پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کتاب های آیت الله مصباح یزدی

خبرگزاری حوزه؛ آیت الله شیخ محمد تقى مصباح يزدى بیش از اینکه شخصیت سیاسی باشد، شخصیتی علمی و فکری است.

خبرگزاری «حوزه»، در ادامه معرفی آثار و تالیفات بزرگان حوزه گزارشی از آثار قلمی و فکری آیت الله مصباح یزدی را منتشر می کند.

آنچه در پی می آید فهرستی از آثار این عالم ربانی است.

*آذرخشى ديگر از آسمان كربلا

مجموعه سخنرانى‌هاى آیت الله مصباح یزدی در حسينيه شهداى قم در محرم 1421 است كه تاکنون در ده نوبت تجديد چاپ شده است.

*آزادي؛ ناگفته‌ها و نکته‌ها

در اين کتاب سعي شده تا با جست‌وجويي در مباحث مختلف آیت الله مصباح، ديدگاه‌هاي ايشان نسبت به مقوله «آزادي» تدوين گردد. کتاب مشتمل بر چهار فصل «معاني گوناگون آزادي»، «آزادي از ديدگاه اسلام»، «آزادي عقيده و بيان» و «پاسخ به شبهات» می باشد.

*آفتاب مطهر

حاصل تدوين، نگارش و بازنويسي مقالات، سخنراني‌ها و مصاحبه‌هاي حضرت استاد است که در آنها به زوایای گوناگون زندگي، انديشه‌ها و خدمات علمي و فرهنگي شهيد مطهري پرداخته شده است.

*آفتاب ولايت‏

نتيجه کاوش در سخنراني‌ها در موضوع مهدويت به صورت پراکنده در طول سال‌ها ايراد شده است.

*آموزش عقايد

شامل مجموعه‌اى‌ از درس‌هاى‌ كلامى است كه در تابستان 1365 نگاشته شده و مركز چاپ و نشر بين‌الملل سازمان تبليغات اسلامى‌ آن را به چاپ رسانده است.

*آموزش فلسفه (دو جلد)

کتابی پرمحتوا در زمينه فلسفه اسلامى كه تاكنون بارها تجديد چاپ شده است. نخستين انتشار اين کتاب به همت مركز چاپ و نشر سازمان تبليغات اسلامى انجام شده است.

*آيين پرواز

مجموعه‌اي از درس‌هاي آیت الله مصباح در سال‌هاي 1379 و 1380 است که در آن مسايل اخلاقي و عرفاني براساس آموزه‌هاي ديني اشاره شده است.کتاب های آیت الله مصباح یزدی

*اخلاق اسلامي

«اخلاق اسلامي» برگرفته از آثار اخلاقي است که در قالب دوازده درس براي دانشجويان دوره کارشناسي و طلاب حوزه‌هاي علميه آماده گرديده است.

*اخلاق در قرآن (معارف قرآن 7)  (سه جلد)

بخش هفتم از سلسله دروس تفسير موضوعى قرآن كريم است، كه در 3 مجلد، تحقيق و نگارش يافته است.

*اصلاحات؛ ريشه‌ها و تيشه‌ها

اين کتاب برگرفته از سخنرانی‌ها در سال 1380 در مسجد امام حسن عسکري (علیه‌السلام) و نيز فرازهايي از بيانات ايشان در سمينار روش‌شناسي اصلاحات در سال 1379 است.

*انسان‌سازى در قرآن (مجموعه کتب آموزشي معارف قرآن 7)

برگرفته از کتاب «اخلاق در قرآن» ایشان است، در قالبي آموزش‌هاي از راه دور و به منظور استفاده در دانشگاه مجازي امام خميني(ره) در بيست و چهار درس تدوين و نگارش يافته است.

*انسان شناسی (معارف قرآن3)

 معارف قرآن مجموعه کتاب‌هايي است که در آن، به دسته‌بندي موضوعي آيات قرآن کريم پرداخته‌اند که اين مجموعه از جمله آثار ابتکاري و بديع ايشان محسوب مي‌شود.

*انسان‌شناسى در قرآن (مجموعه کتب آموزشي معارف قرآن 3)

برگرفته از کتاب «انسان‌شناسي» است که در قالبي متناسب با آموزش‌هاي از راه دور و به منظور استفاده در دانشگاه مجازي امام خميني(ره) در دوازده درس با هدف ارايه مباحث انسان‌شناسي از ديدگاه قرآن تدوين و نگارش يافته است.

*انقلاب اسلامي و ريشه‌هاي آن

متني آموزشي درباره انقلاب اسلامي است، شامل مباحث نظري، تاريخي، و تحليلي كه بر اساس سلسله سخنراني‌هاي آيت‌الله مصباح يزدي پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه تهران تنظيم شده است.

*انقلاب اسلامي؛ جهشي در تحولات سياسي تاريخ

حاصل سخنراني‌هاي استاد پیش از خطبه‌های نماز جمعه درباره چگونگي شکل‌گيري، ماهيت و آرمان‌هاي انقلاب اسلامي می باشد.

*ايدئولوژى تطبيقى

پس از پيروزى انقلاب اسلامى و پديد آمدن فضاى باز سياسى و فكرى در كشور، گروه هاى ضد اسلامى و التقاطى، فرصت را براى تبليغات حزبى و مسلكى خود مناسب يافته، به اشاعه افكار ماترياليستى و انحرافى پرداختند که بر این اساس، این کتاب به چاپ رسیده است.

*بر درگاه دوست

برگرفته از سخنرانى‌هاى آیت الله مصباح يزدي درباره گزيده‌هايى از دعاهاى افتتاح، ابوحمزه و مكارم الاخلاق می باشد.

*بزرگ‌ترين فريضه

از آثار وزين آیت الله مصباح يزدي است که در باب امر به معروف و نهي از منکر توسط حجت‌الاسلام آقاي قاسم شبان‌نيا تدوين و نگارش يافته است.

*به پيشواز خورشيد غرب

گزارشي تحليلي از سفر استاد به اسپانيا و چند کشور از منطقه آمریکای لاتين است که در آن گوشه‌ای از پهنه عظیم فعالیت‌های علمی، فرهنگی تبلیغی آیت الله مصباح یزدی به رشته تحریر درآمده است.

*به سوى او

مجموعه‌اى گران‌سنگ از مطالب اخلاقى - عرفانى است كه بر اساس داده‌هاى قرآنى و روايات حضرات معصومين(عليهم السلام) و عمرى تجربه پرارزش و گستره كم‌نظير ایشان فراهم آمده است.

*به سوي تو‏

درباره عالي‌ترين و زيباترين جلوه بندگي خداوند يعني نماز است؛ مجموعه مکتوب سخنراني‌هاي استاد در مناسبت‌هاي گوناگون می باشد.

*به سوى خودسازى

تلفيقى از كتاب خودشناسى براى خودسازى و درس‌هايى است که استاد براى دو سطح متفاوت از دانش‌پژوهان عرضه داشته‌اند.

*بهترين‌ها و بدترين‌ها از ديدگاه نهج‌البلاغه

تشريح ويژگي‌هاي بهترین بندگان شايسته و نيز بدترين بندگان خداوند با استناد به فرازهايي از کتاب گران‌سنگ نهج‌البلاغه است.

*پاسخ استاد به جوانان پرسشگر

پرسش‌ها و پاسخ‌هايى را از متن كتاب «نظريه سياسى اسلام» در اختيار جوانان پرسشگر مى‌نهد. پرسش‌ها در 8 موضوع با توجه به متن كتاب نظريه سياسى اسلام طراحى شده و پاسخ آن‌ها به همت جمعى از محققان مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى(ره) از متن كتاب مذكور تهيه و تنظيم شده است.

*پاسدارى از سنگرهاى ايدئولوژيك (6 جلد)

در 6 جلد و با موضوعات «جهان بینی»، «شناخت»، «ايدئاليسم و رئاليسم»، «علت و معلول»، «حرکت» و «ديالکتيک» پس از پيروزى انقلاب اسلامى و در پى هجمه تبليغاتى ماركسيست ها بر ضد بنيادهاى فكرى اسلام، در سال 1360 به چاپ رسيده است.

*پرتوى از امامت و ولايت در قرآن كريم

موضوع كتاب اثبات اصل ولايت ـ از منظر شيعه ـ با تكيه بر آيات قرآن كريم و سنت پيامبر گرامى اسلام(صلى الله عليه وآله) است.

*پرسش‌ها و پاسخ‌ها (5 جلد)

مجموعه پاسخ هاى استاد به پرسش هاى مطرح شده در نشست هاى مختلفى است كه با حوزويان و دانشگاهيان داشته اند.

*پند جاويد (2 جلد)

حاصل درس‌هاي اخلاق آیت الله مصباح است که در آن به شرح وصيت اميرالمؤمنين عليه‌السلام، به فرزندش امام حسن عليه‌السلام، ‌پرداخته‌اند.  

*پندهاي الهي

شرح دلپذيري از آيت‌الله مصباح يزدي بر بخشي از حديثي قدسي ــ يعني گفت‌وگوي خداوند و حضرت موسي در كوه طور ــ است.

*پندهاى امام صادق(عليه السلام) به ره‌جويان صادق

بخشى از مباحث مطرح شده در درس‌هاى اخلاق استاد در جمع طلاب حوزه علميه قم طى سال‌هاى 1376 تا 1378 مي‌باشد.

*پيام مولا از بستر شهادت

مجموعه مباحث حضرت آیت الله مصباح طي رمضان المبارک 1372 ه. ش است، توسط حجةالاسلام محمد مهدي نادري قمي تدوين و از سوي مركز انتشارات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) منتشر شده است.

*پيش‌نيازهاى مديريت اسلامى

شامل كنفرانس هاى ارائه شده استاد در دانشكده مديريت دانشگاه تهران است كه به قلم آقاى غلامرضا متقى فر تدوين و نگارش يافته است.

*تعدد قرائت‌ها

به بررسى و پاسخ يكى از شبهاتى كه طى ساليان اخير در ايران ترويج شده، مى پردازد و على رغم حجم اندك آن، شامل نكات بسيار عميق و راه گشاست.

*تعليقةٌ على نهاية الحكمه

مشتمل بر شروح و حواشى استاد بر نهاية الحكمه است. اين اثر پس از سال ها تدريس نهايه، با قلم خود استاد به زبان عربى فصيح و سليس نگاشته شده است.کتاب های آیت الله مصباح یزدی

*تماشاي فرزانگي و فروزندگي

برگرفته از مقالات و بيانات آيت‌الله‌مصباح يزدي دربارة علامه طباطبايي است که در شش فصل تهيه و تنظيم شده است.

*توحيد در نظام عقيدتى و نظام ارزشى اسلام

خلاصه اى از سخنرانى هاى استاد با عنوان «موقعيت توحيد در نظام عقيدتى و نظام ارزشى اسلام» است.

*تهاجم فرهنگى

کتاب مزبور مجموعه اى از سخنرانى هاى استاد درباره تهاجم فرهنگى است. اين سخنرانى ها در سال هاى 72ـ1369 و در مراكز مختلف حوزوى و دانشگاهى ايراد شده است.

*جامعه و تاريخ از نگاه قرآن (معارف قرآن 8)

از آنجا كه بحث جامعه و تاريخ به لحاظ منطقى بر ساير مباحث اجتماعى تقدم دارد، آیت الله مصباح در ادامه سلسله دروس تفسير موضوعى، به مناسبت طرح مباحث اجتماعى از ديدگاه قرآن به اين بحث مهم پرداخته اند.

*جامى از زلال كوثر

مجموعه اى برگرفته از سخنان آیت الله درباره شخصيت ممتاز و پرفضيلت يگانه بانوى اسلام، حضرت فاطمه زهرا(عليها السلام)، و سجايا و سيره اخلاقى آن حضرت.

*جان ها فداي دين

برگي ديگر از تحليل تاريخ سراسر درس و عبرت واقعه کربلا و عاشوراست، ويراست سه سخنراني از حضرت استاد در محرم سال 1383 است که توسط حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي محمدمهدي نادري قمي تدوين و نگارش يافته است.

*جرعه‌اي از درياي راز

اين كتابِ، بخشي از مباحث درس اخلاق در رمضان المبارک سال 1432ه‍.ق بيان شده است.

*جنگ و جهاد در قرآن

اين نوشتار که بخشي از تفسير موضوعي قرآن کريم است، حاصل درس‌هاي سال‌هاي 1365 و 1366 در جمع طلاب مؤسسه در راه حق است.

*جوان و مشكلات فكري‏‏‏‏

مجموعه سخنراني چند نفر از اساتيد در سمينار وحدت حوزه و دانشگاه است كه 3 گفتار آن توسط حضرت استاد ايراد شده است.

*جهان‌شناسي (مجموعه کتب آموزشي معارف قرآن 2)

بخش دوم از مجموعه مباحث معارف قرآن استاد است که پس از بازنگري، تصحيح و تحقيق توسط حجت‌الاسلام والمسلمين حميد آريان، به صورت متن درسي براي 2 واحد تدوين شده است.

*چكيده چند بحث فلسفى

حاصل سلسله كنفرانس هاى آیت الله مصباح در لندن است كه در سال 1357 به كوشش انتشارات مؤسسه در راه حق و اصول دين به چاپ رسيده است.

*چكيده‌اى از انديشه‌هاى بنيادين اسلامى

كتاب برگرفته از مجموعه سخنرانى هاى استاد در كشور لبنان است.

*حقوق و سياست در قرآن (معارف قرآن 9)

ادامه دروس تفسير موضوعى قرآن است در سال هاى 66ـ1365 در مؤسسه در راه حق ارائه گرديده و به دست جانباز شهيد، حجت‌ الاسلام والمسليمن محمد شهرابى تدوين و نگارش يافته است.

*حکيمانه‌ترين حکومت: کاوشي در نظريه ولايت فقيه

كاوشي در نظريه ولايت‌ فقيه» که در چهار بخش و با عناوين «مفاهيم و پيش‌فرض‌ها»، «مباحث نظري ولايت فقيه»، «ولايت فقيه در نظام جمهوري اسلامي»، و «ولايت فقيه و کارآمدي نظام سياسي» نگارش يافته، و هدف آن ارائه مباحث بنيادين نظريه ولايت فقيه و جلوه‌هاي عملي آن براي استفاده علاقمندان به مطالعه در حوزه نظام سياسي اسلام است.

*خدا‌شناسي (مجموعه کتب آموزشي معارف قرآن 1)

بخش اول از مجموعه مباحث معارف قرآن آیت الله مصباح یزدی می باشد.

*معارف قرآن 1؛ خداشناسي

مجموعه کتاب‌هايي است که در آن، به دسته‌بندي موضوعي آيات قرآن کريم پرداخته‌اند که اين مجموعه از جمله آثار ابتکاري و بديع ايشان محسوب مي‌شود.

*خودشناسى براى خودسازى

به همت انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى(رحمه الله)، چاپ و منتشر شده است.

*در پـرتـو نـور

شامل مباحثي است كه آيت‌الله مصباح يزدي در جلسات مختلف درباره عرفان بيان داشته‌اند.

*در پرتو آذرخش

اين اثر كه در ادامه كتاب آذرخشى ديگر از آسمان كربلا است، به همت دفتر پژوهش‌هاى فرهنگى آماده گرديده و حاصل چهارده مجلس از سخنراني‌هاى استاد در ايام محرم است.

*در پرتو ولايت

گفتارهايي از آیت الله مصباح یزدی درباره مسأله ولايت است. در اين گفتارها برخي از ابعاد اين موضوع به ويژه بعد سياسي آن را موشکافي شده است.

*در جستجوى عرفان اسلامى

اين كتاب مجموعه مباحثي است كه آيت‌الله مصباح يزدي در جلسات مختلف دربارة عرفان بيان داشته‌اند.

*درباره پژوهش

درباره پژوهش و دين‌پژوهي است که با هدف ترسيم برخي از مهم‌ترين خطوط کلي مؤلفه‌هاي پژوهش اصيل، و نيز شرح ساحت‌هاي گوناگون دين‌پژوهي سامان يافته است.

*دروس فلسفه

محتواى اين كتاب با توجه به كمبودها و نارسايى هاى موجود در تدريس فلسفه و پژوهش هاى فلسفى و به منظور چاره انديشى براى رفع آنها ترتيب يافته است.

*دروس فلسفه اخلاق

 اولين كتاب جامعِ فارسى در زمينه مسائل كلى فلسفه اخلاق و حاصل سلسله بحث‌‌هاى فلسفه اخلاق است.  

*دين و آزادى

حاصل دو گفتمان در باب دين و آزادى است كه با توجه به فضاى فكرى جامعه و مسايل مطرح در آن، در جمع طلاب صورت گرفته است.

*رابطه علم و دين

اين کتاب که با هدف تبيين رابطه ميان علم و دين و بررسي جوانب مختلف، در 8 فصل سامان يافته، به همت حجت‌الاسلام و المسلمين علي مصباح تحقيق و تدوين شده است.

*راه و راهنماشناسي (مجموعه کتب آموزشي معارف قرآن 5 و 4)

بخش چهارم و پنجم از مجموعه معارف قرآن آيت‌الله مصباح يزدي  است، پژوهشي در قلمرو مسايل نبوت‌شناسي می باشد.

*راه‌شناسى (معارف قرآن 4)

معارف قرآن، مجموعه کتاب‌هايي است که در آن، به دسته‌بندي موضوعي آيات قرآن کريم پرداخته‌اند، اين مجموعه از جمله آثار ابتکاري و بديع ايشان محسوب مي‌شود.

*راهنماشناسى (معارف قرآن 5)

ادامه درس هاى تفسير موضوعى قرآن كريم است كه به كوشش واحد مجموعه آثار مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى(ره) گردآورى و ويرايش شده است.

*راهيان كوى دوست (شرح حديث معراج)

ويراست سلسله درس‌هاى اخلاق استاد در حوزه علميه قم با موضوع متن حديث معروف معراج است كه با بيانى دل‌نشين و گويا همراه با آيات قرآنى شرح و تبيين شده است.

*رساترين دادخواهي و روشنگري (شرح خطبه فدکيه) (دو جلد)

اين نوشتار شرح و توضيح خطبه نوراني حضرت زهرا سلام‌الله عليها، معروف به خطبه فدکيه است كه توسط آيت‌الله مصباح يزدي طي 56 جلسه بيان شده است.

*رستگاران

سلسله درس‌هاي اخلاق آیت الله مصباح با محوريت آيات ابتدايي سوره مومنون و آيات پاياني سوره «فرقان» است که ضمن آن‌ها به ترتيب، اوصاف «مفلحان» و «عبادالرحمان» بيان شده است.

*ره توشه: پندهاى پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) به ابوذر   (دوجلد)

محور مباحث كتاب، موعظه هاى اخلاقى پيامبر(صلى الله عليه وآله) به ابوذر غفارى است كه در كتب روايى همچون بحارالانوار نقل گرديده است.

*زلال نگاه

بخشي از مباحث سياسي ـ اجتماعي درباره بصيرت است كه با تلاش حجت‌الاسلام والمسلمين قاسم شبان‌نيا تدوين شده است.

*زن يا نيمى از پيكر اجتماع

اولين مقاله آیت الله مصباح است كه برای نخستین‌بار در نشريه مكتب تشيع به چاپ رسيده و سپس به كوشش انتشارات آزادى قم با شمارگان 5000 نسخه چاپ و منتشر گرديده است.

*زينهار از تکبر!

شرح و توضيح آیت الله مصباح یزدی بر خطبه شريف قاصعه می باشد.

*سجاده‌هاي سلوک   (دو جلد)

حاصل سلسله گفتارها و درس‌هاي اخلاق حضرت استاد درباره مناجات خمس عشره حضرت امام سجاد عليه‌السلام است که به صورت جداگانه به شرح و بررسي هريک از مناجات‌ها مي‌پردازد.

*سفر به سرزمين هزار آيين

گزارشي از سفر آیت الله مصابح به جهموري عجيب، کشور هندوستان است به همت آقاى اصغر عرفان تدوين شده است.

*سلسله مباحث اسلام، سياست و حكومت (ج 4-1)

اين مجموعه، متن بخشي از سخنراني‌هاي استاد پيش از خطبه‌هاى نماز جمعه تهران است که بعدها در قالب کتاب «نظريه سياسي اسلام» تنظيم و چاپ شده است.

*سيري در ساحل

بيان و شرح بينش و منش حضرت امام خميني(ره) از نگاه حضرت آيت‌الله مصباح يزدي است.

*سيماي پيامبر اعظم (صلی‌الله عليه وآله) در آينه نهج‌البلاغه

حاصل گفتارهايی درباره پيامبر اعظم (صلي‌الله‌عليه‌و‌آله) است که با هدف ارائه تفسيري بر بخش‌هايي از سخنان اميرمؤمنان، حضرت علي عليه السلام درباره نبوت و پيامبر اعظم صلي‌الله‌عليه‌و‌آله و پاسخ‌گويي به بخشي از عقايد شبهه‌افکنان درباره گستره دعوت انبيا سامان يافته است.

*سيماي سرافرازان   (دو جلد)

بخشي از مباحث اخلاقي آيت‌الله مصباح يزدي است که با هدف ارايه نمونه‌هاي عيني و الگوهاي شايسته بندگي خداوند به جويندگان راه صلاح و رستگاري، ايراد گرديده است.

*شرح الهيات شفاء   (سه جلد)

تقريرات درس‌هاي استاد با محوريت کتاب الهيات شفاء از بوعلي سيناست که براي طلاب تدريس کرده اند.

*شرح برهان شفا   (دو جلد)

سلسله درس هاى استاد است که محتواى آن شامل متن، ترجمه و شرح مقاله اول از برهان ابن سيناست.

*شرح جلد اول الاسفارالاربعه (در سه جزء)

سلسله درس هاى استاد است كه به قلم حجة الاسلام والمسلمين محمدتقى سبحانى تحقيق و نگارش يافته و آقاى عبدالرسول عبوديت تصحيح محتوايى آن را بر عهده داشته است.

*شرح جلد هشتم الاسفارالاربعه   (دو جزء)

سلسله درس هایی است که توسط محمد سعيدى مهر تحقيق و نگارش يافته است.

*شرح نهاية الحكمه   (دو جلد)

محور اصلى اين كتاب، نهاية الحكمه مرحوم علامه است که آیت الله مصباح ابتدا مطلب كتاب نهايه را كاملا تقرير و تبيين كرده و در موارد لازم به نقد آن پرداخته و در پايان نظر مختار خود را مطرح ساخته اند.

*شكوه نجوا  (شرحى بر مناجات شعبانيه و مناجات‌المريدين)

شرح و توضيح مناجات شريف شعبانيه و مناجات المريدين است که ضمن آن مباحث آموزنده اخلاقي و معرفتي آن‌ها را يادآور شده‌اند.

*صهباي حضور

شرح و تفسيري از دعاي چهل و چهارم صحيفه سجاديه است.

*طوفان فتنه و کشتي بصيرت

بخشي از گفتارهاي آیت الله مصباح یزدی درباره فتنه‌شناسي است که با هدف تبيين دقيق مفهوم فتنه در فرهنگ اسلامي و تحليل فتنه‌هاي اجتماعي به رشته تحرير درآمده است.

*عبرت‏هاى خرداد

حاصل گردآوري و تنظيم شماري از سخنراني‌هاي حضرت استاد است که به مناسبت‌هاي مختلف درباره نهضت پانزدهم خرداد ايراد شده است.

*عروج تا بى‌نهايت

اين اثر درباره نماز است که توسط حجت‌الاسلام آقاي سيد محمدرضا غياثي کرماني از ميان گفته‌ها و نوشته‌هاي حضرت استاد گردآوري و در 5 فصل تنظيم شده است.کتاب های آیت الله مصباح یزدی

*فلسفه اخلاق‏‏‏‏‏

بازنويس و تکميل مباحث در مجموعه دروس فلسفه اخلاق می باشد.

*قرآن در آيينه نهج البلاغه

مجموعه‌‌اى از چند سخنرانى است كه حضرت استاد در رمضان المبارک سال‌‌هاى 1377 و 1378 در قم ايراد كرده‌‌اند.

*قرآن‌شناسى (معارف قرآن 6)

قسمت ششم از درس تفسير موضوعى قرآن کريم است كه به قلم حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي محمود رجبى تحقيق و نگارش يافته است.

*قرآن‌شناسى (مجموعه کتب آموزشي معارف قرآن 6)   (دو جلد)

قسمت ششم از درس تفسير موضوعى است.

*كاوش‌ها و چالش‌ها   (دو جلد)

شامل سلسله سخنرانى‌هایى در كانون بسيج اساتيد دانشگاه علم و صنعت ايران است.

*كلمة حول فلسفة الاخلاق‏‏‏‏

اين كتابچه موجز به عربى نگاشته شده و شامل مباحث مفهوم اخلاق، مسألة اخلاقي چيست، بررسي و نقد نظريات مختلف دربارة منشأ حکم اخلاقي، ارزش اخلاقي، مفهوم نيت، نقش نيت در تعيين ارزش اخلاقي، رابطة نيت با ارزش، مراتب نيت و ارزش، مسئوليت، و پاداش می باشد.

*كيهان‌شناسى (معارف قرآن2)

معارف قرآن مجموعه کتاب‌هايي است که در آن، حضرت استاد به دسته‌بندي موضوعي آيات قرآن کريم پرداخته‌اند .

*گفتمان روشنگر درباره انديشه هاى بنيادين

متن كامل مناظره آقايان محمدتقى مصباح يزدى، عبدالكريم سروش، احسان طبرى و فرخ نگهدار است، كه در سال‌هاى اول پيروزى انقلاب اسلامى برگزار و از سيماى جمهورى اسلامى پخش شده است.

*لقاي الهي

بخشي از مباحث قرآني آيت‌الله مصباح يزدي درباره حركت به سوي خداوند و لقاي او مي‌باشد.

*مباحثى درباره حوزه

مجموعه‌‌اى ارزشمند و پربار، برگرفته از سخنرانى‌‌ها و مصاحبه‌‌هایى درباره روحانيت و حوزه مي‌باشد.

*مباحثي پيرامون مسائل اعتقادي و اخلاقي

قسمتى از بحث‌هاى اعتقادى و اخلاقى استاد است كه مركز آموزش مديريت دولتى آن را براى بهره‌گيرى آموزشى دانشجويان در چهار فصل تهيه و تدوين کرده است.

*نظريه حقوقى اسلام   (دو جلد)

ادامه سخنرانى هاى قبل از خطبه هاى نماز جمعه تهران است كه پس از كتاب نظريه سياسى اسلام نگارش يافته است.

*نظريه سياسى اسلام   (دو جلد)

در دو جلد ـ با عنوان‌هاى «قانون‌گذارى» و «كشوردارى» ـ و به كوشش انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى(ره) چاپ شده است.

*نقد و بررسى مکاتب اخلاقى

مجموعه درس‌هاي فلسفه اخلاق است.

*نقدى فشرده بر اصول ماركسيسم

مجموعه اى از درس هاى استاد است كه توسط مصطفى ملكيان نگارش و تدوين يافته است.

*نقش تقليد در زندگي انسان

حاصل سخنراني‌هاي دهه آخر ماه مبارک رمضان سال 1381 در دفتر مقام معظم رهبري است که در آنها به تبيين جایگاه و ضرورت تقليد و نيز ذکر قلمروهاي آن با توجه به مغالطات و شبهات مطرح در باره این موضوع پرداخته‌اند.

*نگاهى گذرا به نظريه ولايت فقيه

مقالات، كتاب‌ها و جلسات پرسش و پاسخ آیت الله مصباح يزدى درباره ولايت فقيه است.

*نگاهي گذرا به بسيج و بسيجي

مجموعه گفتارهاي آيت‌الله مصباح يزدی‌ در مناسبت‌ها و موقعيت‌هاي گوناگون درباره بسيج و تفکر بسيجي ايراد شده است.

*نگاهي گذرا به حقوق بشر از ديدگاه اسلام

برگرفته از آثار و سخنراني‌هاي درباره حقوق بشر است که با تلاش حجت‌الاسلام والمسلمين عبدالحکيم سليمي در 11 فصل تدوين و نگارش یافته است.

*هم‌انديشي معرفت‌شناسي

*ياد او

اين كتاب در موضوع «ياد خدا» است كه مباحث مربوط به آن را با محوريت خطبه‌اى از اميرالمؤمنين(عليه السلام) شرح و بسط داده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha