سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام سید حسن حسینی/ مدیر دفتر امور تربیت اخلاقی معاونت تهذیب حوزه

مدیر دفتر امور تربیت اخلاقی معاونت تهذیب حوزه های علمیه از اجرای طرح" شورای تهذیب" در مدارس علمیه سراسر کشور خبرداد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام  سید حسن حسینی با اشاره به اهمیت برنامه های اخلاقی و تربیتی در مدارس  اظهارداشت: امروز اخلاق و تربیت از نیازهای اساسی هر طلبه است که باید در مدارس علمیه این مهم به صورت نظامند درآمده و با استفاده از ظرفیت و پتانسیل های  بومی هر استان در مدارس نهادینه گردد.

وی ادامه داد: بر اساس آسیب شناسایی های انجام شده نگاه صرفا آموزشی در زمینه اخلاق و تربیت تاثیرگذار نبوده و این مهم به همراه وابستگی مدارس علمیه مدارس در امور تهذیبی به ستاد، به مرور باعث بروز برخی از مسائل در زمینه تربیت اخلاقی طلاب خواهد شد.
مدیر دفتر امور تربیت اخلاقی معاونت تهذیب حوزه های علمیه افزود : به منظور شناسایی آسیب های احتمالی در فرآیند تربیت اخلاقی طلاب و نیاز سنجی نسبی از سطح مدارس علمیه سراسر کشور همچنین افزایش توانمندی های مراکز استانی در عرصه های تربیتی و اخلاقی با رویکرد ایجاد خودکفایی و استقلال طرح جهاد تربیتی اخلاقی مدیران و اساتید مدارس را از سال گذشته در کشور آغاز نمودیم که با استقبال خوبی از طرف مدیران مراکز استانی و معاونین تهذیب قرار گرفت.
 وی در ادامه به گام های بعدی این طرح اشاره کرده و  افزود:  در گام دوم و در  جهت بهره­مندی  از همه­ی ظرفیت های تربیتی موجود در مدارس که اهم آنها نیروی انسانی است،( مدیر، معاون تهذیب ، استاد و طلاب نخبه ) با تاکید بر گسترش اخلاق و معنویت در حوزه، طرحی در قالب" شورای تهذیبی" تدوین شد.
حجت الاسلام حسینی،در خصوص این طرح گفت: شورای تهذیبی ترکیبی از مدیر، استاد، معاون تهذیب و جمعی از طلاب نخبه و البته اخلاقی در مدراس علمیه است که مجموعه برنامه های تهذیبی حوزه را طبق نیاز سنجی انجام شده در مدرسه ، تدوین و جهت اجرا به مدیر مدرسه پیشنهاد خواهد داد.
وی ،ارتقاء سطح معنویت و اخلاقی طلاب؛ ایجاد هماهنگی در اجرای برنامه های تهذیبی؛ رفع مشکلات و موانع تهذیبی ، تقویت دغدغه های تهذیبی بین کادر مدیریتی ، اساتید و طلاب را از جمله اهداف این طرح عنوان کرد .
به گفته  مدیر دفتر امور تربیت اخلاقی معاونت تهذیب حوزه های علمیه ،کنترل و پیشگیری نفوذ فرهنگی در حوزه های علمیه در بین طلاب، کنترل فضای مجازی، ادامه راه تربیتی علمای سلف ، مراقبت ویژه از طلاب و کاهش هزینه های تربیتی در عین افزایش کیفیت و استفاده از پتانسیل های بومی از دیگر اهداف این طرح خواهد بود.
وی بیان داشت: این شورا وظایفی برعهده داردکه از جمله آن می توان به ارائه و بررسی راهکارهای مقابله با آسیبها و رفع نیازهای تربیتی، برنامه ریزی جهت اجرای موثر و هماهنگ برنامه های تهذیبی و رصد مستمر وضعیت تهذیبی مدرسه، اشاره کرد.
این محقق حوزه اضافه کرد : برای تامین اساتید این دوره هم در طی سال جاری دوره هایی برگزار شد تا ضمن آموزش های لازم آنها بتوانند در تربیت طلاب موفق عمل نمایند.
وی  با بیان اینکه این طرح در مرحله اول در هر استان در یک مدرسه برگزار می گردد، بیان داشت: این تعداد مدرسه به عنوان آزمایشی بوده و امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک کل مدارس کشور را طبق جدول و تقویم اجرایی  پوشش دهیم.
حجت الاسلام  حسینی، با یادآوری اینکه ،این طرح از مدرسه علمیه آقا ضیاءالدین شهرستان اراک آغاز شده است، گفت: این طرح به طور کامل برنامه ریزی و زمان بندی شده و در مرحله اول و در مدت سه ماه، این طرح در سه مدرسه علمیه کشور اجرا  و به تدریج دامنه این طرح در کشور افزایش خواهد یافت.

وی در پایان با اشاره به اینکه  طرح شورای تهذیب مدارس علمیه  ازجمله برنامه های مورد تاکید آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه است، ابراز امیدواری کرد با همکاری مسئولان مدارس این طرح طبق برنامه ریزی های انجام شده ، اجرا گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha