جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت پیمان

حوزه/ رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی ضمن تبیین دلایل و اقتضائاتی که باعث شد مقام معظ رهبری از تعبیر آتش به اختیاری در بیانات اخیر استفاده کنند، گفت: مضمون آتش به اختیاری جوانان انقلابی در صورت ضعف عملکرد مسئولان در بخش هایی از وصیت نامه امام خمینی (ره) مشهود است.

دکتر آیت پیمان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار جمع کثیری از دانشجویان و دانشگاهیان با ایشان و تاکید معظم له مبنی بر آتش به اختیار بودن دانشجویان انقلابی در جایی که در عرصه های فکری و فرهنگی و سیاسی ، اختلال و یا تعطیلی را شاهد هستیم ، اظهار داشت: قبل از هر چیز باید به این نکته مهم و کلیدی توجه داشت که اساساً بُعد فرهنگی انقلاب و نظام اسلامی ما دارای اهمیت بسزایی است تا آن جا که باید گفت مهم ترین بُعد انقلاب ما همین فرهنگ بوده چرا که انقلاب اسلامی اساساً یک انقلاب فرهنگی است و نه انقلاب اقتصادی و کارگری و ... به این خاطر که مردم ما در راه عقیده خود جهاد کرده و برای تحقق مکتب و  اندیشه و تفکر اسلامی خون و شهید دادند.

وی افزود: از این منظر استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران نیز به این جهت بوده که فرهنگ اسلام در جامعه و کشور حکمفرما شده و جایگزین فرهنگ طاغوتی شود.

ضعف عملکرد دولت ها در عرصه مسایل فرهنگی

مدیر مسئول دبیرخانه شورای دین پژوهان کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه باید اذعان داشت که ما در بُعد فرهنگی نظام اسلامی در همه دولت ها ضعیف عمل کرده ایم به طوری که مقام معظم رهبری به همه دولت ها در این باره تذکراتی داده اند و این مساله محدود به این دولت و دولت قبل هم نبوده است.

وی با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب به طور مکرر مسایل فرهنگی را از دستگاه های ذیربط فرهنگی مطالبه می کنند، گفت: در حال حاضر چندین نهاد و سازمان و مرکز مهم دولتی متولی فرهنگ هستند و در راس آن ها طبق قانون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که متولی فرهنگ عمومی کشور است و بسیاری از اختیارات به آن داده شده و طبعاً هم باید بودجه اش بیشتر باشد چرا که قوانین و اختیارات و نظارت ها و ممیزی ها در اختیار این وزراتخانه حساس و مهم کشور است.

چرا رهبری از تعبیر آتش به اختیاری استفاده کردند؟

پیمان ادامه داد: در واقع مقام معظم رهبری بعد از تذکرات مکرر که موجب ایجاد تحول مطلوب در عملکرد دستگاه های فرهنگی نشد در دیدار اخیر با تشکل های دانشجویی یک تذکار دادند و با تمثیلی نظامی ، مطلب خویش را بیان فرمودند.

وی افزود: میانگین سنی اعضای تشکل های دانشجویی حاضر در این جلسه بین 20 تا 25 سال بود و لذا معظم له برای تقریب مطلب به ذهن یک تمثیل خوبی به کار بردند که معنای مشخص و روشنی دارد یعنی خطاب به این جمع فرمودند وقتی شما دیدید متولیان و مسئولان مربوطه آن طور که باید به وظایف انقلابی خود اهتمام ندارند، شما می توانید خود تصمیم گرفته و بر اساس وظیفه صحیح و موثر آتش به اختیار باشید.

آتش به اختیار بودن با کار بیهوده و نابخردانه منافات دارد

رییس مجمع جهانی شیعه شناسی بیان داشت: البته در همین تمثیل نظامی نیز مسلم است که فرد نباید کار بیهوده انجام داده و وقتی در خط حمله به دشمن قرار می گیرد می بایست تصمیم و اقدام درست را انجام دهد چه آن که اقدام بیهوده و نابخردانه چه بسا عوارض نامطلوبی هم برجای بگذارد.

وی گفت: البته فرمایش اخیر رهبری مساله جدیدی نیست چه آن که در وصیت نامه امام(ره) این موضوع آورده شده است و حضرت امام می فرماید جوانان انقلابی باید ببینند آن جا که لازم است به وظیفه عمل کنند یعنی ابتدا به مسئولان تذکر دهند اما وقتی دیدند توجهی به این تذکرات نشد خودشان مستقیماً وارد عمل شوند.

تاکید ویژه امام راحل مبنی بر دغدغه مندی همه اقشار جامعه

پیمان ابراز داشت: بارها و بارها در کلام امام (ره) این توصیه ها وجود دارد که اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان انقلابی در بحث امر به معروف و نهی از منکر و مسایل اعتقادی باید به صحنه بیایند و جاهایی هم توصیه می نمایند که اول باید مسایل و مشکلات به مسئولان امر گفته شود و اگر دیدند که کوتاهی و مسامحه صورت می گیرد، خودشان وارد شوند.

وی افزود: در این جلسه اخیر نیز مقام معظم رهبری همین مضمون را به بیانی دیگر فرمودند مبنی بر این که اگر دیدید در جایی اختلال یا تعطیلی است و مسئولان امر به معنای صحیح، وظیفه خود را انجام نمی دهند با توجه به حیاتی بودن مساله فرهنگ و این که با اعتقاد مردم ما ارتباط تنگاتنگی دارد و نمی شود آن را معطل کرد ، لذا باید آتش به اختیار وارد عمل شد تا مبادا نسبت به آسیب های فرهنگی مسامحه صورت گیرد و این مهم صرفاً متوقف بر عمل مسئولان گردد.

مدیر مسئول دبیرخانه شورای دین پژوهان کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حدیث نورانی از رسول اکرم(ص) که فرمودند"کلکم راع وکلکم مسئول عن رعیته" گفت: این یک وظیفه دینی و شرعی است که همه ما نسبت به جامعه و به خصوص مسایل دینی و فرهنگی جامعه مسئول هستیم و روز قیامت در این باره بازخواست می شویم و لذا در جامعه وظیفه مسئولان در انجام وظیفه کوتاهی می کنند ما باید دغدغه مندانه وارد عمل شویم.

عده ای مغرضانه در مثل مناقشه می کنند!

وی همچنین با اشاره به فعالیت های مغرض رسانه ای ضد انقلاب در روزها اخیر درباره تعبیر رهبر معظم انقلاب بیان داشت: سوء تعبیرها بسیار نارواست و متاسفانه برخی در مثل مناقشه می کنند و حال آن که در مثل مناقشه نیست؛ یعنی این عده جاهلانه و یا مغرضانه و بی توجه به ماهیت و محتوای کلام مقام معظم رهبری، در حال مناقشه در لفظ هستند که این وضعیت غیر منصفانه و غیرمخلصانه است و ممکن است خدای ناکرده باعث سوءاستفاده عده ای شود و حال آن که اساساً مطلب روشن و واضح است و مفاد و محتوای آن از یک منطق صحیح برخوردار است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha