پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 407307
۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴
کتاب هم قدم با آفتاب

حوزه/ کتاب "هم قدم با آفتاب" زندگی نامه علی بن مهزیار اهوازی و خدمات خاندان مهزیار به اسلام و تشیع به قلم محمدامین زرگر منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، کتاب یادشده اولین پژوهش جامع و البته مختصر در رابطه با زندگی نامه علی بن مهزیار اهوازی به همراه تاریخچه زندگی و فعالیت های «آل مهزیار» به عنوان خاندان علم و فقاهت، و خدمات آنان به اسلام و تشیع است.

کتاب مذکور با بررسی دقیق منابع مختلف، زندگی و فعالیت بیش از ده شخصیت برجسته را در خاندان مهزیار مورد بررسی قرار داده و به خدمات و فعالیت های ایشان می پردازد. ترویج فرهنگ شیعه و ثبت و روایت احادیث اهل بیت (ع)، وکالت و نمایندگی اهل بیت (ع) و رسیدگی به مشکلات و درخواست های شیعیان در منطقه خوزستان و ایجاد ارتباط با ائمه(ع) در عراق و سختی ها و مرارت هایی که خاندان مهزیار در اجرای دستورات اهل بیت(ع) از سوی حکومت عباسی متحمل شدند از جمله مطالب کتاب یاد شده می باشد.

از مهم ترین مباحث کتاب، بررسی محل سکونت خاندان مهزیار و محل وقوع قبور مطهر ایشان می باشد و برای اولین بار، با تطبیق و بررسی اسناد معتبر تاریخی و حدیثی، گمانه زنی ها درباره محل مقبره برخی افراد این خاندان را مطرح کرده و سعی در روشن کردن موضوع داشته است.

زمان وفات علی بن مهزیار و محل دفن ایشان محور بحث مذکور می باشد. همچنین نوع فعالیت های فقهی و فرهنگی خاندان مهزیار به همراه کتاب های علی بن مهزیار اهوازی مورد بررسی قرار گرفته است.

دیدار علی بن ابراهیم - برادرزاده علی بن مهزیار – با امام زمان(عج) از مباحث اصلی کتاب «هم قدم با آفتاب» است. بررسی اسناد متعدد روایی و یافتن روایات درست و متقن از ویژگی های فصل آخر کتاب است.

همچنین برای نخستین بار شجره نامه خاندان مهزیار با استنباط از منابع مختلف و اسناد معتبر استخراج شده و در این کتاب در دسترس علاقمندان قرار دارد. تاریخچه مقبره علی بن مهزیار در شهر اهواز و نیز بزرگان و علمای مدفون در حرم مطهر از دیگر موضوعات مطرح شده کتاب بوده که بر جذابیت های آن افزوده است.

کتاب "هم قدم با آفتاب" با بررسی 41 منبع حدیثی، 13 منبع تاریخی و 8 منبع رجالی شیعه و تقریظ آیت الله شفیعی تدوین یافته است.

مراسم رونمایی از کتاب همزمان با جشن میلاد حضرت زینب کبری (س) پنجشنبه 14 بهمن ماه ساعت 20 در اهواز حرم مطهر علی بن مهزیار اهوازی با حضور مسئولین و زائران برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha