پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
علوم انسانی

حوزه/ اولین دوره «کارگاه های اسلامی سازی علوم انسانی»، با حضور جمعی از طلاب، اساتید و دانش پژوهان دوره دکتری جامعه المصطفی در سالن همایش های مجتمع امین قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» دکتر حاجی ده آبادی، رئیس موسسه آموزش عالی علوم انسانی، در این مراسم، ضمن اشاره به برخی از بایسته های اسلامی سازی علوم انسانی، اظهار داشت: توجه به تنوع ملیتی دانش پژوهان در حوزه علوم انسانی، یکی از هدفگذاری های موسسه آموزش عالی علوم انسانی است.

وی تغییر در نگرش به دانش های علوم انسانی را یکی از برنامه ریزی های موسسه آموزش عالی علوم انسانی دانست و یادآور شد: علی رغم گستره آموزش مبانی علوم انسانی در ایران اسلامی، همچنان در سه حیطه فهم، نقد و نظریه پردازی علوم انسانی ضعف های زیادی وجود دارد.

رئیس موسسه آموزش عالی علوم انسانی تصریح کرد: دانش پژوهان جامعه المصطفی باید بر مبنای آموزه های اسلامی به نظریه پردازی دست یافت، در تولید دانش اسلامی، ایفای نقش داشته باشند.

سخنران این مراسم حرکت به سمت اسلامی سازی مبانی علوم انسانی را یکی از فلسفه های طراحی این کارگاه ها عنوان کرد و یادآور شد: ارائه گزارشی از برنامه سازی های صورت گرفته در راستای اسلامی سازی علوم انسانی در کشور های مختلف، یکی از مهمترین برنامه های نخستین دوره کارگاه های اسلامی سازی علوم انسانی به شمار می رود.

رئیس موسسه آموزش عالی علوم انسانی با اشاره به این که در نخستین دوره از این کارگاه ها بر آنیم تا ضمن آشنایی با نگرش های فعال در این حوزه، دیدگاه های متنوع مطرح و کرسی های مناظره برای تربیت  و پرورش پرچمداران اسلامی سازی مبانی علوم انسانی در گستره جهانی برگزار گردد؛ موسسه آموزش عالی علوم انسانی بر آن است تا بتواند نظریه پردازانی را در حوزه علوم انسانی با نگاه های دینی تربیت نماید.

وی با بیان این که مباحث فقهی باید در عرصه های مختلف علوم انسانی ورود پیدا کند، خاطرنشان کرد: متاسفانه در حوزه روش شناختی اسلامی سازی علوم انسانی با مشکلاتی مواجه هستیم؛ لذا موسسه آموزش عالی علوم انسانی راه اندازی کارگاه های روش تحقیق، روش نقد و روش های نظریه پردازی را در دستور کار خود قرار داده است.

رئیس موسسه آموزش عالی علوم انسانی با اشاره به این که باید هدفگذاری های جامعه المصطفی را دائماً مرور نماییم، اظهار داشت: مرجعیت علمی المصطفی در گستره جهانی، یکی از مهمترین رویکردهای جامعه المصطفی است و علوم انسانی در این راستا از اهمیت فراوانی برخوردار است.

وی با اشاره به این که مرجعیت علمی دانش آموختگان جامعه المصطفی در جای جای کره خاکی نمود یافته است، یادآور شد: فارغ التحصیل جامعه المصطفی باید کرسی های نظریه پردازی رشته های مختلف علوم انسانی را با رویکرد اسلامی مورد توجه قرار دهند.

حاجی ده آبادی با بیان این که باید در تحقق مرجعیت علمی المصطفی مشارکت داشته باشیم، خاطرنشان کرد: فراهم سازی زمینه حضور فعال دانش پژوهان در همایش ها و کنفرانس های ملی و بین المللی یکی از هدفگذاری های موسسه آموزش عالی علوم انسانی است.

وی با اشاره به این که باید به سمت ارائه کارهای تحقیقی جمعی حرکت نماییم، اظهار داشت: در عصر کنونی مجامع بین المللی و پژوهشی بر روی فعالیت های تحقیقاتی جمعی متمرکز شده، به ان اهمیت زیادی قائل هستند.

رئیس موسسه آموزش عالی علوم انسانی با بیان این که باید سمینارها و همایش های مختلف در حوزه علوم انسانی را رصد نموده؛ برنامه ریزی منسجمی برای حضور قوی در آن داشته باشیم، خاطرنشان کرد: ارائه مقالات علمی پژوهشی با رویکرد اسلامی سازی علوم انسانی توسط دانش پژوهان جامعه المصصطفی، یکی از رویکردهای فعالیتی موسسه آموزش عالی علوم انسانی به شمار می رود.

وی با بیان این که جامعه المصطفی ضمن توجه به تولید علم در حوزه علوم انسانی، برنامه ریزی خود را در راستای تحقق آرمان بزرگ تمدن و فرهنگ اسلامی سوق داده است، خاطرنشان کرد: علوم انسانی در بستر فرهنگ رشد یافته، تنوع های فرهنگی نظریه های مختلفی را نمایان کرده است.

حاجی ده آبادی ابراز داشت: با توجه به این که ایده های علوم انسانی بر اساس اقتضائات اجتماعی جامعه هدف ظهور و بروز پیدا می کند، لذا در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی، باید این اقتضائات مورد توجه قرار گیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha