جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کاظم صدیقی

حوزه/ امام جمعه موقت تهران با اشاره به کمالات روحی و معنوی و عرفانی علامه بر لزوم پیمودن راه این بزرگان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین صدیقی امشب، در نشست اساتید موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، در دارالقرآن علامه طباطبایی گفت: خداوند مجموعه عالم آفرینش را مقدمه عالِم شدن آدم ها قرارداده است.

وی افزود: علم الهی شامل اطلاعات جسته وگریخته نیست بلکه باید به سمتی برود که خلیفه خداوند در عرصه قدرت و علم خدا باشد؛ انسان می تواند مظهری از علم و قدرت خدا در محدوده ممکن، باشد.

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: قرآن کریم بیان می کند که انسان برای عبودیت خلق شده است پس مشخص می شود که راه رسیدن به علم، عبودیت خدا است؛ عبد کسی است که مالک چیزی نیست و حضور او در این عالم در همین محدوده است.

وی گفت:رسیدن به مرتبه ای که انسان به مظهریت برسد منوط به این است که انسان خود را مالک هیچ چیز نداند و بداند که عالم اثر و جلوه و مظهر خدا است.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی اظهارکرد: قرآن کریم آمده است که همین راه را برای بشر ایجاد کند که به همگان نشان دهند که علم وقدرت و نظام و نظام از آن خدا هستند.

وی افزود: انسان باید در بعد علم و عمل به فرمان خداوند باشد ودر مسیر معرفت هستی، تلاش کند و همین تعلیم و تعلم رسمی حوزه را به عنوان یک بندگی در نظر بگیرد؛ علم الهی نیز یک حرکت جسمی و ذهنی و الهی است زیرا انسان از این مسیر به یقین می رسد.

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: راه دیگری که انسان را به خدا می رساند، راه جذب و فنا و محبت است؛ در این مسیر انسان باید هرچه دارد از کف داده و عشق و محتبی در دل ایجاد کند که غیر از معشوق، چیزی نبیند.

وی گفت: قرآن جلوه کامل خداوند عالم است؛ اگر معرفت حق مقصد  و قرآن آیینه معرفت است و معرفت حق نیازمند عبور از موانع است، مهمترین مانع نیز خود انسان است ؛علاج گذشتن از خود، محبت است.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی اظهارکرد: اگر علامه طباطبایی همیشه با بوسه بر شبکه های ضریح افطار می کردند به این دلیل است ایشان روحی قرآنی و الهی داشتند؛ علما و بزرگان حوزه در مقابل علامه خضوع و احترامی مثال زدنی داشتند؛ آیت الله بهشتی بیان می کردند که یک دوره فلسفه را نزد اساتید مبرز حوزه گذرانده بودم ولی به پیر طریقتی دست یافتیم که ما را راه برد تا بفهمیم که فلسفه خواندنی نیست بلکه اندیشدنی است که باید در این عرصه غوطه ور شد تا به ارضا برسد.

وی افزود: اینکه رفتار علامه الگو و شاخص شد و شاگردان ایشان احیا گر انقلاب و تشیع شدند و پربال و امام راحل شدند وهر یک سفره ای پهن کردند که از مواهب الهی شد، به واسطه عشقی بود که مرحوم علامه داشتند.

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: علامه طباطبایی عاشق امام حسین(ع) بودند و فرمودند که می فرمودند که سیاه پوش های امام حسین(ع) در محرم شافع می کنند و می فرمودند که راهی برای صعود عرفانی جز از مسیر امام حسین(ع) نیست.

وی تصریح کرد: مرحوم آیت الله بهجت می فرمود، علامه از مرحوم خوئی از نظر فقهی کم نداشت، ولی هیچگاه به دنبال این مسیر نبودند و خود را وقف قرآن کردند. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha