پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصویر/ ضبط برنامه های آیت الله العظمی سبحانی برای ماه مبارك ١٤٣٨

حوزه/حضرت آیت الله سبحانی یکی از مهم ترین عوامل عصمت انبیاء در مقابل گناهان را "علم به عواقب و آثار گناهان" عنوان کردند و افزودند: اگر انسان نسبت به عواقب گناه علم قطعی داشته باشد، در مقابل معصیت بیمه می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی شامگاه چهارشنبه در پنجمین برنامه چشمه معرفت که از شبکه دوم سیما پخش شد، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه عاملی سبب می شود که انبیاء و ائمه معصومین(ع) از دوران کودکی تا آخرین روز حیات گناه نکنند و عصمت داشته باشند، اظهار داشتند: عصمت دارای دو مرحله "عصمت از گناه" و "عصمت از خطا" است؛ انبیاء در برابر جلوه گری گناهان استقامت می ورزند و هرگز خطا و اشتباه نمی کنند.

ایشان، یکی از مهم ترین عوامل عصمت انبیاء در مقابل گناهان را "علم به عواقب و آثار  گناهان" عنوان کردند و افزودند: اگر انسان نسبت به عواقب گناه علم قطعی داشته باشد، در مقابل معصیت بیمه می شود.  

معظم له افزودند: اگر ظرف آبی که دارای انواع میکروب ها باشد را به فردی بدهید و در مقابل به آن شخص بگویید در ازای نوشیدن این آب، میلیاردها تومان به شما تعلق خواهد گرفت، هرگز آب را نمی نوشد زیرا نسبت به عواقب دچار شدن به بیماری های کشنده آگاه است؛ همه افراد در مقابل نوشیدن این ظرف آب معصوم هستند زیرا عواقب آن را با چشم مشاهده می کنند.

این مرجع تقلید ادامه دادند: همچنین هیچ فردی حاضر نمی شود به سیم بدون پوششی که در آن برق جریان دارد دست بزند زیرا می داند دچار برق گرفتگی و مرگ می شود؛ در مقابل این عمل همه ما معصوم هستیم زیرا از عواقب آن آگاه هستیم.  

حضرت آیت الله سبحانی در ادامه با بیان اینکه عصمت مراتبی دارد و بشر نیز در مقابل برخی اعمال معصوم است، گفتند: همان گونه که ما از ظرف مملو از میکروب نمی نوشیم و دست به سیم بدون پوشش نمی زنیم، آثار عمل و عواقب گناه برای انبیاء و اولیاء الهی مجسم می شود و بر این اساس این گونه عصمت دارند و گناه نمی کنند.

معظم له با اشاره به بخشی از بیانات امیرالمومنین(ع) در خطبه متقین مبنی بر اینکه درجه افراد پرهیزگار به حدی می رسد که می توانند از همین دنیا آثار عمل و بهشت و جهنم را ببینند، افزودند: حضرت یوسف از آنجا که با چشم خود اثر گناه و دوزخ را لمس می کند در مقابل درخواست زلیخا گناه نمی کند و می گوید «معاذالله».

این مرجع تقلید همچنین با اشاره به آیات پنجم «كَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ» و ششم«لَتَرَوُنَّ الْجَحِيمَ» سوره تکاثر، گفتند: اگر انسان به علم یقین برسد، از همین دنیا می تواند آتش دوزخ را مشاهده کند.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه بشر نیز می تواند به مرحله ای از عصمت دست پیدا کند، گفتند: البته عصمت مطلق برای انبیاء، ائمه معصومین و اولیای الهی است اما برخی از مراحل عصمت شامل افراد دیگر هم می شود؛ سلمان فارسی و اباذر دارای عصمت نازله بودند؛ ما هم می توانیم با انجام دادن اعمال نیک و دارا بودن شناخت از عواقب گناه نسبت به برخی از معاصی معصوم باشیم.

ایشان همچنین به پرسش امیرمومنان(ع) از رسول خدا(ص) مبنی بر اینکه بهترین عمل در ماه مبارک رمضان چیست اشاره کردند و گفتند: پیامبر اکرم(ص) فرمود بهترین عمل این است که انسان گناه نکند؛ بر این اساس، گناه نکردن در ماه رمضان سبب می شود که انسان حقایقی را درک و آمادگی بیشتر برای مراحل دیگر پیدا کند.

این مرجع تقلید در پایان خاطرنشان کردند: از خداوند متعال استمداد کنیم روزه های ما را قبول کند تا پرده ها کنار برود و همانند آنچه امیرمومنان درباره متقین فرمودند بتوانیم بهشت و دوزخ را از دنیا منشاهده کنیم.

انتهای پیام/313/33    

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha