سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آیت الله سیداحمد خاتمی

حوزه/ خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به پخش زنده مناظره شش کاندیدا در بعد از ظهر امروز گفت: مناظره ها باید مانند مناظرات طلبه ها منطق محور، استدلال محور و عاری از کینه و عقده باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله سید احمد خاتمی، ظهر امروز در خطبه های نمازجمعه این هفته تهران (جمعه 8اردیبهشت ماه96) با اشاره به مناظرات کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: کاندیداها در مناظره ها باید مصلحت نظام را در نظر بگیرند و اگر خروجی سخنانشان تضعیف نظام باشد؛ حرام است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه فضای کشور فضای انتخاباتی است گفت: کاندیداها و هوادارانشان باید سخنانشان مستند و قابل اثبات باشد و در صحبت هایشان تخریب و تهمت وجود نداشته باشد و آمارهایی که نقل می کنند حتما باید درست و قابل اثبات باشد.

آیت الله خاتمی افزود: نامزدهای ریاست جمهوری باید مراقب باشند فضای انتخابات را فضای تفرقه افکنی نکنند زیرا می توان رقابت انتخاباتی سالم داشت آن هم در فضای یکدلی و به دور از تفرقه .

امام جمعه موقت تهران گفت: مناظرات تلویزیونی به بهترین نحو نشان خواهد داد که چه کسی برای ریاست جمهوری قابل است.

آیت الله خاتمی با اشاره به اینکه انتخابات یعنی باز بودن میدان انتخاب افزود: کشور یک رئیس جمهور بیشتر نمی خواهد و هر کسی سلیقه ای دارد بنابراین باید مراقب باشیم در قضاوت هایمان غیرمنصفانه حرف نزنیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار کرد: اگر در بین این شش نامزد کسی کاندیدای مورد نظر ما نیست حق نداریم او را تخریب و له کنیم؛ ممکن است آن طرف کاندیدای ما نباشد اما انسانی قابل است.

خطیب نماز جمعه تهران به فضای مجازی نیز اشاره کرد و گفت: فضای مجازی در برخی جاها حقیقی تر از هر فضای دیگر است.

آیت الله خاتمی افزود: به آن دسته از صاحبان فضای مجازی که دارای دین هستند می گویم قیامتشان را خراب نکنند چرا که قرار نیست هر سخنی را شنیدند بلافاصله آن را نقل کنند یا روی سایت خود آن را نشر دهند.

امام جمعه موقت تهران گفت: به آن دسته از صاحبان فضای مجازی که دین ندارند می گویم لااقل آزاده باشید و هر حرف ، تهمت یا افترایی را بی پروا نقل نکنید بلکه انصاف داشته باشید و مردانه عمل کنید.

خطبه دوم نماز جمعه تهران

خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه سخنانش با گرامیداشت روز و هفته کار و کارگر و با اشاره به نامگذاری امسال به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال گفت: ستون فقرات رونق تولید و اشتغال کارگران هستند از این رو امیدواریم فرهنگ کار در جامعه گسترده شود و به کارگران نیز به عنوان خدمتگزاران جامعه توجه و تکریم ویژه کرد.

آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به شهادت جمعی از سربازان و کادر مرزبان نیروی انتظامی افزود: شهادت این عزیزان داغی بر قلب ملت ما بود از این رو از دستگاه دیپلماسی کشور به ویژه وزارت امور خارجه تقاضا داریم برخورد مناسب و قاطع در این باره داشته باشد و به مقامات پاکستان هشدار دهد که نگذارند پاکستان مأمن تروریست ها شود زیرا ادامه این شرایط سبب خواهد شد دودش به چشم خودشان هم برود.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه با اشاره به در پیش بودن دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای نظام مقدس جمهوری اسلامی اولویت نخست حضور باشکوه مردم پای صندوق های رأی است و از این بابت اطمینان کامل داریم که حضور مردم با شکوه خواهد بود و بار دیگر دشمنان را شگفت زده خواهد کرد.

آیت الله خاتمی افزود: در هیچ دوره ای از انتخابات به اندازه این دوره، دشمنان این ملت از چند ماه قبل در رسانه های خود حضور مصداقی پیدا نکرده بودند که به چه کسی رأی دهید و به چه کسی رأی ندهید؟ پیداست می خواهند مهندسی اجرایی کشور را با تبلیغات خود عوض کنند که به لطف خدا مردم در روز 29 اردیبهشت با شکوه به صحنه خواهند آمد و با ناکام گذاشتن دشمنان جواب همه فضولی هایشان را خواهند داد.

وی همچنین گفت: شورای نگهبان کف صلاحیت ها و حداقل ها را تعیین می کند شما مردم سقف صلاحیت ها و اصلح را برگزینید.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در بیان ملاک ها و معیارهای اصلح برای ریاست جمهوری افزود: در این باره نگاه نه به گذشته بلکه به آینده است و در این خصوص 10 ویژگی را بیان خواهم کرد که نخست کاندیدا باید در عرصه معیشت مردم برنامه و توان اجرای برنامه را داشته باشد بعضی ها ممکن است برنامه داشته باشند اما توان اجرایی نداشته باشند از این رو باید رئیس جمهوری انتخاب کنیم که برنامه و توان اجرای آن برنامه را برای حل مشکلات معیشتی مردم داشته باشد ضمن اینکه نشاط داشته و خستگی ناپذیر باشد و زود مأیوس نشود.

آیت الله خاتمی گفت: باور کنیم که دشمنان در حال یک جنگ تمام عیار فرهنگی هستند سایت ها و فضای مجازی بخشی از این فضای نبرد با دین، اخلاق و هویت هستند و نظام اسلامی را هدف قرار داده اند از این رو کسی انتخاب شود که اولا ً این جنگ را باور داشته باشد چراکه بعضی ها این جنگ را باور ندارند و می گویند تعامل فرهنگی است دوماً کسی انتخاب شود که رزمنده این میدان باشد که این ملاک دوم برای انتخاب فرد اصلح برای ریاست جمهوری است. 

وی در بیان معیار سوم برای انتخاب اصلح افزود: احساس این است که طی سال های اخیر دشمنان از حالت تدافعی به تهاجمی تغییر رویکرد دادند که اهانت های آنها نمونه ای از این تهاجم است از این رو رئیس جمهوری باید برگزینیم که منطقش منطق امام راحل باشد که فرمود آمریکا شیطان بزرگ است. رئیس جمهوری می خواهیم که اگر آمریکایی ها در هر سطحی به این ملت اهانت کردند در همان سطح محکم و دندان شکن جوابشان را بدهند.

آیت الله خاتمی در بیان معیار چهارم گفت: رئیس جمهوری اصلح است که قانون مدار باشد نه باندمدار، حزب مدار و خویش و قوم مدار ضمن اینکه به هیچ وجه اجازه رانت خواری سیاسی و حزبی ندهد.

وی پنجمین معیار انتخاب اصلح برای ریاست جمهوری را مبارزه با مفاسد و مفسدان بیان کرد و افزود: رئیس جمهور باید منافذ فساد را ببندد و اگر در این باره لایحه ای برای وضع قانون لازم است ارائه کند و ثانیاً با مفسد به صورت قاطع برخورد کند و با هر کسی و در هر جایگاهی که هست برخورد با فساد عبرت آمیز باشد.

خطیب موقت جمعه تهران در بیان ملاک ششم برای اصلح بودن یک رئیس جمهور گفت: رئیس جمهوری در شأن این ملت است که تفکر ضد اشرافی گری و ضد تجمل داشته و ساده زیست،خاکی و متواضع باشد و خود را از جنس مردم ببیند.

آیت الله خاتمی افزود: هفتمین ملاک برای یک رئیس جمهور اصلح این است که برای حل مشکلات کشور نگاهش به درون باشد و باورش شود که این ملت توان حل مشکلات را دارد البته از امکانات خارجی استفاده کند اما تکیه گاهش به خارج به ویژه دشمنان این ملت نباشد.

وی در بیان هشتمین معیار برای یک رئیس جمهور اصلح گفت: رئیس جمهوری در شأن این ملت است که نه تنها زبان منتقدان سازنده را نبندد بلکه منتقدانی را که انتقاد سازنده دارند تشویق کند.

آیت الله خاتمی افزود: معیار نهم این است که رئیس جمهور همکاران شایسته انتخاب کند که دو ویژگی تعهد و تقوا و تجربه و تخصص داشته باشند.

وی در بیان دهمین ویژگی برای انتخاب رئیس جمهور اصلح گفت: رئیس جمهوری در شأن این ملت است که مانند این ملت ولایتمداری را در عمل نشان داده باشد به عمل تأکید می کنم زیرا بازار شعار، بازار گرمی است و این کافی نیست بلکه در عمل نشان دهد قانوناً و شرعاً همراه و مطیع ولایت است که به این خصیصه ولایتمداری می گوییم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha