پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
موکب نمادین

حوزه/ طلاب مدرسه امام خمینی(ره)استان یزد با برپایی موکب های نمادین از زائران اباعبدالله الحسین پذیرایی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، معاون تهذیب مدرسه علمیه امام خمینی(ره) در خصوص علت برپایی موکب های نمادین در این مدرسه گفت: از آنجایی که برخی از طلاب تاکنون به مراسم اربعین حضرت سید الشهداء(س) مشرف نشده اند، هرساله با احداث موکب های نمادین از زائران اباعبدالله الحسین(ع) پذیرایی می کنیم تا این دسته از طلاب نیز با فضای معنوی نجف تا کربلا آشنا شوند.

حجت الاسلام ابوالفضل قاسم شریفی گفت: يكی از شعائر مختصّ شيعه كه در هيچ مكتب و ملّتی نظير و مشابهی برای او نمی‌توان يافت، مراسم پیاده روی اربعين حضرت أباعبدالله الحسين(عليه السّلام) است؛ و اين از اختصاصات فرهنگ تشيّع است.

معاون تهذیب مدرسه علمیه امام خمینی(ره) یزد افزود: زيارت مخصوصه آن حضرت در روز اربعين شعار مخصوص شيعه است، و برای هيچ فردی از ساير معصومين(عليهم السّلام) حتّی براي رسول اكرم(صلّی الله عليه و آله و سلّم) اين مسأله وجود ندارد. زيارت حضرت سيّد الشّهداء(عليه السّلام) در روز اربعين و اقامه مجلس عزا برای آن حضرت، فقط و فقط اختصاص به ايشان دارد!

وی با اشاره به یک حدیث، نشانه های مومن را نام برد و اظهار داشت: در كتاب «إقبال»، سيّد بن طاووس با إسنادش به أبي‌جعفر طوسي، و او با إسنادش به امام حسن عسكری(عليه السّلام) روايت می‌كند كه آن حضرت فرمودند: عَلاماتُ المؤمنِ خَمسٌ: صَلَواتُ إحدي و خَمسينَ، و زيارةُ‌ الأربعينَ، و التَّخَتُّم بِاليَمينِ، و تَعفيرُ الجَبينِ، و الجَهْرُ بِبسم اللهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ / نشانه‌هاي مؤمن پنج چيز است: اوّل: نماز پنجاه و يك ركعت (واجب و نافله در طول شبانه روز) ، دوّم: زيارة اربعين حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام ، سوّم: انگشتر در دست راست کردن، چهارم: پيشانی بر خاك گذاردن، پنجم: بلند گفتن بسم‌ الله ‌الرّحمن الرّحيم در نمازهای جهريّه (صبح، مغرب و عشاء(.

معاون تهذیب مدرسه علمیه امام خمینی(ره) خاطر نشان کرد: زيارت حضرت سيّد الشّهداء(ع) در روز اربعين از مختصّات شيعه مي‌باشد، و امام حسن عسكري عليه السّلام آنرا بعنوان شعار و علامت شيعه بيان فرموده‌اند. چنانچه سر بر خاك گذاردن، و بسم الله را بلند گفتن، و نوافل را طبق دستور أئمّه معصومين(عليهم السّلام) بجاي آوردن، و انگشتر در دست راست نمودن نيز از اختصاصات شيعه است.

313/23

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha