پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 406397
۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶
فیلم سینمایی لاک قرمز

حوزه/ حمایت از فیلم هایی که به ترویج امید در جامعه و هدایت مردم برای روبه رو شدن با مشکلات کمک می کند، ضروری بوده و لازم است تا نهادهای متولی، فیلم هایی مانند لاک قرمز را مورد حمایت قرار دهند.

جبار آذین منتقد و کارشناس سینما در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» درباره فیلم سینمایی «لاک قرمز» گفت: «لاک قرمز» فیلمی اجتماعی و انسان محور است که شخصیت اصلی آن از میان چالش‌ها، مشکلات شخصی و خانوادگی عبور می‌‌کند. در این میان معضلات اجتماعی هم بخش دیگری از توجهات فیلم را شکل می‌دهد، البته بستر داستان محصور در انواع  تلخی‌ها و گرفتاری‌های اجتماعی است، ولی قهرمان فیلم با امتیازی که فیلمساز به او داده، از مشکلات می‌گذرد.

*فارغ از سیاه نمایی و مرثیه سرایی

وی افزود: «لاک قرمز» به دلیل طرح مشکلات یک دختر جوان، گاه تا حد افراط به سمت سیاه‌نمایی می‌رود، به نوعی که انبوه موانع را سر راه دختر قرار می‌دهد، اما سید جمال سید حاتمی که «لاک قرمز» نخستین ساخته سینمایی اوست، قهرمان خود را در لابه‌لای آسیب‌ها تنها رها نکرده و با یاری عصای مقاومت، وی را به منزلگاه مقصود می‌رساند. با این توضیح، فیلم با اندکی سهل‌انگاری می‌توانست تبدیل به یک فیلم سیاه‌نما یا مرثیه‌سرا شود، اما کارگردان، هوشیارانه از این دو گذشته تا حرفی تازه برای گفتن داشته باشد.

این منتقد سینما ادامه داد: همانگونه که دین اسلام ما را به صبر و شکیبایی در مشکلات سفارش نموده، تلاش، مقاومت و مبارزه با مشکلات نیز حرف اصلی «لاک قرمز» است؛ گرچه فیلمساز برای آسیب شناسی مشکلات شخصی و اجتماعی تلاش درخوری در فیلم نداشته و بسیاری از مسائل به طور سطحی طرح و رها می‌شوند، اما کارگردان چون بنا داشته شحصیت مرکزی فیلم را در موقعیت‌های دشواری بیازماید، به نوعی کارش قابل تعریف است، همچنین فیلمساز در پی بازگو کردن توانایی‌های انسان‌ها برای مقابله با سیاهی‌ها است؛ خواسته‌ای که در کل به ثمر می‌نشیند.

*گریزی به مفاهیم دینی

آذین درباره رویکرد دینی فیلم هم اینگونه اظهار نظر کرد: توجه درست به انسان‌ها در «لاک قرمز» امتیاز خوبی است، زیرا شخصیت اصلی با تکیه بر توانایی‌های خدادادی، راه زندگی سلامت را در پیش می‌گیرد؛ اتفاقی که به واسطه نگاه انسانی و دینی به زندگی حاصل شده، شاخصه دیگر «لاک قرمز» به  انتخاب راه صحیح زندگی و خداپسندانه مربوط می‌شود. درست بر خلاف اینگونه فیلم ها که با پوچی و گمراهی شخصیت اصلی به پایان می‌رسد، لاک قرمز با تأسی از امید به رهایی از مشکلات و توکل به خدا توانسته پایانی خوش برای قهرمانش رقم بزند.

این کارشناس رسانه در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: «لاک قرمز» به عنوان اثری اجتماعی که مخاطب آن جامعه است، توانسته به موفقیت برسد، گواه این ادعا نیز نگاه مثبت مخاطبان به فیلم است، البته صاحب‌نظران و هنرمندان نیز استقبال خوبی از فیلم داشته اند.

وی در پاسخ به سوال پایانی مبنی بر اینکه چرا فیلم در گیشه فروش بالایی نداشته؟ گفت: بازده یک فیلم در گیشه، نشانگر خوب بودن آن اثر نیست، کما این‌که بسیاری از فیلم‌های به ظاهر کمدی، در گیشه میلیاردی شد‌ه‌اند، اما کیفیت‌شان فاجعه بوده است. نکته دیگر اینکه سینمای ایران به دلیل تغییر ذائقه و سلیقه مخاطب که نشأت گرفته از تولید انواع فیلم‌های سطحی است، مخاطبش کاهش یافته و در نتیجه فیلم‌هایی نظیر «لاک قرمز» در آن مغفول واقع می‌شوند.

نکته پایانی این‌که شرایط سلامت برای تولید و عرضه آثار سینمایی مهیا نیست، به ویژه زد و بندهای پشت پرده توزیع و اکران، باعث شده تا برخی کارها دیده نشوند، بنابراین حمایت از فیلم هایی که به ترویج امید در جامعه و هدایت مردم برای روبه رو شدن با مشکلات کمک می کند، ضروری بوده و لازم است تا نهادهای متولی، فیلم هایی مانند لاک قرمز را مورد حمایت قرار دهند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha