جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین زمانی، مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه  ا

حوزه/مسئول ستاد برگزاری همایش ملی حوزه انقلابی گفت: روحانیت درصورتی می‎تواند مدیریت معنوی جامعه را به عهده بگیرد که دارای بصیرت لازم، معتقد و فعال باشد؛ این بصیرت باید در حوزه استمرار داشته باشد؛ برگزاری این همایش به معنی انقلابی نبودن حوزه نیست، بلکه به معنی استمرار این مشعل نورانی در حوزه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین زمانی، مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه  امروز در جمع اصحاب رسانه با تشریح اهداف برگزاری همایش حوزه انقلابی گفت: ضرورت برگزاری این همایش پیگیری منویان مقام معظم رهبری است که در اسفند ماه سال گذشته در جمع مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم موضوع سخنان خود را حوزه انقلابی قراردادند.

وی افزود: به منظور جلوگیری از فراموشی منویات رهبری بنا شد که همایش هایی برگزار شود که منویات رهبر معظم انقلاب تبیین و ترویج شود.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی افزود: تجربه تلخ نهضتهای شیعی ما را وادار میکند که بحث حوزه انقلابی را به شکل جدی دنبال کنیم؛ بسیاری از نهضتها به مرور زمان از مسیر خود منحرف شد که از جمله آنها میتوان به نهضت مشروطیت اشاره کرد؛ بزرگانی چون آیات بهبهانی و طباطبایی و شیخ فضل الله نوری پرچمدار نهضت مشروطه بودند و در آن زمان پیشنهاداتی برای اسلامی سازی قوانین عرضه شد ولی به مرور این نهضت منحرف شد و از مسیر اصلی خارج شد.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه  تاکید کرد: بزرگانی چون نواب صفوی و شهید مدرس از افرادی بودند که به دنبال القای روح دیانت در سیاست در کشور ما بودند و از دل حوزه نیز این این حرکت را آغاز کردند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی افزود: تلخ ترین تجربه تاریخی شیعه، انقلاب عاشورا است؛ دشمنان اسلام به نام اسلام حکومت را به یزید فاسق سپردند و امام حسینی(ع) را ذبح کردند که همه از شان و مقام ایشان در دنیا و بهشت آگاهی داشتند.

وی گفت: ملت معاصر ایران، وفاداری خود را در 4 دهه انقلاب ثابت کرده اند و به قول امام راحل ملتی نمونه در تاریخ هستند ولی نگرانی ما نسبت به تاریخ و آینده تاریخ است؛ این علم وجود ندارد که آیا انحرافی در آینده در دولتمردان ما بوجود می آید یا خیر؟ به همین خاطر باید مراقب باشیم که این جریان از مسیر خود منحرف نشود.

* مدیریت معنوی حکومت بر عهده حوزه و روحانیت است

حجت الاسلام والمسلمین زمانی افزود: آغاز الهام بخشی دینی از حوزه آغاز شد و ادامه این جریان الهام بخشی نیز باید از سوی حوزه دنبال شود؛ مدیریت معنوی حکومت و مدیریت دینی دستگاههای نظام اسلامی بر عهده حوزه و روحانیت است.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه گفت:  روحانیت در صورتی میتواند میدریت معنوی را به عهده بگیرد که دارای بصیرت لازم و معتقد و فعال در این زمینهها باشند؛ این بصیرت باید در حوزه استمرار داشته باشد؛ برگزاری این همایش به معنی انقلابی نبودن حوزه نیست بلکه به معنی استمرار این مشعل نورانی در حوزه است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: دفتر اجتماعی سیاسی حوزه، از سوی شورای عالی حوزه های علمیه بر اساس منویات رهبری، ایجاد شد؛ این دفتر دو مسئولیت را به عهده دارد که نخست، تبیین ارزش های انقلاب برای حوزویان و جامعه اسلامی است که برگزاری این همایش از جمله فعالیت های این بخش است.

وی گفت: مسئولیت بعدی این دفتر در عرصه اجتماعی است؛ خداوند متعال، قرآن کریم را به عنوان نسخه درمان دردهای جامعه بشری نازل کرده است؛ اگر جامعه ایران و جامعه جهانی ما دچار آسیب ها و بیماری های روحی و اخلاقی شده است، به دلیل دوری از این فرهنگ متعالی است.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه تاکید کرد: این دفتر به دنبال یافتن مسیرهایی برای انجام فعالیت های مرتبط برای نیل به توسعه مباحث دینی و قرآنی در جامعه است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی خاطر نشان ساخت: همایش حوزه انقلابی پنجم اسفندماه در دو نوبت صبح و عصر در سالن همایش های مدرسه دارالشفاء و جامعه الزهرا(س) برگزار خواهد شد ؛نشست نوبت صبح ویژه برادران و در مدرسه دارالشفا است و نشست نوبت عصر ویژه بانوان و در جامعه الزهرا(س) خواهد بود.

*نهاد های برگزار کننده همایش حوزه انقلابی

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه گفت: مرکز مدیریت حوزه های علمیه و مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، جامعه المصطفی(ص)، جامعه الزهرا(س)، مجمع نمایندگان طلاب و فضلا، موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت حوزه، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، موسسه تحقیقت کاربردی روحانیت و مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه مسجد سلیمان مقیم قم در این همایش مشارکت دارند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: در این همایش شخصیت های برجسته حوزوی به ارایه سخن می پردازند؛ همچنین مقالات برگزیده واصله این همایش نیز قرائت میشود.

وی گفت: عنوان رسمی این همایش نیز حوزه علمیه انقلابی با تاکید بر انتظارات متقابل حوزه و نظام اسلامی است که این موضوع نیز با الهام از بیانات رهبر معظم انقلاب است؛ یعنی اگر نظام ما به دنبال علوم انسانی و اقتصاد وسیاسی و... اسلامی است باید این مبانی را از حوزه بگیرد.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه، مدیران روحانی دستگاه های دولتی و اجرایی و قضایی و... از سخنرانان این همایش خواهند بود.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی در پایان گفت: نسل جوان مبلغ ما نیازمند اطلاعات اجتماعی و کلامی وسیاسی است؛ نیازمند مبلغان متخصص در عرصه بین الملل هستیم که در این زمینه معاونت بین الملل دوره هایی را در این زمینه با حضور کارشناسان برجسته کشور استفاده کرده است مرکز تخصصی تربیت مبلغان بین المللی با عنوان موسسه مطالعات بین المللی اسلامی در همین راستا ایجادشد شد.

خاطر نشان می شود در ادامه این نشست خبری، حجت الاسلام والمسلمین علی همت بناری دبیر علمی همایش حوزه انقلابی در سخنانی گفت: این همایش با 4هدف آغاز به کار کرده است که از جمله آن می توان به لبیک گویی به ندای رهبری در خصوص مساله لزوم استمرار و تقویت بعد انقلابی گری در حوزه های علمیه، تبیین شاخصه های حوزه انقلابی، راهکارها و گفتمان سازی در این زمینه و زنده نگاه داشتن دیدگاه های رهبری اشاره کرد.

*موضوعات فراخوان مقاله

وی افزود: این همایش فراخوان خود را در پنج محور مبانی، مولفه ها و شاخصه ها، چالش ها و آسیب شناسی ، راهبردهای تقویت و دستاوردهای حوزه انقلابی صادر کرد.

حجت الاسلام والمسلمین بناری گفت: همایش حوزه انقلاب دارای سه ویژگی خاص است که شامل ویژِگی علمی پژوهشی است؛ این همایش اولین همایشی است که عمده مراکز حوزوی در آن مشارکت دارند؛ در واقع الگوی مناسبی از تعامل و همکاری موسسات در این همایش ایجاد شد.

وی افزود: در بخش پژوهشی در مدت کمتر از سه ماه 100 مقاله کامل دریافت شد؛ این مقالات در یک فرایند علمی ارزیابی شد و هر مقاله توسط دو یا سه کارشناس ارزیابی شد و آثاری که حد نصابها را کسب کردند به مرحله بعد راه یافت که در یک جلد منشورات همایش منتشر میشود.

دبیر علمی همایش حوزه انقلابی تاکید کرد: در کنار این مقالات 15 مصاحبه در 200 صفحه با شخصیتهای برجسته حوزوی در عرصه حوزه انقلابی نیز تولید شده است؛ نمایشگاه آثار حوزه انقلابی، تولید ویژه نامه و.. از جمله فعالیت های جانبی این همایش خواهد بود؛ در این همایش 10 مقاله به عنوان مقالات برتر تقدیر میشوند.

وی در پایان افزود: در نوبت بعد از ظهر این همایش از آیت الله مرحوم شرعی که از شخصیت های برجسته حوزه و از موسسان حوزه علمیه خواهران بوده اند تجلیل می شود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha