شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی

حوزه/ با همفکري علما و انديشمندان، نقش امامان و علماي شيعه در پيدايش و گسترش اسلام تبیین شده و راه تحريف دشمنان اسلام بسته شود.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، حضرت آيت الله مکارم شيرازي در برنامه  اعلام رسمي آغاز فعاليت دبيرخانه کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی اهداف تاسیس و تشکیل این کنگره را در مراسم آغاز به کار آن این گونه معرفی کرده اند.

برگزاري چنين کنگره هايي نقش موثر و بسزايي در بي اثر کردن تلاش دشمنان براي تخريب شيعه دارد و به جهانيان ثابت مي‌کند برخلاف آن چيزي که وهابي ها اذعان مي‌کنند که علماي شيعه نقشي در گسترش اسلام نداشته اند ، بلکه امامان و علماي شيعه در طول تاريخ ، بيشترين خدمت را به اسلام کرده اند.

گسترده عالمان شيعه در بسط و گسترش علوم به ويژه علوم اسلامي با وجود کتاب هايي که در اين باره نوشته شده اما هنوز حق مطلب ادا نشده و ما مي خواهيم موسوعه اي در اين باره تدوين کنيم.

دبیر علمی کنگره نیز در سخنانی بیان می دارد سرچشمه علوم اسلامی پیامبر(ص) - و اهل بیت (علیهم السلام) بودند. آنگاه شیعیان از زمان پیامبر - به عنوان پییروان امیرالمؤمنین (علیه السلام) شناخته شدند . آنان که پیروان امامان اهل بیت (علیهم السلام) بودند و در این مسیر دانشمندان و آثار زیادی در حوزه های علوم اسلامی به جهان تقدیم کردند. که در پیدایش و گسترش علوم اسلامی نقش آفرینی نمودند.

در طول تاریخ شیعه برخی عالمان بزرگ شیعه تلاش کردند  که این شخصیت ها و آثار را به جهانیان معرفی کنند. از این رو کتاب‌های مهمی مثل تأسیس الشیعه، الذریعه، اعیان الشیعه و ... شکل گرفت. در عصر حاضر نیز مرجع عالیقدر جهان شیعه آیت الله العظمی مکارم شیرازی تصمیم گرفته اند که با برپایی "کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی" این امر مهم را سامانی جدید دهند و آثاری کامل تر و نوآمد در این زمینه به جهانیان عرضه کنند.

سیاست های کنگره

سیاست ها و راهبردهای کنگره  بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی را  می توان در موارد زیر نام برد:

توجه خاص به تبیین نقش ائمه اطهار(علیهم السلام ) و علمای شیعه در موضوع کنگره؛  توجه به بُعد بین‌المللی کنگره و حفظ شئون مرجعیت شیعه؛ تأکید بر گفتمان‌سازی در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها و مجلات برای نهادینه کردن اندیشه کنگره؛ شرکت‌دادن علمای مذاهب اسلامی داخل و خارج و حتی مستشرقان مثبت‌نگر در کنگره؛ قلمرو کنگره علوم رشد یافته در جهان اسلام و توجه ویژه به علوم اسلامی ؛ تأکید بر تولید مجموعه آثار علمی فاخر که زمینه‌ساز راه‌اندازی رشته‌های حوزوی و دانشگاهی در این زمینه شود؛ تأکید بر تخصصی شدن کنگره با تشکیل کمیته‌های علمی؛ جلب حداکثری مقالات با فراخوان و اعطای جوایز و پیش‌نشست‌ها و ... همراه با تأکید بر مقالات سفارشی؛ سهم‌بندی علوم در کنگره در مورد علوم اسلامی (70 %) و علوم انسانی (20 %) و علوم طبیعی (10 %) می‌باشد و در آخر  تأکید بر تقریب مذاهب اسلامی.

اهداف و محور های کنگره

اثبات مرجعیت علمی اهل بیت(علیه السلام)در جهان اسلام؛ تبیین نقش اهل بیت(علیه السلام)و پیروان آنها در پیدایش و گسترش علوم؛ تبیین نقش دانشمندان شیعه در پیدایش و گسترش علوم و تبیین نقش علمای شیعه در شکوفایی تمدن اسلامی از جمله اهداف این کنگره می باشد.

اما در خصوص محورهای کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی می توان بیان داشت که این محور ها در سه بخش اهل بیت(علیهم السلام)، شیعه و نقد و احیای آثار، تبیین شده اند که زیر فصل های این بخش ها عبارتند از:

مرجعیت علمی اهل بیت(علیهم السلام) و نقش ایشان در پیدایش و گسترش علوم، نقش دانشمندان شیعه در پیدایش  و گسترش علوم، نقش دانشمندان شیعه در شکوفایی تمدن اسلامی، تعامل علمی دانشمندان شیعه با مذاهب اسلامی و ادیان، احیای آثار در مورد نقش اهل بیت(علیهم السلام) و شیعه در علوم و همچنین نقد آثار مستشرقان  و مورخان مسلمان در مورد نقش شیعه در علوم.

شورای سیاست گذاری کنگره

اعضای شورای سیاست گذاری کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی  به شرح زیر می باشند:

 * آیت الله العظمی مکارم شیرازی ، مشرف عالی کنگره

* آیت الله مقتدایی ، عضو شورای عالی حوزه

*آیت الله اعرافی ، مدیر حوزه های علمیه کشور

*  آیت الله تسخیری

* حجت الاسلام و المسلمین جمشیدی مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور

* حجت الاسلام والمسلمین قمی مسئول بخش بین الملل دفتر مقام معظم رهبری (دامت برکاته)

* دکتر علی اکبر ولایتی مشاور عالی مقام معظم رهبری (دامت برکاته)

* دکتر حداد عادل مسئول «دانشنامه جهان اسلام»

*  حجت الاسلام والمسلمین احمدی مسئول «سازمان سمت»

* حجت الاسلام والمسلمین صادقی رشاد ‌«رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلام»

* حجت الاسلام والمسلمین اختری دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع)

*  دکتر علی عسگری  رئیس صدا و سیمای کشور

* دکتر مخبر دزفولی ، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

* حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی مسئول دبیرخانه دائمی کنگره تکفیر

* حجت الاسلام والمسلمین ملکی مسئول مرکز تخصصی تفسیر و معاون تربیتی حوزه

* حجت الاسلام والمسلمین داعی نژاد مسئول مرکز شیعه شناسی

* حجت الاسلام والمسلمین مهدی مکارم مسئول مرکز دارالاعلام  لمدرسه اهل بیت(علیهم السلام)

* حجت الاسلام والمسلمین رضا مختاری مسئول مؤسسه کتاب شناسی شیعه

* حجت الاسلام والمسلمین  حسینی قزوینی مسئول شبکه ولایت

* جناب آقای حمید مکارم از وزارت خارجه

* حجت الاسلام والمسلمین اراکی دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی

* حجت الاسلام والمسلمین واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی

* حجت الاسلام والمسلمین مودب از دانشگاه قم

* حجت الاسلام والمسلمین رسول جعفریان

* حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی دبیر کنگره

 شورای علمی کنگره

اعضای شورای علمی کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی نیز متشکل از 19 نفر از صاحب نظران، اساتید، مدیران و مسئولان سازمان های فرهنگی مذهبی و نیز نهادهای مختلف تاثیرگذار علمی و اجتماعی و فرهنگی می باشند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha