جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله نوری همدانی

حوزه/ حضرت آیت الله نوری همدانی گفتند: اگر بانک ها از این کار خود دست برندارند؛ در درجه اول مردم باید پول را به بانک ها نداده؛ خود استفاده کرده و اشتغال زایی نمایند و در درجه دوم، نیازمند به یک قانون قاطعی هستیم تا جلوی این مدل فعالیت بانک ها گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله نوری همدانی امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم به موضوع ربا در فعالیت های بانکی اشاره کردند و گفتند: امروز بانک های خارجی در دست یک درصد از ثروتمندان بوده و این افراد با رباخواری چاق تر شده؛ روز به روز پول آنان بیشتر و 99 درصد دیگر مردم فقیرتر می شوند.

این مرجع تقلید اظهار داشتند: ربا، گناه کبیره ای است که توصیف آن در شرع اینگونه آمده که یک درهم از ربا مقابل 70 زنا با مادر در خانه کعبه می باشد و خدای متعال در هفت جای قرآن نیز از آن انتقاد کرده است.

ایشان ابراز داشتند: همین بانک دارها در کشورهای خارجی با این وضع پولی و مالی، دولت ها را به وجود آورده و دولت ها نیز قوانین را به نفع آنان وضع می کنند.

معظم له با بیان این مطلب که ما مسلمان بوده و ربا در اسلام حرام است، خاطرنشان ساختند: اگر در مقابل یک قرض، پول بیشتری گرفته شود، حرام و رباست و متأسفانه این کار در بانک های ما انجام می شود.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این مطلب که گرفتن زیادی فقط در یک مورد مجاز است؛ تصریح کردند: اگر در هنگام قرض و به عنوان شرط ضمن عقد توافق شود که اگر تا فلان تاریخ آورده نشود، باید فلان مقدار جریمه دهد، مشکلی نیست و باید پرداخت گردد؛ اما در بانک ها از این موضوع سوء استفاده شده و در قراردادهای خود آورده اند که اگر یک ماه دیر شود، فلان مقدار؛ اگر یک ماه و پنج روز دیر شود، فلان مقدار و ...؛ که در این صورت این جریمه ها را روی بدهی افراد کشیده و برای آن جریمه نیز مجدد جریمه دریافت می کنند که این مسائل، رباست.

این استاد برجسته حوزه بیان داشتند: جریمه را فقط یک مرتبه می توان دریافت کرد؛ نه اینکه برای آن مدل های گوناگون ساخته و روی جریمه نیز مجددا جریمه دریافت کنند.

معظم له یادآور شدند: بارها در پاسخ به نامه ها نوشته ایم که جریمه برای أداء دین رباست؛ اما متأسفانه به این احکام الهی عمل نمی شود.

ایشان به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور اشاره و اظهار داشتند: ما به دنبال آن هستیم که اقتصاد را در داخل کشور مرتب نموده و احتیاجی به خارج نداشته باشیم و یکی از عوامل اثرگذار در تحقق این موضوع، بانک ها هستند و باید در راستای تحقق آن قدم بردارند.

این مرجع تقلید ابراز داشتند: امروز ثروت مردم در بانک هاست و بانک دارها نباید به نفع خود به تجارت بپردازند؛ باید پول ها را به دست مردم سپرد تا در راه صنعت، کشاورزی و اشتغال به کار گرفته شود و در این صورت است که نعمت فراوان شده؛ ارزانی آمده و اشتغال ایجاد خواهد شد.

این استاد برجسته حوزه خاطرنشان ساختند: اگر بانک ها از این کار خود دست برندارند؛ در درجه اول مردم باید پول را به بانک ها نداده؛ خود استفاده کرده و اشتغال زایی نمایند و در درجه دوم، نیازمند به یک قانون قاطعی هستیم تا جلوی این مدل فعالیت بانک ها گرفته شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha