سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آیت الله موحدی کرمانی

حوزه/ امام جمعه موقت تهران، با بیان این که مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، در مقابل شکنجه های طاقت فرسای رژیم شاه، ایستاد، گفت: خصلت ایستادگی در مقابل ناملایمات و مقاومت در مقابل سختی ها توسط این بزرگ مرد، باعث می شد که کارهای بزرگی را به سرانجام برساند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله موحدی کرمانی، پیش از ظهر امروز در مراسم ارتحال مرحوم آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی(رض) که از سوی مقام معظم رهبری و در حسینیه امام خمینی(ره) تهران برگزار شد، اظهار داشت: حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی، روحانی مقاومی بود که در مقابل ناملایمات مختلف قبل و بعد از انقلاب، تحمل داشت.

وی افزود: ایشان بسیار تحقیق می کرد تا از نیروهایی که به درد نظام اسلامی و کشور می خوردند استفاده کند و خودش هم پای کار می ایستاد تا آنان در مسیر خدمت باشند.

امام جمعه موقت تهران، با بیان این که مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، در مقابل شکنجه های طاقت فرسای رژیم شاه، می ایستاد، گفت: خصلت ایستادگی در مقابل ناملایمات و مقاومت در مقابل سختی ها توسط این بزرگ مرد، باعث می شد که کارهای بزرگی را به سرانجام برساند.

وی با اشاره به نقش ویژه آیت الله هاشمی رفسنجانی(رض) در حمایت از امام خمینی(ره) و همراهی با ایشان، یادآور شد: بعد از رحلت آیت الله العظمی بروجردی(ره)،  مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی به همراه دیگر بزرگان همچون آیت الله مشکینی(ره)، شهید بهشتی، شهید مطهری و دیگر اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مرجعیت امام خمینی(رض) را تثبیت و تبلیغ کردند.

آیت الله موحدی کرمانی در ادامه سخنان خود، با اشاره به شخصیت مبارزاتی آیت الله هاشمی رفسنجانی(رض) در دوران رژیم ستم شاهی، گفت: ایشان در مقاطع بسیاری از مبارزات بر علیه رژیم ستم شاهی فعال بودند که از آن جمله می توان به جریان انتخابات انجمن های ایالتی و ولایتی، حوادث سال 42، مبارزه با کاپیتولاسیون و ... اشاره کرد و همچنین اسلحه ای که با آن، حسن علی منصور به درک واصل شد، متعلق به آیت الله هاشمی بود.

وی با اشاره به شخصیت علمی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، در برداشت نو از احکام اسلامی پیشتاز بود و همچنین نگارش کتابی راجع به امیرکبیر، نشانگر تفکر روشن هاشمی در عرصه سیاسی و اجتماعی و مبارزه با استعمار و صهیونیست است.

امام جمعه موقت تهران با بیان این که مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی زحمات زیادی برای تحقق انقلاب کشید و از سال 42 تا 57، دائما یا در زندان بود و شکنجه می شد، یا فرار می کرد، یا زندگی مخفیانه داشت و ...، خاطرنشان کرد: یک بار که از زندان آزاده شده بود، از ایشان خواستم خاطره ای از زندان برای من تعریف کند، گفت یک شب از اول شب تا صبح دائما مرا کتک می زدند؛ پرسیدم شما چه می کردید؟ پاسخ داد  داد می زدم، بیهوش می شدم، دوباره مرا به هوش می آوردند، اما بازهم کتک می زدند و بیهوشم می کردند و این اتفاق در همان شب چند بار تکرار شد.

وی گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) نه فقط خودشان در عرصه مبارزه با رژیم ستم شاهی فعال بودند، بلکه سازماندهی جریانات فکری و انقلابی را در این مسیر تا حد زیادی انجام می داد و از جمله کارهای او در دوران تاریک رژیم شاه، حمایت از خانواده زندانیان، خانواده نیازمندان، رسیدگی به وضع طلاب و ... بود.

آیت الله موحدی کرمانی، با بیان این که روحیه مبارزه با استعمار، از ویژگی های شخصیتی آیت الله هاشمی رفسنجانی(رض) بود، گفت: ایشان نقش ویژه ای در شکل گیری جامعه روحانیت مبارز تهران داشتند و همچنین در شکل گیری شورای مردمی انقلاب به دستور امام خمینی(رض) نقش ویژه ای ایفا کرده و به هدایت حرکت های مختلف مردمی هم مشغول بودند.

وی ارتباط عمیق با مردم را از دیگر ویژگی های رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام بر شمرد و گفت: از جمله کارهای مهم زندگی ایشان، مدیریت جنگ و همچنین توجیه افکار عمومی و... بود که حاصل این زحمات این بود که ایشان تا آخر عمر امام راحل مورد اعتماد بود.

امام جمعه موقت تهران، تصریح کرد: خطبه های نماز جمعه آیت الله هاشمی رفسنجانی، خطبه های تحلیلی و از بهترین خطبه های نماز جمعه بود که تقویت روحیه انقلابی مردم را موجب می شد.

وی با بیان این که زیرکی و با هوشی آیت الله هاشمی رفسنجانی به اندازه ای بود که دشمنان نیز به آن اعتراف دارند، گفت: با رحلت ایشان، نظام و  مقام معظم رهبری، یاوری امین و مشاوری باهوش و ملت ایران نیز، مدیری لایق را از دست دادند.

آیت الله موحدی کرمانی، آینده نگری را رمز موفقیت آیت الله هاشمی در زندگی دانست و گفت: ایشان این آینده نگری را در مدیریت جنگ و نقش ویژه ای که در انتخاب رهبری انجام شد، به خوبی نشان دادند.

وی خاطرنشان کرد: یکبار در جلسه جامعه روحانیت مبارز که تصمیم گرفته شد برای ریاست مجلس شورای اسلامی از آیت الله هاشمی حمایت کنیم، شهید محلاتی خطاب به آقای هاشمی گفت  حالا که ما این کار را برای شما انجام دادیم، شما هم وعده ای به ما بدهید که آیت الله هاشمی در پاسخ گفت، همین که من این مسئولیت را قبول می کنم، برای شما  کافی است.

امام جمعه موقت تهران افزود: همچنین یک بار در جلسه جامعه روحانیت مبارز تهران که قرار شد برای انتخابات ریاست جمهوری از کاندیداتوری آیت الله هاشمی حمایت کنیم، برخی از اعضای جامعه روحانیت به ایشان گفتند جامعه درگیر مشکل گرانی است، شما اگر وعده رفع این مشکل را بدهید، رأی آوری خوبی دارد که ایشان در پاسخ گفت با توجه به شرایط این وعده ممکن نیست و به همین دلیل، من رسیدن به این مقام از طریق گفتن این حرف را شرک می دانم.

وی، سعه صدر و صبر و تحمل را از ویژگی های برجسته آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) در طول 82 سال زندگی عنوان کرد و گفت: ایشان با توجه به وجود همین ویژگی که در درون ایشان متجلی بود، در مقابل ناملایمات گوناگون تحمل می کرد تا وحدت و انسجام نیروهای داخلی حفظ و تقویت شود.

آیت الله موحدی کرمانی با بیان این که پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در خصوص ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی، گویای زوایای شخصیتی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، تأکید کرد: ایشان یاوری امین برای مقام معظم رهبری و مدیری قهرمان برای مردم بودند.

وی در پایان با بیان این که آیت الله هاشمی رفسنجانی با نگاه به آموزه های اسلامی، قائل به مشورت دادن و مشورت گرفتن بود و البته تأکید می کرد که در نهایت هر کاری، وقتی رهبری نظری ارائه می دهند، همه باید مطیع آن باشیم، گفت: حقیقتا باید نظر رهبر معظم انقلاب در جامعه، نظر نهایی باشد و همه مطیع باشند، چرا که در نظام جمهوری اسلامی، فصل الخطاب رهبری است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha