شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حمایت از حجاب زنان مسلمان در راهپیمایی روز کارگر در سوئد

حوزه/تظاهرکنندگان سوئدی در راهپیمایی روز بین المللی کارگر، حمایت‌شان را از حقوق زنان مسلمان برای داشتن حجاب در محل کار اعلام کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از الجزیره، در راهپیمایی روز بین المللی کارگر که روز دوشنبه در کشورهای مختلف اروپا برگزار شد،  تظاهرکنندگان سوئدی با حضور در خیابان‌های شهرهای مختلف این کشور، از حقوق زنان مسلمان برای داشتن حجاب در محل کار حمایت کردند.

راهپیمایی روز کارگر در شهرهای مختلف سوئد برگزار شده و راهپیمایان با در دست داشتن پلاکاردهایی از حق زنان مسلمان برای داشتن پوشش اسلامی در محل کار حمایت کردند.

حمایت تظاهرکنندگان از زنان مسلمان به دنبال رای دادگستری اتحادیه اروپا در مارس امسال انجام شد. این حکم دادگستری اتحادیه اروپا به نفع کارفرمایانی داده شد که قصد ممنوع ساختن حجاب و نمادهای مذهبی برای کارمندان به ویژه زنان مسلمان را داشتند.

معترضان به قانون جدید در استکهلم پایتخت سوئد و همچنین شهرهای دیگری چون مالمو، گوتنبرگ، وستروس، سالا و اومئو به خیابان‌ها ریخته و  شعارهایی همچون «نژادپرستی محکوم»، «حجاب ، ربطی به شما ندارد» و «اشتغال حق ماست» سر دادند.

میمونه عبداللهی یکی از برگزارکنندگان این رویداد به خبرنگاران گفت: زنان مسلمان در اینجا (گوتنبرگ) معمولا برای تظاهرات روز اول می به خیابان‌ها نمی‌آیند، به همین جهت دیدن عده زیادی از مردم با پیشینه‌های مختلف که برای به دست آوردن حق‌شان به خیابان‌ها ریخته‌اند، باعث افتخار است.

آنان که خودشان را بانی حقوق بشر می‌دانند...

وی در ادامه گفت: هیچ انتقاد قاطعی در مقابل این قانون به ویژه در سوئد، کشوری که خودش را بانی حقوق بشر می‌داند دیده نمی‌شد. زمانی که ما با گذاشتن ویدئویی از فضای مجازی از مردم کشور خواستیم در این راهپیمایی شرکت کنند، بسیاری از آنان گفتند که می‌خواهند خودشان نیز تظاهرات‌هایی را راه اندازی کرده و معتقد بودند که این حکم دادگستری اروپا را باید به چالش کشید.

آفتاب سلطانی یکی دیگر از برگزارکنندگان نیز گفت: فعالان و هنرمندان زیادی از سرتاسر اروپا با ما تماس گرفته‌اند و گفته‌اند که قصد دارند پلاکاردهایی را در حمایت از زنان مسلمان در راهپیمایی اول می به دست بگیرند

وی افزود: پیش از این قانون ما زنان مسلمان همدیگر را به پر کردن فرم شکایت علیه تبعیض در محل کار تشویق می‌کردیم، اما اکنون کار به جایی رسیده که قانون نیز از ما حمایت نمی‌کند و ما باید بین اقتصاد مالی و هویت مذهبی یکی را انتخاب کنیم.

سکوت را باید شکست

گابریله گوستاد یکی از شرکت کنندگان در این راهپیمایی نیز که توسط شبکه‌ای از فعالان سوئدی برگزار شده بود گفت: من در این تجمع شرکت کردم زیرا این مسئولیت اجتماعی ما است که برای حقوق همدیگر قیام کنیم.

خالی محمد یکی دیگر از راهپیمایان افزود: من در این تظاهرات شرکت کردم زیرا این حق من است که حجابم را هر کجا که می‌خواهم به تن داشته باشم. حداقل کاری که این تظاهرات انجام می‌دهد این است که مردم را آگاه سازد و سکوت پیرامون حقوق زنان کارگر مسلمان را بشکند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha