شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله جوادی آملی

حوزه/در خصوص پرونده فاجعه منا، باید برای شهدای این پروند دیه قتل شبه عمد گرفته شود و این نکته ای است که در مذاکرات باید بر آن تاکید داشت، چرا که سوء مدیریت و کار را به دست دیگری سپردن، عامل اصلی این فاجعه بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت  آيت‌الله جوادي آملي، امروز در ديدار حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكر، نماينده ولي فقيه در امور حج وزيارت و حميد محمدي، رئيس سازمان حج و زيارت،

با بیان اهمیت کعبه برای یکایک مسلمانان، اظهار داشتند: خود مساله حج سالی یک بار است و به مستطعین تعلق دارد و برای غیر مستطیع اصلا نیست، اما کعبه در همه لحظات زندگی ما وجود دارد به صورتی که در همه شرایط مهم می گویند به سوی قبله بایستید؛ الکعبه قبلتی!

ایشان ادامه دادند: ما نمی توانیم از کعبه فاصله بگیریم! نماز ما به سوی کعبه، ذبح به سوی کعبه، دفن مرده های ما به سوی کعبه و در کل در تمام شرایط زندگی «الکعبه قبلتی»؛ ما با کعبه زندگی می کنیم، لذا تنها مساله حج نیست، حیات و ممات ما با کعبه مرتبط است و جدا کردن کعبه از ما امکان پذیر نیست.

معظم له اذعان داشتند: این اصل «الکعبه قبلتی» باید به عنوان یک اصل اساسی مانند «القران کتابی» یا «الاسلام دینی» مطرح باشد چون این همتای قرآن کریم است، لذا اصل توجه به کعبه باید به زائران آموزش داده شود و جایگاه کعبه برای آنها به درستی تبیین گردد.

حضرت آیت الله جوادی آملی تصریح داشتند: این «یا» در «نفخت فیه من روحی» با یای «الکعبه بیتی» باید با هم هماهنگ باشند و اگر می گویند حرمت مومن مانند حرمت کعبه است از این جهت می باشد.

ایشان با اشاره به فاجعه منا و سوء مدیریت آل سعود در این فاجعه بیان داشتند: در خصوص پرونده فاجعه منا باید برای شهدای این پروند دیه قتل شبه عمد گرفته شود و این نکته ای است که در مذاکرات باید بر آن تاکید داشت چرا که سوء مدیریت و کار را به دست دیگری سپردن، عامل اصلی این فاجعه بود.

معظم له در بخش دیگری از سخنان خود تاکید داشتند: عزت مومن و نظام به دست خود مومنان و شهروندان است، خرید سوغات و رفتار ما باید با احترام و ادب همراه باشد، آل سعود شاید ما را نشناسد، اما ما که خود را می شناسیم! ما از دیاری هستیم که به برکت قرآن و عترت در پایبندی به عهد و پیمان و درایت، در همه جهان نمونه هستیم.

ایشان در توصیه به روحانیون کاروانها و مسئولین حج اظهار داشتند: باید زائران ما آن تربیتی که به برکت قرآن و عترت در ما هست را رعایت کنند و این نکته به زائران یادآوری گردد که عزت با خود ببرند، عزت تحویل آنها بدهند و با عزت برگردند و توجه داشته باشند زبان مشترکی که همه مردم جهان آن را می پسندند، ادب است.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha