پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم-۵

حوزه/ قائم مقام سابق وزیر ارشاد در امور قرآنی گفت: حوزه، ظرفیت های بالنده ای در نمایشگاه قرآن کریم دارد و غرفه های آن مورد استقبال عموم مردم می باشد، اما هنوز آحاد جامعه با توانایی و ظرفیت حوزه آشنا نیستند.

دکتر محمدعلی خواجه پیری پس بازدید از بخش حوزوی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران اظهارداشت: قرار بر این بود نمایشگاه هر سال سیر صعودی داشته باشد و مرتب بر ظرفیت های آن افزوده شود و ساختاری به روز داشته باشد در این راستا نمایشگاه هر چند سال یک بار به ثبات می رسد تا تحولی در آن ایجاد شود.

رئیس پیشین مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی کشور افزود: طبق ارزیابی های به دست آمده، بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن کریم تحول جدی را پشت سر گذاشته است، قرار هم بر این بود نمایشگاه بر روی ریل با سرعت و کیفیت بهتری پیش رود در این باره پس از بازدید از نمایشگاه می توان نظر قطعی را در خصوص کم و کیف آن ارائه داد.

در حق خادمان قرآن کوتاهی شده است

وی در مورد آثار و برکات برپایی نمایشگاه در جذب خادمان قرآن، گفت: به نظر من در حق خادمان قرآن کوتاهی شده و ما به حوزه خادمان قرآن ظلم کرده ایم و از حضور و توان آن ها به درستی استفاده نکرده ایم.

خواجه پیری خاطرنشان کرد: حدود 200 خادم قرآن در سطح کشور داریم که در بهترین حوزه های پژوهش، آموزش و هنر فعالیت دارند، امید است با توجه به تشکیل و ثبت انجمن خادمان قرآن و تشکیل اجلاس اول آن و همچنین برگزاری اجلاس دوم در تیرماه سال جاری یک ظرفیت خوبی برای آینده قرآنی کشور ایجاد شود تا از وجود آن ها به بهترین نحو استفاده کنیم.

وی ادامه داد: برای اینکه حضور خادمان قرآنی در نمایشگاه ملموس تر باشد بهتر است برنامه ای در ارتباط با مردم داشته باشند، متاسفانه در حال حاضر این ارتباط با مردم برقرار نیست ما به عنوان خادم قرآن با چند تن از خادمین قرآن برای بازدید غرفه ها حضور داشتیم اما کسی متوجه فعالیت ها و کارهای ما به عنوان خادمین قرآن نشده است.

رئیس پیشین مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیتهای قرآنی کشور اظهار داشت: اگر مردم در نمایشگاه با خادمین قرآن کریم آشنا باشند می توانند سوالات خود را در مورد حوزه های مختلف مطرح کنند و به کسب اطلاع از فعالیت های خادمین بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: در سالهای قبل این فرصت وجود داشت که خادمین قرآن در غرفه ها مستقر می شدند و مردم با شناخت کامل از آن ها و فعالیت هایشان در حوزه های محتلف سوالات خود را مطرح می کردند و اطلاعات لازم را به دست می آوردند.

خواجه پیری ادامه داد: مهم ترین دغدغه جامعه قرآنی عدم شناخت و معرفی خادمان توسط سازمان های ذی ربط می باشد، مردم بسیاری از خادمان قرآنی را نمی شناسند در حالی که هر یک از خادمان ستاره ای در حوزه های قرآنی به شمار می روند و عمری را در این راه صرف کرده اند.

وی تاکید کرد: این خادمین می توانند رابطه خوبی با نسل جوان داشته باشند و اطلاعات خوبی را به آن منتقل کنند حتی چهره های معروف قرانی نیز خادمان را نمی شناسند و این یکی از معایب مهم در نمایشگاه است.

این فعال قرآن در بخش دیگری از گفت و گوی خود پیرامون نقش و آثار بخش های حوزوی نمایشگاه قرآن و اهمیت شاکله حوزه یادآور شد: بنده خود موسس استقرار غرفه های حوزه در نمایشگاه قرآن بوده ام و حوزه را به نمایشگاه آوردم در آن زمان حوزه در نمایشگاه حضور نداشت، و حتی آمدن حوزه به این بخش نیز با مخالفت های زیادی مواجه بود.

وی افزود: ولی من بر این باور بودم که ظرفیت های زیادی در حوزه وجود دارد که اگر مردم با آن آشنا باشند آثار و برکات زیادی در حوزه های پژوهش، آموزش و مدیریت به دست خواهد آمد همان سال اول که حوزه به نمایشگاه آمد تاثیر به سزایی داشت و مردم می دیدند بخش زیبایی در نمایشگاه شرکت کرده و حوزوی ها دست پر در نمایشگاه حضور یافته اند.

حوزه مقتدرانه وارد نمایشگاه قرآن شده است

خواجه پیری عنوان کرد: سال به سال هم حوزه در نمایشگاه توسعه یافت و با قوت بیشتری حاضر شد بعد از آن نیز موسسات و سازمان ها و نهادهای حوزوی به نمایشگاه آمدند در حال حاضر نمی دانم بخش حوزه به میزان قبل در نمایشگاه قرآن کریم حضور دارند یا نه، ولی به خوبی می دانم آثار قوی و ارزشمندی را در نمایشگاه بر جای گذاشتند که نشان از حضور قوی و اثر گذار و مقتدر حوزه می باشد.

وی در مورد بخش مشاوره حوزوی و تبلیغ چهره به چهره بیان داشت: این بخش را نیز با حجت الاسلام بهمنی که در آن زمان مسئول بخش پژوهش بودندف راه اندازی کردیم، به طوری که فقط در بخش حوزوی و دانشگاهی و پژوهش 75 مشاور با هماهنگی های لازم حضور داشت از طرفی بخش های مختلف دیگر شامل بخش های کودک و نوجوان و حانواره نیز دارای مشاور بودند.

قائم مقام سابق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی اظهار داشت: در آن زمان بخش مشاوره آثار و برکات زیادی در نمایشگاه به همراه داشت تا جایی که مردم در صف مشاوره قرار داشتند و در هیچ ساعتی از نمایشگاه میز مشاوره خالی از مراجعه کننده نبود و حتی زمان بندی برای حضور مراجعه کنندگان بعدی در نظر گرفته می شد.

وی گفت: بخش های مشاوره ای از سوی حوزه در نمایشگاه قرآن با اقبال و استقبال خوبی از سوی خانواده ها و مردم مواجه بود و درخواست های عموم مردم این بود که بخش مشاوره دائمی شود در این باره فعالیت هایی انجام گرفت اما متاسفانه بخش مشاوره دائمی نشد ما در تلاشیم بخش مشاوره دائمی را برای عموم مردم راه اندازی کنیم چرا که آثار و برکات دینی خوبی را برای مردم به همراه دارد.

خواجه پیری اظهار داشت: برای پر رنگ شدن بخش حوزه در نمایشگاه قرآن نیازی به توصیه و سفارش نیست، چرا که خودشان برای آمدن و فعالیت های حوزوی علاقه مند هستند و استقبال می کنند و توانسته اند توانایی های خود را عرضه کنند البته ممکن است به لحاظ فضا در نمایشگاه دارای محدودیت باشند وگرنه سازمان ها و موسسات حوزوی بیشماری در این عرصه فعال است.

وی گفت: یکی از دغدغه های این است که مردم از ظرفیت های حوزه به طور کامل مطلع نیستند و آن چه به اطلاع مردم رسیده می شود نیز این همه ظرفیت حوزه نیست و بخشی از توانمندی های حوزه می باشد و در واقع نمایشی از حضور فعالیت ها به شمار می رود.

خواجه پیری در پایان بیان کرد: اگر می شد مابقی فعالیت های حوزه به صورت سی دی و نرم افزار ارائه شود و یا برنامه های این بخش در قالب تلویزیون های بزرگ به نمایش در می آمد، مردم متوجه می شدند این بخش کوچکی از توانمندی های حوزه به شمار می رود.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha