پنجشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ |۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 11, 2024
تصاویر/ بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم-۸/روح الله مؤمن نسب

حوزه/ مدیر مرکز آموزش سواد فضای رسانه ای گفت: در ایران به طور متوسط هر فرد روزانه ۸ تا ۹ ساعت از زمان خود را در اینترنت سپری می‌کند و ۵۶ درصد از فضای اینترنت خاورمیانه در ایران استفاده می‌شود که این مسئله نشان دهنده اسراف ما در این زمینه می باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از تهران، روح الله مؤمن نسب در نشست علمی «قرآن، اخلاق و فضای مجازی» که در بخش حوزوی نمایشگاه بین المللی قرآن برگزار شد، اظهار داشت: در عصر فناوری و دنیای دیجیتال بیش از هر زمان دیگر محتاج به آموزه‌های دینی و قرآنی هستیم.

این محقق و پژوهشگر فضای مجازی افزود: فضای مجازی در واقع محیط زیست جدید بشر است؛ به طوری که ما در ابتدای هر  روز بعد از بیدار شدن و قبل از به خواب رفتن به گوشی همراه خود نگاه می‌کنیم؛ شبکه‌های اجتماعی افراد را از نزدیکان دور و به غریبه‌ها نزدیک می‌کنند.

وی با تأکید به نقش هویت در فضای مجازی افزود: بی‌هویتی از مبانی بی‌فرهنگی و بی‌اخلاقی در فضای مجازی است، در زندگی واقعی هویت برایمان مهم است و این هویت ماست که ما را محدود می‌کند و باعث می‌شود برخی مسائل را رعایت می‌کنیم اما نوعی بی‌هویتی در فضای مجازی وجود دارد مثلاً مرد خود را یک زن و یک کودک خود را یک انسان پیر معرفی می‌کند و این بی‌هویتی به مانند ماشین بدون پلاکی است که در خیابان‌ها حرکت می‌کند و  قابلیت پیگیری ندارد.

مؤمن نسب تصریح کرد: فرهنگ غربی که شبکه‌های مجازی را به وجود آورده با فرهنگ ما بسیار متفاوت است به طوری که «روابط فلت» در جامعه ما پذیرفته نیست اما در جوامع غربی امری عادی است.

مدیر مرکز آموزش سواد فضای رسانه‌ای گفت: در عصر کنونی فناوری و دنیای دیجیتال بیش از هر زمان دیگر به آموزه‌های دینی و قرآنی احتیاج داریم به عنوان مثال بر اساس قاعده نفی سبیل که قرآن کریم مطرح می‌کند هرگونه راه تسلط و برتری کفار را بر مسلمین نفی می‌نماید اما شبکه‌های مجازی که به وسیله غرب ساخته و توسعه پیدا می‌کند به اطلاعات شخصی ما و حتی جزییات رفت و آمد و مسافرت‌های ما را دسترسی داشته و در اختیار دارند و به این وسیله زندگی بشر امروز را به سلطه خود گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: بر اساس قاعده فقهی نفی اعانه ظالم ما حق کمک و اعانه به ظالمین را بر اساساً فقه نداریم؛ اما متأسفانه با نصب و استفاده از این برنامه‌ها به سازندگان و مدیران این دست شبکه‌های مجازی که دشمنان اسلام و مسلمانان هستند کمک به کسب درآمد و سود هنگفت آنها می‌کنیم.

مؤمن نسب افزود: ما رفتار خود را غالباً در دنیای واقعی کنترل می‌کنیم مثلاً هرچیزی را به راحتی به زبان نمی‌اوریم اما در فضای مجازی بی‌اخلاقی داریم که آن هم ناشی از بی‌هویتی و عدم خویشتن داری در این فضاست و ما در فضای مجازی خویشتن دار نیستیم به این معنا که نمی‌توانیم خودمان از خودمان مراقبت کنیم و حتی حقوق اطرافیان خود را پایمال می‌کنیم و شبکه‌های اجتماعی افراد را از نزدیکان دور و به غریبه‌ها نزدیک می‌کند.

وی بیان اینکه در خصوص حقوق کودکان در فضای مجازی ۲۱۷ ماده قانونی در آمریکا وجود دارد بیان داشت: در غرب دسترسی به اینترنت بر اساس سن و جنس فرد متفاوت است و اینترنتی که از طرف یک فرد ۱۶ ساله استفاده می‌شود با اینترنتی که به پدر و مادر آن شخص می‌دهند بسیار متفاوت است.

*۵۶ درصد از فضای اینترنت خاورمیانه در ایران مصرف می شود

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: در ایران به طور متوسط هر فرد روزانه ۸ تا ۹ ساعت از زمان خود را در اینترنت سپری می‌کند و ۵۶ درصد از فضای اینترنت خاورمیانه در ایران استفاده می‌شود که این نشان دهنده اسراف ما در این زمینه است که این خود ناشی از عدم برخورداری از آموزش‌های لازم در چگونگی استفاده بهینه از فضای مجازی است.
*قریب به ۲۰ میلیون از استفاده کنندگان اینترنت در ایران زیر ۱۸ سال هستند

مؤمن نسب گفت: متأسفانه در کشور ما این خلا به گونه‌ای است که  نه پدر و مادر در این زمینه آموزش دیده هستند و نه بچه‌ها و بر اساس آمارهایی که وزارت ارتباطات منتشر کرده است ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر استفاده کننده اینترنت در ایران افراد زیر ۱۸ سال هستند که به راحتی به اینترنت آزاد و نا محدود دسترسی دارند که این با توجه به بستر آلوده‌ای که اینترنت بدون محدودیت سنی دارد زمینه‌های به انحراف کشیده شدن این جوانان را فراهم می‌‌کند.

کارشناس فضای مجازی صدا و سیما بیان کرد: باید همه ما در ماه رمضان به مقوله اخلاق در فضای مجازی بها دهیم و در میزان استفاده خود از اینترنت در این ماه مبارک تجدید نظر کنیم و بر اساس نیاز مصرف کنیم.

مؤمن نسب گفت: بیاییم برخی ارتباطاتی که هیچ گونه توجیه اخلاقی و عرفی ندارد قطع کنیم و یا اگر با یکی از افراد خانواده یا یکی از دوستان دل خوری  اریم با استفاده از ظرفیت‌های این فضا با ارسال یک استیکر و پیام ساده‌دل جویی کنیم و در این ماه عزیز اخلاق را وارد زندگی خود کنیم.

وی ادامه داد: در این ماه مبارک می‌توانیم از سرویس دهندگان داخلی پست الکترونیک به جای مشابه خارجی استفاده کنیم تا از دریافت نامه‌های الکترونیک مروج بی اخلاقی جلوگیری کنیم و از شبکه‌های مجازی ایرانی استفاده کنیم که تمام امکانات نرم افزارهای خارجی را دارند و اطلاعات ما را به خارج از کشور منتقل نمی‌کنند و به دست دشمنان ما نمی‌رسانند و کسی نمی‌تواند حساب ما را از خارج از کشور هک کند و اگر این اتفاق در داخل کشور بیافتد امکان پیگیری از طرق قانونی در داخل کشور وجود دارد.

مؤمن نسب گفت: بر اساس رهنمودهای اسلام در برقراری رابطه در فضای مجازی باید از شاخصه‌هایی مثل اینکه با چه کسی، چرا و چگونه باید ارتباط برقرار کرد تبعیت کنیم و هنگامی که با عنایت به این شاخصه‌ها روابط خود را در فضای مجازی بسنجیم به این نکته پی خواهیم برد که بسیاری از آنها هیچگونه توجیه عرفی و شرعی ندارد.
*امروز زندگی حقیقی به وب 4 تغییر نام پیدا کرده است

وی با بیان اینکه با توجه به گسترش فضای مجازی زندگی حقیقی به وب 4 تغییر نام پیدا کرده است، ادامه داد: رعایت نکردن این نکات در نهایت خانواده‌ها را گرفتار می‌کند که این خود ریشه در زیر ساخت‌های معیوب، منفعل و نا کارآمد در امر آموزش و چگونگی استفاده صحیح از فضای مجازی دارد.

این فعال فضای مجازی با تأکید بر اینکه در فضای مجازی به راحتی حریم، حرمت و حیا معنای واقعی خود را از دست می‌دهد بیان کرد: توده‌گرایی در قرآن مجید محکوم است؛ به گونه‌ای که بعد از کلمه‌ی «اکثرهم» عبارتی چون لا یعقلون و لا یشعرون آمده و این نشان دهنده آن است که باید بر اساس حق و باطل عمل کنیم؛ نه اینکه اکثریت چه می‌گویند.

مدیر مرکز آموزش سواد فضای مجازی اظهار داشت: در فضای مجازی باید مطالبه‌گر بود و مطالبه‌گری در فضای مجازی همان عمل به آموزه قرآنی امر به معروف و نهی از منکر که اوجب واجبات است و عمل به این مهم را به بچه‌ها نیز یاد بدهیم و از بلاک و ریپورت شدن نترسیم و در فضای مجازی اگر به مطلب مفیدی برخوردیم تشکر کنیم و اگر با مطالب غیر سازنده و مروج منکر مواجه شدیم از آن انتقاد کنیم.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha