جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
طرح جدید دولت اندونزی، ایجاد «منطقه حلال اقتصادی» در جاکارتا

حوزه/با گسترش تقاضا برای محصولات حلال در دنیای اسلام و به ویژه اندونزی، دولت این کشور قصد ایجاد «منطقه اقتصادی حلال» در جاکارتا، پایتخت این کشور را دارد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، با گسترش تقاضا برای محصولات حلال در دنیای اسلام به ویژه در اندونزی، پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان در جهان، دولت اندونزی قصد ایجاد یک «منطقه اقتصادی حلال» در جاکارتا، پایتخت این کشور را دارد.

این منطقه اقتصادی به احتمال زیاد شامل بانک‌های اسلامی، موسسات مالی، همچنین رستوران‌ها، هتل‌ها، بازارهای خرید، بوتیک‌ها و اماکن تفریحی اقتصادی خواهد بود.

به گفته سیواج دارما نگارا، دستیار هماهنگ کننده موسسه برنامه مطالعاتی اندونزی در آسیای جنوب شرقی، هدف این طرح را افزایش جاذبه اقتصاد حلال، به لطف تقاضای بیشتر در محصولات و خدمات حلال است.

نگارا در این باره گفت: به دلیل افزایش بازار تقاضا و افزایش فشار از سوی جامعه و گروه‌های اقتصادی، بازار حلال در حال توسعه پرشتابی است. دلیل دیگر را شاید بتواند افزایش سرمایه‌گذاری از سوی کشورهای مسلمان در خاورمیانه دانست. دولت پتانسیل زیادی برای محصولات حلال در بازار می‌بیند.

وی افزود: برای برطرف‌ سازی تقاضاها در بازار داخلی که بسیار بزرگتر از دیگر بازارها برای دولت اندونزی محسوب می‌شود ما هنوز وابسته به واردات از کشورهای دیگر هستیم. به نظرم اولویت ما نخست حمایت و پشتیانی از بازار داخلی و افزایض ظرفیت تولید حلال در خود کشور می‌باشد. شاید در آینده اگر مناطق اقتصاد حلال موفقیت آمیز بودند بتوانیم روی صادرات به کشورهای دیگر نیز تمرکز کنیم.

درحالی که دولت اندونزی هنوز جزئیات طرح توسعه صنعت حلال و ایجاد منطقه اقتصادی حلال را اعلام نکرده‌، این طرح به طور آزمایشی در جزیره بینتان در مجمع الاجزایر رئای اندونزی به اجرا گذاشته شده است. مدیر کل توسعه املاک صنعتی در اندونزی نیز اعلام کرده که دولت این کشور مناطق اقتصادی حلال را در شهرک‌های صنعتی در جاوا ایجاد کرده است.

با گسترش سریع اسلام در دنیا، تقاضا برای محصولات اسلامی و حلال نیز به سرعت رو به گسترش است. گزارش اقتصاد اسلامی جهانی 2015 اعلام کرده که میزان مصرف غذا و سبک زندگی اسلام تا سال 2020 به 2.6 تریلیون دلار خواهد رسید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha