره های ثروت برای مردم به ارزش مبدل شد؛ یعنی شخصی صرفا برای پول داشتن مورد احترام قرار بگیرد؛ البته اسلام با ثروت مشکلی ندارد بلکه با اشرافیت مشکل دارد.

وی گفت: نتیجه این اشرافیت، شکاف طبقاتی و فاصله گرفتن طبقات مختلف از هم و تبعیض می شود؛ آنچه دنیای سرمایه داری غرب را با مشکل مواجه خواهد کرد، مساله اختلاف طبقاتی و تبعیضات اقتصادی است؛ هیچ دردی بدتر از تبعیض نیست؛ مردم فقر و مشکلات را می توانند تحمل کنند، ولی نمی توانند تبعیض را تحمل کنند.

تبعیض حاصل هنجاری شدن زندگی اشرافی است

نوه  امام راحل اظهارکرد: اینکه 99 درصد ثروت جهان در اختیار یک درصد از مردم جهان باشد و اینکه بسیاری از مردم جهان گرسنه بخواهند، بسیار اسف بار است و این مشکل، مشکلی است که دنیای سرمایه داری با آن مواجه است؛ تبعیض حاصل هنجاری شدن زندگی اشرافی است.

وی یادآورشد: امام با پشتوانه همین ملت مستضعف قیام کردند و بیشترین تاکید ایشان در مسایل اقتصادی، رسیدگی به قشر مستضعف بود؛ کسانی که پای انقلاب و امام ایستادند و شهید دادند، عمدتا از قشر متوسط و پایین تر از متوسط هستند.

مردم پای نظام ایستاده و می ایستند

سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه قم گفت: این مردم هستند که پای نظام ایستاده و می ایستند؛ نباید مسئولان را به خاطر ثروت انتخاب کنیم یا کسی که ثروتمند است توان رسیدن به مدارج بالا را داشته باشد؛ افتخار جمهوری اسلامی است که رئیس جمهوری های او از درجات مختلف اجتماعی بودند.

فرزند یادگار امام بیان کرد: ترامپ در آمریکا به خاطر ثروتی که دارد با مشکلات آمریکا خود را بالا کشیده است و خودشان نمی دانند با او چه کنند؛ این مساله یک مشکل بزرگ است؛ این مسایل به این خاطر است که ثروت در این جوامع به ارزش مبدل شده است.

وی اظهارکرد: قیام امام راحل برگرفته از قیام حضرت سیدالشهدا(ع) است زیرا قیام امام راحل همچون قیام امام حسین(ع) برای رضای خدا بود؛ وقتی امام راحل به تبعید رفتند کسی فکر نمی کردند که ایشان برگردند و با قیام خود طومار این نظام را برچیند.

حجت الاسلام خمینی بیان کرد: پرهیز از مصلحت سنجی و دوری از راحت طلبی از دیگر الگوهایی است که در هر دو قیام وجود دارد؛ در آن زمان سعی می کردند توجیه کنند که امام نباید، علیه یک حکومت شیعه قیام کند، ولی امام (ره)اهل مصلحت های بی دلیل نبود.

وی گفت: یکی از وجوه مشترک این دو قیام این بود که یک ولی در مرکز یک قیام الهی بود؛ یاران امام همیشه بر مساله ولایت محوری در این قیام تاکید می کردند؛ اینکه برخی روشنفکران بیان می کردند که مردم از مساله ولایت فقیه خبرنداشتند دروغ است، زیرا مانیفست حکومتی امام پیش از انقلاب روشن بود،ایشان ولایت فقیه را در نجف مطرح کردند.

نوه امام راحل اظهارکرد: آزادگی و هیهات منا الذله نیز از دیگر عناصر مشترک این دو قیام است؛ نباید اجازه دهیم که زیربار ذلت برویم؛ قیام و انقلاب امام برخواسته از قیام عاشورا است؛ اینکه ایام عاشورا طی شود و نام امام را نبریم بی انصافی و مایه خسران است.

حجت الاسلام خمینی بیان کرد: اینکه انقلاب ما در این روزهای عاشورایی مظلوم باشد و به آرمان های انقلاب پرداخته نشود یک آسیب است؛ نباید اجازه دهیم که انقلاب ما از عاشورا جداشود همانگونه که بر اساس عاشورا شکل گرفت؛ همه باید تلاش کنند که آرمان های انقلاب و امام را در ایام عاشورا زنده نگاه داریم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha