جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 درس خارج فقه آیت الله العظمی مکارم

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه خرید و فروش مواد محترقه حرام است؛ اما گوش شنوایی نیست، گفتند: زمانی یک فتوا صادر می شد و همه گوش ها شنوا بود، اما اکنون شرایطی است که گوش های شنوا کم شده است و البته ضرر، خسارات و عواقب سوء آن را هم می بینند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم، بر لزوم آگاهی جامعه نسبت به خطرات شب چهارشنبه سوری تاکید کردند و گفتند: شب چهارشنبه سوری در پیش است، مردم باید مراقب باشند و عید خودشان را به عزا تبدیل نکنند.

ایشان با اشاره به تلفات و خسارات هرساله مراسم شب چهارشنبه سوری در کشور، گفتند: این کار بارها تجربه شده و این همه تلفات و ضایعات داده، اما بازهم برخی افراد مراقبت نمی کنند؛ این مواد محترقه موجب آزار و اذیت دیگران می شود و چه بسا ممکن است،کسانی که بیماری قلبی دارند، دچار خطرات جبران ناپذیری شوند.

معظم له بر لزوم احساس مسئولیت مردم و نهادهای اجتماعی نسبت به مسئله چهارشنبه سوری تاکید کردند و افزودند: افراد باید عاقلانه فکر کنند؛ چرا انسان جان خود را فدای چهارشنبه سوری کند؟   

*گوش شنوایی نیست

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه خرید و فروش مواد محترقه حرام است، اما گوش شنوایی نیست، اظهار داشتند: زمانی یک فتوا صادر می شد و همه گوش ها شنوا بود، اما اکنون شرایطی است که گوش های شنوا کم شده است و البته ضرر، خسارات و عواقب سوء آن را هم می بینند. 

*چهارشنبه سوری سرگرمی نیست

ایشان بر ضرورت مراقبت والدین از فرزندان تاکید کردند و گفتند: خانواده ها نگویند شب چهارشنبه سوری سرگرمی است؛ همچنین صدا و سیما، مطبوعات، معلمان مدارس و نیروی انتظامی نسبت به این موضوع مسئولیت اجتماعی دارند.

معظم له با بیان اینکه رفع مشکلات اجتماعی در دست یک نفر نیست، اظهار داشتند: والدین، معلمان، رسانه ها و نیروی انتظامی باید دست در دست هم دهند؛ البته جامعه عاقل تر و هرساله این کارها کمتر می شود و افراد می دانند با یک لحظه غفلت، باید یک عمر اشک بریزند.

*خرید و فروش مواد محترقه قطعا حرام است

این مرجع تقلید در میانه سخنان خود در پاسخ به سوال یکی از طلاب، گفتند: خریدوفروش مواد محترقه مثل مواد مخدر است و قطعا حرام است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه به بیان حدیثی از رسول اکرم(ص) در نهج الفصاحه پرداختند و اظهار داشتند: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند در آینده در میان امت ما، فتنه هایی برپا می شود که گاهی انسان در صبح مومن است و عصر کافر می شود، اما اگر دارای حیات علمی باشد، در مقابل طوفان ها تکان نمی خورد.   

ایشان با بیان اینکه انسان با فتنه های مالی، سیاسی، خانوادگی، اخلاقی و ... در عرصه های مختلف زندگی مواجه می شود، تصریح کردند: فردی صبح انسان مومنی است اما مال کلان و حرامی از طرق مختلف به او پیشنهاد و او تسلیم این فتنه مادی شده و عصر کافر می شود، زیرا کسانی که اموال حرام را پیشنهاد می دهند توقعاتی دارند و باید توقعات حرام آن ها را نیز برآورده کند.  

*فضای مجازی یکی از فتنه های مسلم اخلاقی عصر حاضر است

معظم له با اشاره به فتنه های اخلاقی در زمان حاضر، گفتند: یکی از فتنه های مسلم اخلاقی همین فضاهای مجازی آلوده است؛ ممکن است کسی در اینها ورود کند و صبح مومن باشد اما عصر کافر شود.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه گاهی فتنه ها در عرصه خانوادگی است، گفتند: "اختلاف زن و شوهر" و "والدین با فرزندان" گاهی موجب می شود صبح دارای ایمان باشند و عصر کافر شوند.

*فاصله ایمان و کفر کم شده است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه فاصله کفر و ایمان کم شده است، اظهار داشتند: پیامبر(ص) در پایان حدیث خود می فرماید اگر فرد دارای حیات علمی باشد در مقابل طوفان ها تکان نمی خورد؛ منظور از علمی که انسان را در مقابل طوفان ها حفظ می کند، علم توحید، معاد و آخرت است، علم به اینکه خداوند ناظر بر اعمال ما است.

ایشان افزودند: یکی از اصحاب مرحوم آیت الله العظمی بروجردی نقل می کرد که این مرجع تقلید قیامت را باور کرده بود؛ یعنی در زندگی ایشان، ایمان به قیامت و حساب و کتاب متجلی بود.  

معظم له با بیان اینکه حفظ ایمان کار آسانی نیست، تصریح کردند: انسان گاهی دین خود را از سر تعصب، لجاجت و وابستگی های ناصحیح به دنیای دیگران می فروشد.

*حفظ ایمان سخت شده است

این مرجع تقلید با بیان اینکه از شر فتنه ها باید به خداوند پناه برد و فکر عاقبت امور باشیم، ابراز داشتند: این فتنه ها پیر و جوان نمی شناسد؛ در دنیای امروز که حوادث مختلفی انسان را تهدید می کند و طوفان هوس، مسائل مالی و سیاسی و اجتماعی وجود دارد، حفظ ایمان کار بسیار سختی است.

این استاد برجسته حوزه افزودند: بنده در جایی خوانده ام که نوشته شده بود انسان اگر در آغاز صبح هفت مرتبه « لا حول و لا قوة الا بالله» و سه مرتبه «توکلت علی الحی الذی لا یموت» بخواند و صلوات بر ائمه معصومین(ع) بفرستد، محفوظ می شود.

معظم له تصریح کردند: آیات و نمازهایی نیز وارد شده و ما به برخی سیاستمداران توصیه کرده بودیم و آنها گفتند پیش از مباحثاتی که با اجانب داشتیم، آن را می خواندیم و در پیروزی ما موثر بود.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha