پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
شیخ بسام

اختصاصی حوزه / روحانی عراقی گفت: حشد الشعبی دست مدافع و حامی شیعه در خاورمیانه است و با تواناییش تمام نقشه های دشمنان را در آینده خنثی می کند.. مرجعیت مثل قطب نمایی است که مسیرهای فعالیت سیاسی را مشخص می کند و از انحراف این مسیرها حفاظت می کند..

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، خبرگزاری حوزه، بعد از صدور فرمان مرجعیت عراق برای جهاد با دشمنان متجاوز به خاک عراق روحانیون و طلاب عراقی از جمله افرادی بودند که در صف مقدم جهاد با دشمنان حضور پیدا کردند.
در همین راستا با شیخ بسام کریم یکی از روحانیون عراقی مجاهد به گفت و گو پرداختیم.

در حال حاضر جنگ موصل در چه مرحله ای قرار دارد و چه مناطقی از لوث تروریست های داعش پاکسازی شده است؟


از مرکز شهر موصل جز آنچه در اطراف مسجد نوری است، چیزی باقی نمانده و بیشتر مناطق به لطف خدای بزرگ آزاد شدند و آنچه آزادسازی مناطق را به تاخیر می اندازد و باعث سختی جنگ شده منطقه قدیمی شهر است که خیابان های تنگی دارد و شهروندان بسیاری آنجا حضور دارند و داعش از آنها به عنوان سپر های انسانی استفاده می کند . از این رو نیروهای آزاده ما از ارتش و نیروهای امنیتی هم پیمان و حشد الشعبی از جان شهروندان حفاظت می کنند از این رو آزاد سازی این مناطق با تاخیر روبروشده است. 

 

روحانی مجاهد عراقی


نقش مبلغان و طلاب عراقی در حشد الشعبی و در مبارزه با دشمنان ملت عراق را چطور ارزیابی می کنید؟


 در واقع طلاب علوم دینی نقش بزرگی در آزادسازی مناطق عراق از لوث دشمن دارند. آنها فقط به خاطر امر تبلیغ دینی به جبهه ها اعزام نمی شوند بلکه با رزمندگان دیگر در خطوط مقدم حضور داند نه فقط به خاطر تبلیغ بلکه برای بالا بردن روحیه معنوی رزمندگان و مردم عراق به طور عموم و رزمندگان بویژه به طور مساوی در حشد الشعبی حضور داشتند و غیر از این دوگروه نیروهای امنیتی در حشد الشعبی مشارکت داشتند. از این نظر طلاب علوم دینی رهبر حقیقی در جنگ هستند و فتوای مرجعیت برای حرکت عمومی برای جنگ با داعش  روحیه بالایی در رزمندگان ایجاد کرد چون رزمندگان می دیدند طلاب و مبلغان در مسیر اصلی مرجعیت دینی که مثال و نمونه ای از حرکت در امتداد مسیراهل بیت (ع ) حرکت می کنند.

 

روحانی مجاهد عراقی


نقش مرجعیت دینی عراق از ابتدای جنگ تاکنون در عرصه نظامی و سیاسی عراق چگونه است؟


 در واقع مرجعیت دینی مانند روزنه اطمینان برای ملت عراق با هر طایفه ای و نه فقط شیعیان هستند. آنها در زمان های حساس اقدام به حل مواضع سر نوشت ساز می کنند كه بدون این اقدامات بافت اجتماعی عراق پاشیده می شد و اینچنین در حال حاضر در زمینه فعالیت های سیاسی هم حضور دارند.


مرجعیت مثل قطب نمایی است که مسیرهای فعالیت سیاسی را مشخص می کند و از انحراف این مسیرها حفاظت می کند و به دنبال تحول بدون بازگشت به دیکتاتوری سابق هستند. این نقش مرجعیت از طریق نصیحت ها و مواعظ همیشگی و مستمرشان آشکار است چرا که مرجعیت به صورت مستمر و هفتگی از طریق خطبه های نماز جمعه در کربلا مقدس و از طریق بیانیه هایی که صادر می کنند در زمان های مختلف به آگاه سازی ملت می پردازند.


همزمان با پیروزی های حشد الشعبی شاهد اظهارات و اتهاماتی علیه نیروهای حشد الشعبی هستیم این اظهارات با چه هدفی مطرح می شود؟


 متهم کردن حشد الشعبی از طرف صداهای مخالف و دشمن هر از چندگاهی از طرف برخی بعثی ها و حامیانشان شنیده می شود .این ها واکنش هایی به خاطر بزرگ شدن نقش حشد الشعبی در آینده عراق  هست .چون آنها متوجه شدند حشد الشعبی در آینده عراق نقش تاثیر گذار خواهد داشت چرا که مدافع حقیقی عراق بوده و با دشمنان تروریست ملت عراق در هر کجا که بودند جنگیده است ، پس آنها خواهان بزرگ شدن و با اهمیت شدن این نقش مهم در آینده عراق هستند.


نقش حشد الشعبی در خاورمیانه با توجه به خدماتی که در طول این سال ها انجام داده است را چگونه ارزیابی می کنید؟


 درباره خدمات حشد الشعبی به عراق و عراقی ها ممکن نیست، صحبت کنیم چراکه با خونشان در همه جای عراق روایت حضورشان دیده می شود. جوانان با جدیت جان خودشان را نثار کردند و سخاوت درزمینه جان بالا ترین مرحله سخاوت است اما می توانیم بگوییم اگر حشد الشعبی نبود داعش در حال حاضر نه تنها بر کل عراق که بر کل منطقه مسلط بود و بویژه بر دولت های خلیج فارس، کسانی که دائما حشد الشعبی را سرزنش می کردند . و در اینجا یاد آوری می کنم سخنان  سید حسن نصرالله که به دولت های عربی حاشیه خلیج فارس  یادآوری کرد ؛اگر حشد الشعبی نبود فعالیت سیاسی باقی نمی ماند و حکومت عراق ناتوان بود و قانون داعش بر عراق حاکم می شد و تمدن بشری را فاسد می کردند چنانچه در مناطق تحت سیطره شان در عراق و سوریه انسانیت را نابود کردند.


دلیل نگرانی آمریکا و عربستان سعودی درباره حشد الشعبی عراق چیست؟


 آمریکا و عربستان سعودی متوجه نقش مهم حشد الشعبی در عراق هستند آن هم نه فقط در عراق بلکه در کل منطقه و بویژه بعد از سخنان و اظهارات رهبر حشد الشعبی که گفت حشد الشعبی برای رفتن به سوریه آماده هستند اگر حکومت سوریه از دولت عراق درخواست کند و همچنین می دانند که حشد الشعبی دست مدافع و حامی شیعه در خاورمیانه است و با تواناییش تمام نقشه های دشمنان را در آینده خنثی می کند.


 گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha