جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت‎الله اعرافی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: مسلمانان در ترسیم نقشه دنیا غایب بودند و امروز نیز ما صدمه و آسیب همین غایب بودن را می‎بینیم؛ برای حضور در نقشه جهانی نیازمند کار اساسی در حوزه هستیم؛ در این عرصه فقه، فلسفه و کلام و.. نیز باید به شکل کامل و تمام دنبال شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیتالله اعرافی، پیش از ظهر امروز در مراسم بزرگداشت آیت الله شیخ نمر، که در مسجد امام کاظم(ع) شهرک پردیسان قم  برگزارشد به اهمیت عبادت در اسلام اشاره کردو گفت: اکثر عبادتهای بشر از جایگاه ترس و منفعت است؛ ولی عبادتی که از سر شکر انجام میشود، نشان میدهد که انسان از جایگاه ترس و طمع آزاد شده است.

وی افزود: در شکر نیز همچنان عبد و انسان با خدای خود به یک شکل خاص، معامله میکند این شکر را با نعمت خدا در هم میآمیزد؛ ولی در مرتبه بالاتر، عابدان حقیقی محو یک حقیقت و شکوهی میشوند که دیگر خود را نمیبینند؛ در واقع این مقام، مقام حب است؛ یعنی کمال و جلال و... خداوند با قطع نظر از شخص انسان، وی را به عبادت خدا وا می‏دارد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: زمانی که وارد حوزه شدیم، باید به این مسئله توجه کنیم که در کنار معارفی که میآموزیم، این سیر درونی را داشته باشیم؛ امام راحل این ابعادمعنوی و عرفانی را داشتند؛ اگر سلوک علمی در کلاس درس، منهای سلوک ایمانی و روحی باشد، هیچ ارزشی ندارد و ممکن است آن را نیز ضد ارزش کند.

مدیر حوزههای علمیه تصریح کرد: وقتی قید طمع و شکر از بین رفت و انسان مجذوب و جذبه یک حب شد،او را لبریز از غنا میکند؛ به حدی که به دنبال مسایل دیگر نمیرود؛ یکی از راههای رسیدن به مراتب بالای اخلاقی، همین حب است که علامه طباطبایی به آن اشاره کرده است؛ انسان بزرگی که از این تعلقات آزاد شد شخصیتی چون امام(ره) میشود که دیگر این تعلقات و عناوین و شادی و غم، ایشان را درگیر نمیکند.

وی گفت: انقلاب اسلامی یک پدیده کاملا جدید است؛ درست است برخی پیشینه انقلاب را از نهضت نفت و مشروطه معرفی میکنند، ولی با یک نگاه عمیق، باید گفت؛ این انقلاب از فلسفهای نشات میگیرد که به عاشورا مرتبط است.

چشم انداز انقلاب اسلامی تمدنی است

آیت الله اعرافی اظهارکرد: چشم انداز انقلاب اسلامی نیز تمدنی است؛ یعنی این انقلاب به دنبال تولید یک گفتمان است؛ ریشه انقلاب اسلامی دارای فلسفه ناب عاشورا و بدر است؛ در چشم انداز رویین نیز، به دنبال تغییر یک معادله نیست، بلکه این انقلاب دارای یک نگاه کلان تمدنی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: گاهی انقلابها مسایل اقتصادی و سیاسی را دنبال میکنند، ولی گاهی این انقلابها به دنبال دگرگون کردن لایه زیرین و گفتمان فکری و فلسفی بشر است؛ به همین خاطر باید گفت که انقلاب اسلامی انقلابی از آن کل بشریت است؛ انقلاب اسلامی اهداف سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی و.. را دنبال کرده است، ولی منحصر در هیچ کدام از آنها نبوده.

مدیر حوزههای علمیه تصریح کرد: جدایی بسیاری از جریانها از این انقلاب نیز به همین دلیل است؛ رهبر انقلاب دارای یک منظومه فکری هستند که روح آن این است که تمدنی بر اساس و پایه شریعت اسلامی داریم که علوم اجتماعی، سیاسی، دانشی و فقهی و... آن مبانی خاص خود را دارند؛ اصل حوزه انقلابی در همینجا معنی میشود که در صدد تحقق یک تمدن نوین است.

وی گفت: این نگاه، تمدن بشری را کنار نمیگذارد بلکه یک سایه جدیدی ایجاد میکند که رنگ این تجربه را در مسیر دیگری قرار میدهد؛ مساله سبک زندگی اسلامی نیز در همین رابطه است؛ غربیها اززمان رنسانس، چندقرن کار کردهاند تا کل حیطه زندگی بشریت را به همین نگاه فلسفی خود پیوند بزنند.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: طی کردن این مسیر، بسیار سخت است و قطعا دشمنان زیادی نیز دارد؛ اصل زحمت این کار نیز بر دوش روحانیت است و سختی کار نیز به حدی است که اگر کسی به کنه آن برسد قطعا شبها از نگرانی نمیتواند آسوده بخوابد.

مسلمانان در ترسیم نقشه دنیا غایب بودند

مدیر حوزههای علمیه تصریح کرد: پس از جنگ جهانی دوم چند قدرت نقشه دنیا را ترسیم کردند؛ مسلمانان در ترسیم این نقشه غایب بودند و امروز نیز ما صدمه و آسیب همین غایب بودند را میبینیم؛ ولی برای حضور در نقشه جهانی نیازمند کار اساسی در حوزه هستیم؛ در این عرصه فقه، فلسفه و کلام و.. نیز باید به شکل کامل و تمام دنبال شود.

وی گفت: در مقابل این گفتمان آسیبهای زیادی وجود دارد؛ یکی از راههایی که مستکبرین همیشه در مقابل ما دنبال میکردند، این بود که با ایجاد تفرقه، گسلهای میان جهان اسلام را فعال کنند و یکی از ابزارها و اهرمهای جدی آنها، آل سعود است؛ آل سعود همزمان در دو سه نقش فعالیت دارد.

سه جریان در اهل سنت

آیت الله اعرافی اظهارکرد: در اهل سنت سه جریان اصلی فعالیت دارند که اولین آن، جریان الازهری است که یک جریان متعادل است؛ قطب دیگر، نیز آل سعود است که اسلام تکفیری و وهابی را سرپرستی میکند؛ قطب دیگر نیز نگاه روشنفکرانه ولیبرالیستی است که کشورهایی چون ترکیه آن را دنبال میکنند.

مدیر حوزههای علمیه تصریح کرد: در مقابل این جریانها گفتمان و جریان انقلاب اسلامی حضور دارد؛ حال عربستان خود یک جریان است، ولی در شاخههای دیگر نیز تاثیرگذاری دارد؛ عربستان در هرجایی که ما حضور پیدا میکنیم حضور می‏ یابد و به رقابت می‏پردازد.

وی گفت: آل سعود چندین مرکز آموزشی دارند که دائما به تربیت نیرو می‏ پردازند؛ از جمله این مراکز جامعه المدینه است که هزاران نفر از سراسر دنیا را جذب کرده است و متون آن، افراد را کاملا وهابی میکند که با متونی سطحی و جنگ جویانه افراد را تربیت می‏ نماید؛ مرکز ام القری در مکه، محمد بن سعود در یاض و سایر مراکز دیگر شبکهای است که روح فرهنگ و ایدئولوژی آنها وهابیت و نقطقه تضاد آنها نیز با شیعه است.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: در شعاع این شبکه این گروهها در سراسر دنیا دارای شاخ و برگ هستند؛ حتی در افغانستان نیز این کار را دنبال می‏کنند؛ در عرصه تبلیغی نیز یک شبکه بزرگ تبلیغی دارند که در مراکز مختلف جهانی فعالیت دارند؛ پشتوانه اینها یک شبکه مالی اقتصادی و سیاسی است که در اینجا قطعا نمیتوانیم با آنها مقابله کنیم؛ عربستان 100 میلیون دلار در یکی از کشورها هزینه کرد که معادلات را به شکلی پیش ببرند که اجازه نفوذ گفتمان انقلاب اسلامی داده نشود.

عضو شورای عالی حوزه بیان کرد: این گفتمان و این که عربستان در سوریه و بحرین و یمن دست به جنگ زدند به این دلیل بود که احساس ضعف کردند؛ در این زمینه هم باید آل سعود را مهم شمرد و هم در عین حال در مقابل یک گفتمانی که از انقلاب اسلامی برخاسته است، کاملا عاجز هستند و این مساله باید با یک حوزه انقلاب تداوم یابد؛ قطعا اگر این روند طی شود شکست در انتظار آل سعود است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha