شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مرکز موضوع شناسی فقهی

حوزه/ معاون پژوهشی مرکز موضوع شناسی احکام فقهی از تولید مبانی نظری و نظریات بنیادین موضوع شناسی در این مرکز خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام  بیات در دیدار مدیران مرکز موضوع شناسی احکام فقهی با آیت الله اعرافی گفت: در حال حاضر گروه های مختلف پژوهشی در این مرکز مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: در ابتدای راه اندازی واحد پژوهش ،8گروه پژوهشی در این مرکز فعالیت داشتند که به تناسب موضوعات، مباحث را پیگیری می کردند، ولی با روندی که در ادامه در این مرکز انجام شد، به 5 گروه رسید.

معاون پژوهشی مرکز موضوع شناسی احکام فقهی یادآورشد: اولین گروه پژوهشی، گروه پژوهش های بنیادین است که درعرصه دانش موضوع شناسی، منابع نظری منقح نشده و... فعالیت دارند؛ مهندسی موضوع شناسی و پرداختن به نظریه موضوع شناسی از دیگر مباحث  فعالیت اصلی این گروه است.

وی گفت: این گروه بر اساس موضوعاتی که بیشترین معیارها را دارند، اولویت ها درنظر می گیرند و طرح تفصیلی پژوهشی در این حوزه ارایه می شود و سپس به تولید محصول پژوهشی اقدام می شود.

حجت الاسلام بیات اظهارکرد: تا کنون 50 زمینه پژوهشی در این معاونت به اتمام رسیده، ولی به دلیل خلا مبانی نظری و تجمیعی که در عرصه موضوع شناسی داشتیم؛ پژوهش ها دارای نقایصی است که باید به مرور و کار سخت و دقیق رفع شوند.

وی گفت: موضوعات فقهی و موضوع شناسی با تمام علوم ارتباط دارند؛ سابقه استنباط حکم به 10 قرن پیش باز می گردد؛ ولی در موضوع شناسی هنوز سابقه خاصی نداشته ایم.

معاون پژوهشی مرکز موضوع شناسی احکام دینی بیان کرد: مفهوم شناسی و موضوع یابی پژوهش ها با نقایصی مواجه است که با تلاش پژوهشگران و تلاشی که در تولید مباحث بنیادین صورت می گیرد روز به روز این ابهامات در حال برطرف شدن است و تجارب در آینده مفید نیز در ادامه مفید خواهد بود.

وی گفت: محل تلافی واقعی تعامل علمی حوزه ودانشگاه در همین مرکز و موسسه است؛ بخش مهمی از عرصه پژوهش موضوع شناسی را به صورت میدانی و با ارتباط به عرصه های علوم و فنون دنبال کنیم. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha