سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
درس خارج فقه آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/حضرت آیت الله سبحانی بر لزوم توجه بیشتر به علوم عقلی و علم کلام در حوزه های علمیه تاکید کردند و گفتند: باید در حوزه های علمیه به علوم عقلی و کلام بیشتر اهمیت دهیم؛ اگر از نظر عقلانی قوی تر شویم، این فلسفه های غربی که غالبا موجب شک و تردید می شود، در ذهن و روان افراد، تاثیری نخواهد گذاشت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی صبح امروز در درس خارج اصول در شبستان سوم مسجد اعظم قم اظهار داشتند: شخصی در جنگ جمل خدمت امیرالمومنین(ع) رسید و به ایشان گفت در طرف مقابل شما طلحه و زبیر است که در محضر پیامبر(ص) شمشیر زده اند و جهاد کرده اند.

ایشان تصریح کردند: حضرت علی(ع) در پاسخ به این شخص فرمودند: تصور می کنی وقتی اشخاص عظمت دارند، راه آنها هم حق است؛ عظمت اشخاص دلیل بر حق بودن راه نیست؛ ابتدا باید حق و باطل را شناخت و بعد اهل را قضاوت کرد.

معظم له افزودند: امروز در دنیایی هستیم که فضای مجازی از غرب و شرق برای ما فلسفه و کلام درست می کنند و می گویند فلان پرفسور و آن استاد بزرگ دانشگاه فلان چنین و چنان گفته است؛ ما می گوییم عناوین مهم نیست بلکه ابتدا باید راه حق را بشناسیم و بعد قضاوت کنیم آیا آنها صحیح می گویند یا خیر.

این مرجع تقلید تصریح کردند: در این فضای مجازی به عناوین دانشگاه و اشخاص توجه نکنید و این مسئله سبب نشود که فکر کنید آنها حق می گویند؛ ما خومان فلسفه و کلام برگرفته از اسلام، قرآن و اهلبیت(ع) داریم و بر این اساس ابتدا باید خودمان حق و باطل را بشناسیم و بعد در مورد آنها قضاوت کنیم.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه عظمت عنوان دیگران نباید موجب منع کشف راه حق شود، گفتند: ما تمدن علمی 1400 ساله ای داریم که از پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) به ما رسیده است.

ایشان در پایان بر لزوم توجه به علوم عقلی و علم کلام در حوزه های علمیه تاکید کردند و افزودند: باید در حوزه های علمیه به علوم عقلی و کلام بیشتر اهمیت دهیم؛ اگر از نظر عقلانی قوی تر شویم، این فلسفه های غربی که غالبا موجب شک و تردید می شود، در ذهن و روان افراد، تاثیری نخواهد گذاشت.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha