شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مراسم ورود سر مبارک امام حسین(ع) به مصر

حوزه/ سید طاهر الهاشمی از رهبران شیعه مصر گفت: شیعیان مثل سایر مصری ها در مراسم جشن امام حسین (ع) که فردا برگزار می شود شرکت می کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، سید طاهر الهاشمی، رهبر شیعیان مصر و عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (ع) گفت: شیعیان مثل سایر مصری ها در مراسم جشن امام حسین (ع) که فردا برگزار می شود، شرکت می کنند.

وی طی مصاحبه ای گفت: اقشار مختلف مصر از تمام مذاهب برای امام حسین (ع) مراسم جشن می گیرند و این از نعمت های خداوند برای ملت مصر است که سر مبارک امام حسین (ع) در این کشور دفن شود.

الهاشمی افزود: در این زمان صوفی ها و شیعیان مصر در مسجد الحسین (ع) جشن می گیرند و سیره مبارک ایشان را یادآور می شوند و به دعا و ذکر مشغول می شوند. امسال هیچ مانعی برای برگزاری مراسم از سوی مقامات مصری وجود ندارد.

عضو مجمع جهانی اهل بیت تصریح کرد: این مراسم اختصاص به شیعیان ندارد، بلکه تمامی برادران دوست دار اهل بیت (ع) جشن می گیرند و دعا می کنند تا خداوند میان دل های آن ها محبت و دوستی برقرار کند و فرقه گرایی را از کشور آن ها دور سازد.

* پیشینه برگزاری مراسم جشن برای امام حسین (ع) در مصر

شیعیان و صوفی های مصر در این وقت از سال برای میلاد امام حسین (ع) جشن می گیرند و این آئینی است که در میان مصری ها رواج دارد اما درست نیست. ریشه این مراسم به ورود سر مبارک امام حسین (ع) به مصر و دفن شدن آن در محل کنونی آن که به مسجد "رأُس الحسین" معروف است، بر می گردد. این مسجد در منطقه معروف به "الحسین" در شهر قاهره قرار داد.

در زمان ورود سر مبارک امام حسین (ع) در سال 548 هجری مردم مصر برای استقبال از سر مبارک جشن گرفتند و در اطراف مسجد را چراغانی کردند. صوفی ها و شیعیان و  سایر مردم مصر از تمامی استان برای حضور در این مراسم می آیند.

در این مراسم  دکتر "احمد عوض" امام جماعت و خطیب مسجد الحسین (ع) و دکتر عبد الهادی القصبی و محمود شریف از رهبران صوفی های مصر حاضر می شوند. برنامه های این مراسم شامل قرائت و تلاوت قرآن، حلقه های ذکر گویی است و همچنین علمای الازهر و اوقاف مصر در رابطه با معانی قرآن کریم و دین اسلام سخنانی را بیان می کنند.

شایان ذکر است که پیروان مکتب اهل بیت (علیهم السلام) در سوم ماه شعبان برای ولادت امام حسین (ع) جشن می گیرند.

 

مراسم نمادین ورود سر مبارک امام حسین(ع) به مصر

 

مراسم نمادین ورود سر مبارک امام حسین(ع) به مصر

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha