سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
آیت الله العظمی مکارم

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: امام خمینی(ره) نه تانک داشت؛ نه توپ داشت؛ نه متکی به دولت خارجی بود؛ بلکه غیر از توکل بر خدا و اعتماد بر نیروی مردمی چیز دیگری نداشت و با این اسباب، توانست انقلاب اسلامی را به پیروزی برساند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم با اشاره به دهه مبارک فجر، اظهار داشتند: امام راحل همانند دیروزی وارد ایران شده و پس از 10 روز، حکومت پهلوی را ساقط و همه چیز را تغییر داد.

ایشان ابراز داشتند: امام خمینی(ره) نه تانک داشت؛ نه توپ داشت؛ نه متکی به دولت خارجی بود؛ بلکه غیر از توکل بر خدا و اعتماد بر نیروی مردمی چیز دیگری نداشت و با این اسباب، توانست انقلاب اسلامی را به پیروزی برساند.

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: «اتحاد مردم»، «فداکاری» و «توکل بر خدا» سه عامل مهمی بود که در 10 روز حکومتی با آن عظمت سقوط کند،  این درس عبرت در تاریخ برای همگان است که می توان با دست خالی در ایام کوتاه چنین قدرت مهمی را واژگون کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه نمی توان به دیگران اعتماد کرد، بیان داشتند: آمریکا از جمله کشورهایی است که به عهد خود وفا نمی کند؛ پس ما چگونه می توانیم به آنان اعتماد کنیم.

ایشان اظهار داشتند: آمریکا ویزاهایی را برای مسافران صادر کرده؛ اما در فرودگاه خود جلوی آنان را گرفته و می گوید، برگردید؛ سوال اینجاست که این افراد را چه کسی پذیرفته است؟ خودشان کار خود را قبول ندارند؛ آنوقت ما انتظار داریم کار ما را قبول داشته باشند؟

این مرجع تقلید ابراز داشتند: شما سالیان سال به مردم کشورهای دیگر اجازه ورود به آمریکا را داده و در کشور شما تحصیل کرده و مشغول به فعالیت هستند؛ آنوقت جلوی این افراد را می گیرید؟ در کجای دنیا چنین بی قانونی وجود دارد؟

این مفسر قرآن کریم خاطرنشان ساختند: به کسی که خودش به خود اعتماد ندارد، آیا می توان اعتماد کرد؟؛ اما در طرف مقابل به عربستانی که زادگاه تروریست هاست، اجازه ورود داده و می توانند به کشور شما بیایند؛ این منطق کشورهایی نظیر آمریکاست.

این استاد برجسته حوزه در بخش دیگر از سخنان خود به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) اشاره کردند و گفتند: حضرت فرمودند: «خصلتان لیس فوقهما من البرّ شی ء: الایمان بالله، و النفع لعباد الله، و خصلتان لیس فوقهما من الشرّ شی ء. الشرک بالله، و الضرّ لعباد الله/ دو خصلت است که در خوبی برتر از آنها چیزی نیست: ایمان به خدا و سود رساندن به بندگان خدا و دو خصلت است که برتر از آنها در بدی چیزی نیست: شرک به خدا و زیان رساندن به بندگان خدا».

معظم له ابراز داشتند: منظور از ایمان به خدا، ایمان توحیدی است و توحید هم بر سه قسم «ذات»، «صفات» و «افعال» تقسیم می شود؛ غالب مردم در توحید ذات و صفات مشکل نداشته و خداوند متعال و صفات او را یگانه می دانند؛ اما مشکل در توحید افعال است؛ منظور از توحیدافعال آن است که بدانیم در این عالم هرچه هست، به اراده خدا و خواست اوست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این مطلب که لازمه توحید افعالی، توکل است، خاطرنشان ساختند: اگر مردم بدانند که همه چیز از ناحیه خداست، همه چیز را از او خواسته و به غیر او متوسل نخواهند شد.

این استاد برجسته حوزه به موضوع ضرر و منفعت رساندن به دیگران اشاره و تصریح کردند: نیکی و ضرر گاهی مستقیم است و گاهی غیرمستقیم است؛ به عنوان مثال بنده اگر اجناس داخلی مصرف کرده و سبب به کار افتادن کارخانه های داخلی و اشتغال جوانان ایرانی شوم، خیری غیرمستقیم داشته ام؛ اما اگر فقط اجناس خارجی مصرف کنم، ضرر غیرمستقیم به جامعه و کشور خود وارد ساخته ام.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha