شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله ناصری

حوزه/ استاد اخلاق حوزه گفت: معنای اینکه مي‌گوییم انسان باتقوا باشد، این نیست که خواسته باشیم او را محدود کنیم، بلكه منظور، محفوظ بودن انسان و در آسایش و امنیت بودن او است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، آیت الله محمد علی ناصری در ادامه سلسله جلسات اخلاق خود در جمع اقشار مردم اصفهان،  پیرامون کنترل قوه غضبیه، عنوان کرد: انسان باید غضب خویش را کنترل کند، چراکه اگر انسان پرخاش‌گری نکرد و غضب خود را فرو ببرد تحمل آن برایش آسان خواهد شد.

وی در بیان راهکارهای کنترل غضب عنوان کرد: وقتی خشم و غضب سراغ انسان می آید، آدمی باید با فرستادن ذکر(به عنوان مثال ذکر صلوات) خود را از شر آن رهایی بخشد، یا با نوشیدن آب سرد آن را کنترل کند، کما اینکه به توصیه بزرگان بهترین ذکر برای برون رفت از این ورطه ذکر «یاعلیم و یاحلیم» است.

آیت الله ناصری در رابطه با ضرورت اخلاص در عمل، تصریح کرد: وقتی انسان عملی را برای خدا انجام می‌دهد نباید انتظار تعریف و تمجید از مردم داشته باشد، از این رو مردم هرچه می‌خواهند بگویند، چراکه مزد عمل انسان با خداوند کریم است.

وی عنوان کرد: اگر کارهای انسان رنگ خدایی به خود بگیرد پسندیده و نیکو است، اما اگر برای مردم باشد سودی نخواهد داشت.

استاد اخلاق حوزه خطاب به مردم تصریح کرد: معنای اینکه مي‌گوییم انسان باتقوا باشد، این نیست که خواسته باشیم او را محدود کنیم، بلكه منظور، محفوظ بودن انسان و در آسایش و امنیت بودن او است؛ مثلاً سر چهار راه چراغ خطر است. یک کسی بگوید: «چرا ما را محدود کردید؟ این خلاف آزادی است. انسان باید آزاد باشد، چرا اینجا چراغ، جلوی من را گرفته و نمی گذارد بروم؟»

وی ادامه داد: این چراغ خطر، محدودیت نیست، این مصونيت خون، ناموس و عرض شماها است و باید باشد، اگر نباشد، اوضاع به هم مي‌خورد، بر اثر رعايت نكردن اين قوانين، هر روز چه مقدار خسارت‌هاي مادی و جانی وارد مي‌شود؟ تقوا عیناً همین است.، هر يک از احکام الهی که بگویید، برای مصونیت بوده نه محدودیت.

۳۱۳/۳۸

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha