شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام و المسلمین ایازی

حوزه/ در همان سالی که ایشان به نجف رفتند، بنده نیز توفیق حضور در نجف و محضرشان را پیدا کردم و تازه آن موقع بود که ایشان و روحیات شان را شناختم و دلیل اصرار آیت الله مروارید برای شرکت در درس ایشان بر من روشن شد.

حجت الاسلام والمسلمین ایازی، از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه خراسان در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در مشهد درباره شخصیت امام خمینی(ره)، انقلاب اسلامی و وظایف روحانیت در عصر حاضر مطالبی را مطرح کرد و گفت: در دوران جوانی و زمانی که در حوزه علمیه مشهد در حال تحصیل بودم، خدمت آیت الله مروارید رسیدم، ایشان به طور خصوصی به من گفت: «چرا برای تحصیل به قم نمی روی؟» جواب دادم: «آقاجان اینجا از محضر اساتیدی چون شما بهره می گیرم و وضعیت خوبی دارم؛ معلوم نیست وضعیت قم به خوبی اینجا باشد.» و ایشان جواب داد: «آنجا حاج آقا روح الله هست. اگر می توانی به قم برو که برای تو بهتر است.»
وی با بیان اینکه در آن زمان من امام (ره) را خوب نمی شناختم و در هر صورت توفیق نشد که در قم خدمت ایشان برسم، ابراز کرد: در همان سالی که ایشان به نجف رفتند، من هم توفیق حضور در نجف و محضرشان را پیدا کردم و تازه آن موقع بود که ایشان و روحیات شان را شناختم و دلیل اصرار آیت الله مروارید برای شرکت در درس ایشان بر من روشن شد.

حجت الاسلام و المسلمین ایازی افزود: ایشان به لحاظ علمی در سطح بسیار بالایی قرار داشتند و علاوه بر مسائل درسی و علمی، شخصیت والا و ممتاز امام خمینی(ره) به گونه ای بود که شاگردها و اطرافیان جذب می شدند.
*بدگویی از مراجع گناه کبیره است
وی با اشاره به اینکه مکتب ما و همه بزرگان دین و علما، عمل را لازمه علم و اعتقاد می دانند و امام خمینی (ره) از این جهت نیز در سطح بالایی قرار داشتند و جهات عملی مربوط به تکالیف دینی را با دقت و ظرافت خاصی رعایت می کردند، یادآور شد: یکی از جهاتی که امام (ره) خیلی بر روی آن مقیّد بودند، مسئله احترام به مراجع و علما بود. یادم می آید که در نجف برخی با نیت ناسالم یا از روی جهالت رفتارهایی داشتند و حرف هایی می زدند که به اختلاف میان اطرافیان امام و برخی دیگر از مراجع دامن می زد. امام از این مسئله بسیار ناراحت می شدند و این ناراحتی در درس و رفتار ایشان کاملاً بروز داشت.

این استاد حوزه علمیه خراسان ادامه داد: یک روز ایشان در ابتدای درس به شدت افرادی که در مورد سایر مراجع بدگویی می کردند را مورد انتقاد و سرزنش قرار دادند. یادم نمی رود که به صراحت می گفتند: «آقا بد گفتن به مرجع، گناه کبیره است، از خدا بترسید.» ایشان به شدت به رعایت مسائل اخلاقی و وحدت میان مسلمین مقیّد بودند و خدشه بر این چنین اصولی را برنمی تافتند.

وی در ادامه به خاطره دیگری از استاد خود پرداخت و با بیان اینکه پای درس امام بودیم و موضوع ولایت فقیه طرح شده و امام در مورد آن توضیح می دادند، گفت: زمانی که از ولایت فقیه و تشکیل حکومت اسلامی سخن می گفتند برای ما امر بسیار بعیدی به نظر می رسید. نمی دانم امام (ره) در آن دوران تا چه حد به ایجاد انقلاب در نظام ایران و تشکیل حکومت اسلامی امیدوار بودند اما به ذهن من و امثال من می گذشت که اینطور انقلابی که ایشان آن را توصیف می کنند به این زودی ها اتفاق نخواهد افتاد و اگر هم اتفاق بیفتد احتمالاً در سرزمین های خودمختار کوچک در هند و پاکستان و آن هم به احتمال توسط نسل های بعدی ما خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین ایازی افزود: هرگز توقع نداشتیم که چنین توصیفاتی از انقلاب و تشکیل حکومت اسلامی را به چشم خود ببینیم اما امام خمینی (ره) با تکیه بر خدا و اهل بیت (ع) و تقوا، شجاعت و غیرت دینی خود و بیداری و هشیاری مردم توانستند این انقلاب عظیم و جهانی را رقم بزنند و سرنوشت جهان را دستخوش تغییر کنند.
وظیفه امروز روحانیت و مسئولان!
وی با تاکید بر اینکه جامعه روحانیت باید حفظ انقلاب و دستاوردهای آن، حفاظت از آرمان های آن، تلاش برای رعایت خط قرمزهای آن و پاسداری از خون شهدا را وظیفه خود بدانند و در همه فعالیت های خود این موارد را لحاظ کند، اظهار کرد: وظیفه ما در حال حاضر این است که طوری رفتار کنیم و در میان مردم حضور داشته باشیم که آن ها را هر چه بیشتر به انقلاب و اسلام و آینده نظام اسلامی امیدوارتر و خوش بین تر کنیم.
استاد دروس عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه البته در تحقق این مهم تنها جامعه روحانیت مؤثر نیست و یکی از ارکان اساسی حفظ روحیه انقلابی و از خودگذشتگی و امیدواری مردم به انقلاب رفتارهای مسئولان نظام است، گفت: این افراد باید طوری رفتار کنند که مردم تفاوت ویژه ای میان حکومت کشور خود و سایر کشورها، هم چنین با حکومت های پیش از این احساس نمایند. به طور کلی جامعه روحانیت و مسئولان نظام باید جهات دینی و فرهنگی را با انگیزه و همتی جدی دنبال کند.
وی افزود: خوشبختانه طلاب حوزه علمیه در حال حاضر از جهت شناخت وظایف خود نسبت به انقلاب اسلامی و صیانت از دستاوردهای آن، علم و عمل مطلوبی دارند و امیدواریم این شناخت و آگاهی به شکل مطلوب به نسل های بعدی نیز منتقل شود.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha