جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در دیدار مجمع خیرین سلامت کشور

حوزه/ اید از ایشان تجلیل نمود که همه بدانند چطور حدیث نبوی و شریف این ارتباط را به درستی بیان فرمود که فقه و طبابت جدانشدنی است، و یک عالم دینی می‌تواند منشأ خدمات مهمّ پزشکی برای جامعه اسلامی شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله صافی گلپایگانی امروز جمعه در دیدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، و اعضای مجمع خیرین سلامت کشور گفتند: گزارشی که دادید همه موجب خوشحالی، و افتخار بود. ان‌شاء الله بتوانید در مسیر مقدّسی که مشغول خدمت هستید، روز به روز موفّق‌تر باشید، و باعث رفاه مردم شریف، و مخصوصاً ضعفا و محرومان باشید.
ایشان در ادامه، با اشاره به روایتی راجع به اهمیت علم طبابت  اظهارداشتند: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله علیه و آله و سلم در روایتی فرمودند: العلم علمان: علم الأبدان، و علم الأدیان، که نظامی شاعر آن را به نظم درآورده است: «پیغمبر گفت علم علمان * علم الادیان و علم الابدان» یعنی اینکه در اسلام، علم دین و علم طب، ارتباط تنگاتنگی با هم دارند، و هیچ‌گاه از هم جدا نیستند. بسیاری از علمای قدیم ما در علم طب هم وارد بودند. اسلام، اهمیت ویژه‌ای برای این دو علم، یعنی فقه و طبابت قائل است.
این  مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به سفارش اسلام نسبت به بی‌نیازی امّت مسلمان از دیگران بیان داشتند: توصیه اسلام عزیز این است که جامعه اسلامی از نظر علم و دانش آن قدر رونق پیدا کند که به هیچ کس احتیاجی پیدا نکنیم، و همه دنیا به ما محتاج باشند. این سفارش اسلام است که در علم طب، آن قدر پیشرفت کنیم که دست نیاز دیگران به سوی ما دراز باشد، و ما در این زمینه به اندازه کفایت پیشرفت کنیم. اصلاً در فقه، تعلیم و تعلّم پزشکی، واجب کفایی است، یعنی آن قدر باید وارد این رشته شوند و آن را کامل بیاموزند، که کفایت جامعه اسلامی را نماید و دیگر محتاج نباشیم.
معظم له در ادامه، با اشاره به دوران دبیری شورای نگهبان افزوند: یک وقتی مصوب شده بود که هم پزشک جهت امر بهداشت از خارج بیاید، و هم طول تحصیل رشته پزشکی کوتاه و مختصر شود که حقیر به لطف خداوند جلوی هر دو ایستادم، و گفتم که اولاً باید علم پزشکی به طور کامل و متخصصانه خوانده شود تا نیاز جامعه اسلامی رفع گردد، و نیز اگر از خارج می‌خواهند اطبا بیایند، برای مدّت کوتاه و معینی باشد، چرا که باید خودمان آن قدر در علم پزشکی، دانشمند تربیت کنیم که هیچ احتیاجی به دیگران نداشته باشیم، و الحمدلله آن دو مصوّبه، تغییر پیدا کرد.
حضرت آیت الله صافی در بخش دیگری از بیانات خود، با اشاره به رشته‌های مختلف پزشکی گفتند: اسلام، در رشته‌های مختلف پزشکی توصیه‌های مهمّی دارد؛ چه اصل طبابت، و چه مسائل پرستاری از بیمار که چقدر ثواب برای آن قائل شده است. الحمدلله هر روز که انسان توسعه بیشتر در رشته‌‌های مختلف را می‌بیند، مایه افتخار و آبرومندی بیشتر می‌شود.
ایشان در ادامه، با اشاره به کنگره مرحوم آیت الله فیروزآبادی (ره) افزودند: بزرگداشت امثال مرحوم آیت الله فیروزآبادی (ره) مایه افتخار و خوشحالی است. آن مرحوم که منشأ خدمات بزرگی بودند، به یاد دارم در چند دوره نمایندگی مجلس خود، حقوقشان را نمی‌گرفتند و آن را ذخیره کردند، تا منشأ ساخت و تأسیس آن بیمارستان مهم شدند، و بسیاری از مردم مخصوصاً ضعفا و محرومان از خدمات آن بهره‌مند می‌شدند و می‌َشوند. باید از ایشان تجلیل نمود که همه بدانند چطور حدیث نبوی و شریف این ارتباط را به درستی بیان فرمود که فقه و طبابت جدانشدنی است، و یک عالم دینی می‌تواند منشأ خدمات مهمّ پزشکی برای جامعه اسلامی شود.
این مرجع تقلید با بیان خاطره‌ای از استاد خود آیت الله العظمی بروجردی (ره)، خدمات جامعه پزشکی را بسیار ارزشمند توصیف کرده، و بیان داشتند: مرحوم آیت الله العظمی بروجردی وقتی در بروجرد به پزشکی مراجعه کرده بودند، ملاحظه نمودند که ایشان مشغول طبابت هستند، و باز در عصر همان روز وقتی مراجعه داشتند دیدند ایشان مستمرّ مشغول طبابت و خدمت به بیماران می‌باشند. به آن پزشک فرموده بودند من به حال شما حسرت می‌خورم که چطور همیشه در حال خدمت به مسلمانان و رفع حاجات آنان هستید، و خسته نمی‌شوید، و این درسی  برای من است.
معظّم له در پایان این دیدار، ضمن آرزوی توفیق برای حاضران در جلسه  گفتند ان‌شاء الله زحمات پزشکان متعهّد و وظیفه‌شناس مورد تقدیر و توجه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌باشد، و اول کسی که از پیشرفت و خدمات اطباء به امت مسلمان مخصوصاً محرومان مسرور می‌شوند آن بزرگوار می‌باشند.
خاطرنشان می شود: در ابتدای این دیدار، آقای دکتر حاجی میر اسماعیلی ریاست دانشگاه علوم پزشکی کشور، گزارشی از روند فعالیت‌های این دانشگاه، و نیز برنامه‌های کنگره بزرگداشت مرحوم آیت الله فیروزآبادی (ره) ارائه داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha