جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ مراسم اعتکاف مسجد حضرت زینب(س) پردیسان

حوزه/ طلبه اگر برای فقاهت و اجتهاد می خواهد درس بخواند، تلاش زیادی انجام دهد، ولی اگر نمی خواهد فقیه شود، به دنبال مهارت افزایی برود. مهارت را نباید دست کم گرفت؛ بیش از ۳۵ طلبگی مهارت وجود دارد، باید این مهارت ها را آموخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» استاد محسن قرائتی در جمع معتکفین طلاب مسجدحضرت زینب(س) در شهرک پردیسان قم، ضمن تبریک اعیاد ماه رجب، بر مهارت افزایی و نقش آفرینی طلاب و مبلغین برای حضور در مساجد، مدارس، دانشگاه ها و هیئت ها تأکید کرد.

رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه  بعضی رشته ها تخصصی  در حوزه راه اندازی شده و این رشته بدون مهارت افزایی نمی تواند پاسخ گوی نیازهای روز باشد، اظهار داشت: باید طوری در حوزه برنامه ریزی کرد تا مهارت افزایی در رشته های مختلف بیشتر شود،‌طلبه و مبلغ وقتی از حوزه  وارد جامعه می شود، بتواند  به نیاز ها پاسخ دهد، ولی متأسفانه نتوانستیم به این امر مهم برسیم.

وی عنوان کرد: حوزه از میان100درصد طلاب نیازمند به10 درصد، برای یادگیری فقه جواهری و نهایتا اجتهاد است، اما باید طوری حرکت کرد که90 درصد طلاب به صورت اجباری و الزامی دوره های مهارت افزایی رشته های مختلف را ببینند.

 استاد قرائتی بابیان اینکه طلابی که بتوانند با مهارت، دانش آموزان و جوانان را جذب کنند، بسیار کم می باشند، اظهار داشت: باید سعی کرد خیلی از مهارت ها و تجربه های تبلیغی را به طلاب و مبلغین منتقل کرد تا طلبه بتواند در فعالیت تبلیغی در شهر یا روستا موفق شود.

رئیس استاد قامه نماز گفت: باید شرایط انتقال تجربیات تبلیغی و مهارتی درحوزه  فراهم شود و طلبه بعد از یادگیری و گذراندن دوران سطح به سمت مهارت افزایی پیش رود.

استاد قرائتی از تعطیلی های زیاد انتقاد کرد و گفت: باید برای این تعطیلات فکری شود و یکی از این فکرها این است افرادی  متخصص در رشته های مختلف،تربیت و در کنار آن مهارت افزایی در موضوعات را بیاموزند.  رسالت مهم حوزه ها در شرایط کنونی مهارت افزایی و آموزش  است؛ اگر مهارت افزایی نباشد طلبه و مبلغ نمی تواند موفق باشد.

رئیس ستاد اقامه نماز ابراز داشت: در قم مراکز تخصصی در رشته های مختلف وجود دارد، ولی مشکل نبود مهارت است، طلبه تخصص دارد، اما در عمل نمی تواندآن را اجرا کند؛ باید طوری برنامه ریزی کرد طلبه بتواند با جوان در هر سنی ارتباط کلامی و رفتاری برقرار کند و بتواند جوان را به مسیر درست هدایت نماید.

این مفسر قرآن اظهار داشت: رهبر انقلاب هم تاکید فراوانی بر اهمیت مهارت افزایی درحوزه و بین حوزویان دارند و حتی ایشان این مسئله را به مسئولین حوزه تأکید کرده اند.

 استاد قرائتی با تاکیدبراینکه صرف دانستن و یادگیری چند اصطلاح علمی وکلامی نمی تواند مشکلی از جامعه را برطرف کند، گفت: در قم چند رشته تخصص مانند نماز، تفسیر و مهدویت راه اندازی شده که همراه با مهارت افزایی است، یعنی طلبه در این رشته عملا یاد می گیرد چگونه شبهه مشکل عقیدتی  جوان را پاسخ دهد.

 این مفسر قرآن عنوان کرد: باید طلبه تصمیم بگیرد هدف از آمدن به حوزه چیست، آیا فقیه می خواهد شود یا نه، اگر قصد فقیه شدن را ندارد، زمان را از دست ندهد، جوانی فرصت مناسبی برای مهارت افزایی است.

 وی گفت: طلبه درس حوزه را خوب بخواند از درس حوزه کم نگذارد؛ اگر برای فقاهت و اجتهاد می خواهد درس بخواند تلاش زیادی  انجام دهد، ولی اگر نمی خواهد فقیه  شود، به دنبال مهارت افزایی برود. مهارت را نباید دست کم گرفت؛ بیش از 35 مهارت وجود دارد، باید این مهارت ها را آموخت.

 

  

  

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha