چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
رحیم پور ازغدی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کمپانی‌های جهانی هزاران متخصص را به کار گرفته و از طریق فضای مجازی وارد زندگی مردم شده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حسن رحیم پور ازغدی در نخستین همایش «فضای مجازی، اندیشه و عمل» حوزه علمیه خراسان، به موضوع انقلاب اسلامی پرداخت و با بیان اینکه این انقلاب تجربه خوبی در موضوع مقاومت و پیروزی بود و نشان داد که می توان با ابزاری کم به جنگ ابرقدرت‌ها رفت، گفت: در دوره‌ای وارد فضای مجازی شدیم که کمپانی‌های جهانی هزاران متخصص را چند دهه به کار گرفته و از این طریق وارد زندگی مردم شده‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: همه کشورها نسبت به فضای مجازی حساس هستند و در محدود کردن آن تلاش دارند.

وی با بیان اینکه باید در عرصه محتوا، زبان و مخاطب فضای مجازی بیشتر فکر و بحث کنیم، یادآور شد: امروزه کودکان نسبت به بزرگترها در زمینه فضای مجازی جلوتر هستند که البته بدون فهم و درک درست از این امر مهم، فقط استفاده گر محسوب می شوند.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه قدرت داوری اخلاقی و عقلانی کم کم در این فضا فلج می‌شود و با این کوه اطلاعات نمی‌توان نظر درست ارائه داد، گفت: این پروژه از سوی افرادی به عنوان پشت پرده شرکت‌های سرمایه گذار و عضو هیئت امنای برخی دانشگاه‌ها هدایت شده است.

غفلت و بیکاری، پیامد فضای مجازی

وی، غفلت، روزمرگی و بیکاری را به عنوان برخی از پیامدهای فضای مجازی برشمرد و افزود: هیچ محتوای خالصی در این فضا وجود ندارد و هر کسی هر چیزی بخواهد در این فضا موجود است و در هیچ حوزه‌ای متوقف نیست.

رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه مسائل روحانیت و بحث تشیع به طور ویژه در این فضا مورد پیگیری است و یک جمله برخی وقت ها در فضای مجازی تأثیر گذار می‌شود، ابراز داشت: انحراف بسیاری در فضای مجازی نسبت به مسائل اخلاقی، مذهبی و اعتقادی وجود دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جذابیت فضای مجازی و ارائه آن به عنوان بازاری جهانی برای همه امور مورد نیاز و خواست جهانیان، گفت: فضای مجازی الگویی از سبک زندگی را اشاعه می‌دهد که «زنا» و «زیارت» در کنار هم قرار می‌گیرد که در واقع نوعی «لیبرالیسم دینی» است.

 فضای مجازی را بشناسیم

وی با بیان اینکه می توان در این عرصه خیلی کار و فعالیت انجام داد، افزود: در این عرصه زبان ارائه بسیار مهم است و باید با روش فضای مجازی با شبهات برخورد کرد.

رحیم پور ازغدی با تاکید بر اینکه باید در این فضا علاوه بر سواد رسانه، سواد اسلامی نیز داشت، خاطر نشان کرد: جوانان امروز هوشمندی رسانه‌ای بسیار بالایی دارند که اگر با آمادگی در این عرصه وارد شویم، تأثیر گذار خواهند بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در این فضا درست جواب دادن کافی نیست بلکه باید زیبا هم جواب داد، تصریح کرد: درست منتقل نکردن مفاهیم صحیح اخلاقی و دینی و آرامش اعصاب و طمانینه روحی با هم تفاوت دارد و این مهم در فضای مجازی مغفول مانده است.

وی به اهمیت در نظر گرفتن سلایق مخاطب و ایجاد تنوع در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: طرز فکر بی‌طرفی به عنوان یکی از مشکلات است که در این زمینه باید فعالان عرصه فضای مجازی توجه داشته و بدانند که منطقی بودن کافی نیست و باید صادق نیز بود.

رحیم پور ازغدی در پایان با تاکید بر اینکه باید به صورتی عملگرایانه و ناظر به مشکلات مردم در این فضا اقدام کرد، گفت: آشنایی با قدرت کلمات جزو امور حتمی است و باید برای رسیدن به دیگر فعالان در این فضا کتاب های رمان، شعر نو و متون جدید را مطالعه کرد زیرا نگاه جدید به وجود می‌آورند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha