سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آیت الله العظمی جوادی آملی

حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: گرچه حفظ نظام بر همه ما واجب است، اما این واجب کفایی بوده و حیف است یک طلبه فاضل که می تواند استاد خارج شده و فقیه باشد، برای تامین عائله خود وارد کارهای اجرایی شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار جمعی از مسئولان و مدیران مرکز خدمات حوزه های علمیه که در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، اظهار داشتند: همه کشورهای دنیا از شرق تا غرب عالم، کمیته امداد دارند و بودجه سالانه ای برای کمک به فقراء و نیازمندان کشورهای خود اختصاص می دهند، این کمک ها، کمک های عاطفی است که در همه کشورها وجود دارد.

ایشان تاکید داشتند: فرق جوهری نظام اسلامی با دیگر نظام ها در این خصوص، این است که آنها به افراد بی بضاعت کمک عاطفی می کنند و ما باید به این افراد کمک عقلی و عاقلانه کنیم.

معظم له با اشاره به کلامی از حضرت علی علیه السلام اذعان داشتند: حضرت امیر علیه السلام می فرماید من در مواجهه با فقر، گردن فقر را می زنم! کمک به فقیر از هر کسی ساخته است، اما ریشه کنی فقر و گردن زدن فقر، نه! حضرت می فرماید من با اشتغال زایی و کمک به ایجاد کار، فقر را ریشه کن می کنم، من کار عقلانی انجام می دهم وگرنه کمک به فقیر یک کار عاطفی است که از هر کسی ساخته است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه «انسان با کرامت خلق شده است» خاطرنشان کردند: با اینکه مزدوری در اسلام به شدت نهی شده است، اما بسیاری حاضرند مزدور باشند. پیامبر(ص) دست کارگری را بوسید که برای خود کار می کرد نه این که مزدور کسی باشد.

حضرت آیت الله جوادی آملی ابراز داشتند: اساس روحانیت، این فرهنگ را در نظر دارد و با کرامت زندگی می کند، اگر ما با این روحیه به پیش برویم خداوند هم عنایت خواهد داشت و بدانیم اگر کریمانه زندگی کنیم خداوند هم کریمانه خواهد بخشید.

ایشان با بیان اینکه «درفرهنگ دینی باید مردم را اکرام کرد و نه اطعام» تصریح داشتند: همه ما شنیده ایم که حضرت فاطمه(سلام الله علیها)افطار خود را به یتیم و مسکین و اسیر دادند؛  اما آن زمان که مسلمان اسیر در مدینه نبود، اسیر از کافرانی بودند که در جنگها به اسارت درآمده بودند، یعنی حضرت افطار خود و فرزندان خود را به کافر بخشید و این کرامت اهل بیت(علیهم السلام) است، ما اگر با داشتن این مکتب نتوانیم خود را اداره کنیم حقیقتاً خسارت است.

معظم له ادامه دادند: ما یک سرمایه داریم که آن «شرح صدر» ماست که آن را هم خود ائمه(ع) به ما داده اند و با آن ان شاء الله راه را پیش خواهیم برد.

حضرت آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر شناسایی طلاب نخبه و مستعد و حمایت از آنها بیان داشتند: گرچه حفظ نظام بر همه ما واجب است، اما این واجب کفایی است، حیف است یک طلبه فاضل که می تواند استاد خارج شده و فقیه باشد، برای تامین عائله خود وارد کارهای اجرایی شود.

این مرجع تقلید اظهار داشتند: یک طلبه فاضل و با استعداد، مسئولیت دارد تا در حوزه بماند و خلاء مرجع و استاد را در آینده پر کند و وظیفه ما این است که این طلبه فاضل را تامین و بورسیه کنیم تا وارد کارهای اجرایی نشود، چرا که اساس حیات حوزه به مراجع و اساتید است.

معظم له مدیریت «سید مرتضی (ره)» در حوزه علمیه نجف را یادآور شدند و بیان داشتند: خروجی نجف مدیون مدیریت و عقلانیت «سید مرتضی» است، وقتی ایشان زعیم حوزه علمیه نجف شد، ابتدا وقف کردن را یاد مردم داد که وقف می تواند برای تربیت شاگردان و تامین کتاب و لوازم التحریر طلاب هم باشد، در گام بعدی با شناسایی طلاب نخبه ، آنها را بورسیه کرد به این طریق توانست شیخ طوسی ها را تربیت کند.

ایشان ادامه دادند: «سید مرتضی» قائم به عقل بود و امروز نیز حوزه، عقلانیت، مدیریت و فهم «سید مرتضی» را می خواهد تا بتواند خود را اداره کند.

معظم له خاطرنشان کردند: کسی که تنها نقل کننده نظرات دیگران باشد، دلال علم است، فقیه کسی است که نظریه پرداز و صاحب نظر باشد و شما نیز باید در مقابل حمایتی که از طلاب با استعداد می کنید، به جدّ از آنها خروجی علمی بخواهید.

خاطرنشان می شود، در ابتدای این دیدار حجت الاسلام و المسلمین ربانی رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه، گزارشی از اقدامات انجام شده  در این مرکز را ارائه نمود.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • 3 IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
    0 0
    عاقل حوزه یعنی همین اقا چند روز پیش حقیر همین فرمایش ایشون رو ذیل بیانات ایت الله سیستانی عرض کردم اما به مذاقتان خوش نیامد. خدارو شکر هنوز علمای واقع بین بدون سانسور داریم