جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 آیت الله محسن فقیهی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر این که حضور حداکثری در انتخابات؛ خنثی کننده توطئه های شوم دشمنان است، تصریح کرد: ما در مقطع فعلی به رییس جمهوری نیاز داریم که حقیقتاً حامی محرومان باشد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مقام معظم رهبری  در سخنرانی های اخیرشان نکات بسیار مهمی درباره انتخابات پرداختند که در همین خصوص با آیت الله محسن فقیهی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گپ و گفتی انجام داده و دیدگاه وی را در این باره به ویژه معیارها و شاخصه های کاندیدای اصلح جویا شده ایم که مشروح آن در ادامه می آید؛

مقام معظم رهبری در دیدار با کارگران کشور ، به بیان نکات بسیار مهمی درباره انتخابات و به خصوص حضور حداکثری در آن پرداختند از جمله این که فرمودند هر کس کشور و امنیت آن را دوست دارد، رای بدهد؛ به نظر شما حضور گسترده مردم در انتخابات چه آثار و نتایجی برای کشور و نظام از این حیث به همراه دارد؟!

خُب طبیعتاً مساله اول که خیلی مهم است بحث شرکت در انتخابات است و همان طور که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند، حضور مردم باعث افزایش اقتدار و امنیت کشور می شود. در واقع می توان گفت مساله امنیت کشور و تقویت آن، مرهون شرکت گسترده مردم در عرصه انتخابات است.

اساساً کشور و نظامی که متکی به آرای عمومی مردم و حمایت مستمر آن ها باشد هیچ قدرت و کشوری نمی تواند بر او غلبه کند به خصوص در زمینه جنگ یا حمله نظامی، چرا که مردم با وحدت و یکدلی در برابر آن دشمن قد علم کرده و از هویت ملی خود دفاع می کنند.

در سال ها و دهه های اخیر نیز به وضوح دیده ایم کشورها و جوامعی که مورد حمله و تجاوز قرار گرفته و خسارت دیده اند به خاطر اختلاف و چنددستگی و نیز عدم حمایت مردمی از نظام سیاسی آن ها بوده است.

در این میان کشوری همچون ایران اسلامی که مردم در آن با وجود سلایق و دیدگاه های مختلف ، با هم متحد و یکپارچه هستند و از رهبری آگاه و فهیم تبعیت می کنند، قطعاً با وجود مشکلات اقتصادی در دنیا عزیز است و هیچ قدرت و کشور دیگری جرات حمله به آن را ندارد هر چند که برخی همچون آمریکا همواره از واژه گزینه نظامی یاد می کنند؛ اما تا این وحدت و ولایتمداری در جامعه ما وجود داشته باشد، آمریکایی ها به تعبیر حضرت امام (ره) هیچ غلطی نمی توانند بکنند.

از سویی باید توجه داشت مهم ترین مساله ای که کاشف از وحدت ملی است و دلالت بر این می کند که مردم با هم متحد و هماهنگ هستند، مساله انتخابات است و لذا رهبر معظم انقلاب فرمود، انتخابات را باید مورد اهمیت ویژه قرار داد.

در واقع حضور حداکثری مردم، دلالت گر و کاشف از وحدت و همدلی است از یک نظام که پشتوانه خیلی قوی برای کشور و امنیت آن به شمار می رود و این عزت و اقتدار با تقویت مشارکت مردمی افزایش می یابد، ضمن آن که مردم با حضور پرشور خود در پای صندوق های رای مشت محکمی بر دهان دشمنان ایران اسلامی و در راس آن ها آمریکا و اسراییل جنایتکار می زنند.

با عنایت به تاکیدات و فرمایشات حضرت آقا، مهم ترین شاخصه های کاندیدای اصلح انتخابات ریاست جمهوری از نگاه شما چیست؟!

بعد از مساله اصل حضور، آنچه اهمیت زیادی دارد، این است که بالاخره ما چه کسی را به عنوان رییس جمهور انتخاب کنیم و این فرد دارای چه خصوصیت ها و ویژگی هایی باشد.

قبل از این که وارد شاخصه های اصلح شوم ، لازم می دانم این نکته را عرض کنم که اساساً مساله انتخابات و انتخاب اصلح ، یک امر عُقلایی است به این معنی که عقلای عالم در همه دنیا کسی را انتخاب می کنند که صالح ترین و بهترین باشند؛ حالا ممکن است در مصادیق بگویند که فلانی اصلح است یا نه.

نکته مهم دیگر این که ما نباید در شناخت اصلح بیش از حد هم به شعارهای سرداده شده توجه کنیم چه آن که مهم این است که سوابق و خصوصیات و توانمندی های افراد را مدنظر قرار دهیم و ببینیم که آن ها در گذشته چه عملکردی داشته و چگونه رفتار کرده اند.

به هر صورت حدود چهل سال از عمر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می گذرد و طبعاً هر کدام از این کاندیدای ریاست جمهوری در گذشته دارای یک سری مسئولیت ها و سوابقی بوده اند که بررسی آن ها و نیز نگاه به وضع زندگی امروزشان می تواند به ما معیاری بدهد که بتوانیم اصلح را انتخاب کرده و به او رای بدهیم.

مساله بسیار مهم دیگر که اتفاقاً در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز مطرح بود این که کاندیداها نسبت به فقرا و محرومان جامعه توجه ویژه تری داشته و حتی شعارهایشان را در این جهت متمرکز کنند.

مسلم است که حکومت برای محرومین، باید کار کند و این حقیقت هم در کلام امام راحل وجود داشت و هم امروز در کلام مقام معظم رهبری مشهود و گویاست.

به هر صورت طبیعی است که سرمایه داران و مرفه هان حتی در شرایط بد اقتصادی نیز به راحتی زندگی خود را اداره می کنند و لذا مهم رسیدگی به وضع محرومین جامعه است و نسل جوان و بیکارها و آن هایی که در تامین حداقل های معیشتی با سختی ها زیادی مواجهه هستند.

البته به نظر می رسد که همه کاندیداها به ظاهر هم که شده سخن از حمایت از محرومان می زنند، اما چطور می توان از بین این همه حرف و شعار، به حقیقت امر دست یافت و بهترین فرد را راهی ساختمان ریاست جمهوری کرد؟!

بله حرف شما درست است، بنده هم در لابلای صحبت هایم گفتم که نباید صرفاً به شعارها بسنده کرد و مهم تر عملکرد افراد در گذشته شان است.

از سوی دیگر، یک ملاک مهم هم این است که ببینیم کاندیداها در دوران مسئولیت خود چقدر به مقابله با فساد برخاسته اند به این خاطر که یکی از دلایل ایجاد و توسعه محرومیت برای بخش بزرگی از جامعه ما ، وجود فساد و تبعیض و رانت خواری است و این که امکانات به طور عادلانه بین افراد تقسیم نمی شود.

در هر صورت ما باید تلاش کنیم که رسیدگی به وضع محرومین و ضعفا و مستضعفین در اولویت باشد و شاهد وضعیتی باشیم که در آن محروم و مستضعف نداشته باشیم و همه برخوردار از حداقل های زندگی باشند.

به لطف الهی ما در کشور مواهب و ثروت هایی داریم و نیز دارای ظرفیت های بالای نیروی انسانی هستیم که می توان به خوبی برای همه شغل مناسب ایجاد کرد و به تامین رفاه معیشتی همه مردم همت گماشت که قطعاً یکی از مهم ترین آن ها تامین مسکن برای همه مردم به ویژه نسل جوانی است که می خواهند ازدواج کرده و تشکیل خانواده دهند.

ما باید یک رئیس جمهوری در روز 29 اردیبهشت ماه انتخاب کنیم که نه فقط در شعار، بلکه حقیقتاً حامی محرومان باشد؛ فردی که با کار جهادی و داشتن روحیه انقلابی برای حل مشکلات مردم کمر همت ببندد.

رهبر معظم انقلاب چند روز پیش از نامزدهای انتخابات خواستند قول بدهند که برای حل مشکلات کشور نگاهشان به بیرون از مرزها نباشد؛ به نظر شما چه ضرورتی باعث شده که رهبری این گونه موضع گرفته و سخن بگویند؟

ببینید این برمی گردد به همان مساله ضد استکباری که از نقاط قوت کشور و جامعه ماست؛ به هر حال نظام سلطه و کشورهای مستکبر مثل آمریکا و انگلیس و فرانسه ، امروز در عرصه بین الملل همچنان به خوی استکباری خود علیه ملت ایران ادامه می دهند و لذا اگر ما به جای آن که نگاهمان به توانمندی ها و ظرفیت های داخل باشد دست نیاز به سوی آنها دراز کنیم، جز این که عزت خود را از دست بدهیم، چیز زیادی عایدمان نمی شود.

از این رو ما باید بدانیم که بر پایه آموزه های دینی هم حق نداریم که زیر بار استکبار و استعمار برویم و از سویی نباید گفت که مردم طرفدار جریانی هستند که وابسته به خارج باشد، خیر، این طور نیست!

نباید با شعارهای فریبنده  مردم پرداخت، بلکه باید واقعیت ها را به آن ها گفت و کاری کرد با تقویت اقتصاد درونزا بتوانیم بر مشکل رکود و بیکاری فائق آمده و ان شاءالله شرایط بهتری برای توده های مردم خصوصاً جوانان عزیز جویای کار و ازدواج ، رقم بزنیم.

گفتگو از: سید محمد مهدی موسوی

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha