شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
علامه طباطبایی

حوزه/ «تفسیر المیزان» اثری ارزشمند از علامه طباطبایی است که در طول ۲۰ سال در ۲۰ جلد تألیف و منتشر شد و امروز یکی از مهم‌ترین آثار تفسیری قرآن کریم است.

خبرگزاری«حوزه»، 24 آبان سالگرد ارتحال آیت الله سیدمحمد حسین طباطبایی (قدس سره) است، این عالم برجسته شیعه در روز 24 آبان سال 1360 در سن 79 سالگی به ملکوت اعلی پیوست و امسال سى و ششمین سالگرد ارتحال این مفسر كبير قرآن کریم است.

علامه محمدحسین طباطبایی (ره) یکی از بزرگترین مفسران قرآن کریم در عصر حاضر بود و «تفسیر المیزان» مهم‌ترین اثر این شخصیت برجسته می‌توان برشمرد که در 20 جلد به چاپ رسیده است، به طوری که به اعتقاد برخی علما و اساتید حوزه، تفسیری به عظمت تفسیر المیزان در میان مسلمانان نوشته نشده است.

«تفسیر المیزان» آینه تمام‌نمای اندیشه‌های علامه طباطبایی

به گفته حجت الاسلام والمسلمین رجبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، کتاب «تفسیر المیزان» در بین آثار علامه طباطبایی وجه متمایزتری دارد و می‌توان آن را آینه تمام‌نمای اندیشه‌های علامه طباطبایی دانست.

وی تصریح کرد: هر یک از آثار علامه، یک یا چند بعد از ابعاد فکری علامه را به ما نشان می‌دهد، در تفسیر المیزان هم علوم انسانی جدید به زیبایی نظریه پردازی و ایده پردازی شده است.

آیت الله علامه طباطبایی رویکرد جدیدی به مباحث قرآنی و علوم نقلی داشتند

علامه طباطبایی زمانی که وارد شهر قم شدند، خلأیی را در زمینه پرداختن حوزویان به قرآن كریم و علوم عقلی احساس كردند و به این نتیجه رسیدند که حوزه علمیه نیاز شدیدی به تفسیر قرآن کریم دارد؛ همچنین نیاز شدیدی به بحث‌های عقلی و فلسفی وجود داشت تا حوزه علمیه بتواند مبانی فكری و عقیدتی اسلام را با براهین عقلی اثبات و از موضع حق خود، دفاع کند، بر همین اساس، ایشان در سال 1325 هجری شمسی به تدریس علوم عقلی و تفسیر قرآن کریم در حوزه علمیه پرداختند.

 

آیت الله علامه طباطبایی رویکرد جدیدی به مباحث قرآنی و علوم نقلی داشتند و پس از ساکن شدن در قم توانستند در سال 1334 نخستین جلد «تفسیر المیزان» را منتشر کنند.

«تفسیر المیزان» یکی از شاهکارهای آیت الله علامه طباطبایی است که در 20 جلد به چاپ رسید؛ تألیف این کتاب ارزشمند، 20 سال طول کشید، علامه طباطبایی کتاب‌های برجسته دیگری به زبان عربی و فارسی تألیف کرده است که «بدايه الحكمه»، «نهایه الحکه»، «اصول فلسفه و روش رئالیسم»، «شیعه در اسلام»، «روابط اجتماعی در اسلام»، «عقاید و دستورهای دینی»، «بررسی‌های اسلامی»، «محاکمات بین دو مکاتبات» و «لب اللباب» از جمله آثار ارزشمند این مرجع تقلید است.

علامه طباطبایی؛ مایه افتخار حوزه علمیه/ علامه طباطبایی اهل الله بود

خانه علامه طباطبایی (قدس سره) در قم هم اکنون به «دارالقرآن علامه طباطبایی» تبدیل شده است، این عالم ربانی به مدت 13 سال در این خانه زندگی کردند و در این مکان به عبادت مشغول شدند و به تحقیق، پژوهش و تألیف کتاب پرداختند.

به گفته مرتضی نجفی قدسی، علامه طباطبایی مایه افتخار حوزه‌های علمیه است و شاگردان این عالم جلیل القدر، شاخه‌های بزرگی از این شجره طیبه هستند که عالم تشیع و حوزه های علمیه به نور آن‌ها منور است.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی با بیان این که علامه طباطبایی اهل الله بود، با اشاره به شخصیت علامه طباطبایی، گفت: علامه طباطبایی وقتی آیه را مشاهده می‌کردند، برای تفسیر آن با یک چشم به آیه می‌نگریست و با چشمی دیگر روایات را در نظر می‌گرفت و بین آنها ارتباطی عقلانی و منطقی برقرار می‌کرد.

وی با اشاره به فعالیت‌های دارالقرآن علامه طباطبایی، اظهار داشت: در دارالقرآن علامه طباطبایی، دوره‌های یکساله مهارت‌های تفسیر قرآن برگزار می‌شود و اساتید بزرگ حوزه در این مجموعه به بیان معارف قرآنی می‌پردازند.

پاسخگویی به شبهات قرآنی در دارالقرآن علامه طباطبایی

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی تصریح کرد: یکی از وظایف و فعالیت‌های دارالقرآن علامه طباطبایی پاسخگویی به شبهات قرآنی است که از سوی دشمنان اسلام مطرح می‌شود و این مرکز در طول جلسات قرآنی به نقد این شبهات می‌پردازد.

نجفی قدسی تأکید کرد: امروز دشمنان اسلام در صدد ایجاد تشکیک در وحیانیت قرآن کریم هستند تا بدین وسیله به جامعه اسلامی ضربه بزنند، بنابراین ما باید به مسئله توجه ویژه داشته باشیم و پاسخی متقن به این شبهات بدهیم.

وی بیان داشت: علامه طباطبایی (قدس سره) قیم بودن قرآن کریم در گستره جهانی را ارائه کردند و ما می‌توانیم با اتکا به این تفاسیر به این شبهات و مسائل پاسخ دهیم.

علامه طباطبایی از نگاه مقام معظم رهبری هر سال به مناسبت سالگرد ارتحال مفسر كبير قرآن حضرت آيت الله علامه طباطبايى (قدس سره)، همایش اساتید تفسیر قرآن کریم در این بیت نورانی برگزار می‌شود، امسال هم به مناسبت سى و ششمین سالگرد ارتحال آیت الله علامه طباطبایی، سه همایش و نشست با عناوین «چهاردهمین همایش اساتید تفسیر قرآن کریم»، « دومین همایش انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه» و «نشست علمی اساتید موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)» در دارالقرآن کریم برگزار شد.

همایش «چهاردهمین همایش اساتید تفسیر قرآن کریم» با حضور آیت الله العظمی جوادی آملی، مرجع تقلید شیعیان برگزار شد و ایشان در جمع اساتید تفسیر قرآن به سخنرانی پرداختند؛ دومین همایش انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه با حضور آیت الله العظمی مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعیان برگزار شد، همچنین آیت الله مصباح یزدی، در نشست علمی اساتید موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و دیگر اساتید حوزه حاضرشدند و به سخنرانی پرداختند.

در معرفی آیت الله علامه طباطبایی همین بس که مقام معظم رهبری (مدظله) درباره ایشان تصریح کرد: «علامه طباطبایی مجموعه‌ای از معارف و فرهنگ اسلام بود، فقیه بود، حکیم بود، آگاه از اندوخته‌های فلسفی شرق و غرب بود، مفسّر قرآن بود، از علوم اسلامی، یعنی علومی که از اسلام نشأت گرفته، یا از آن تغذیه کرده است، مطلع بود... شخصیت او، در لابه لای این دانستنی‌های بسیار، به کمک ریاضتی مداوم و درازمدت پرورده، صیقل یافته و پرداخته شده بود. از کسانی بودکه تنها مکتب جامعی چون اسلام می‌تواند امثال او را در دامان پربرکت خویش پرورش دهد».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha