جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مدنی مدیر جامعه الزهرا

حوزه/موظف هستیم در این جبهه حق و باطل وسط میدان حق باشیم؛ انقلابی بودن برای ما یک وظیفه است که نمی توان از آن گذشت.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،  حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود مدنی، مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) روز دوشنبه -22 خردادماه- در نهمین جلسه از سلسله جلسات «منشور فاطمی بر مبنای سیره حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها)» که با حضور اساتید، کارکنان و طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، عنوان کرد: بنابرآنچه که در برخی تواریخ نقل شده است، امروز روز جنگ بدر، اولین برخورد نظامی مسلمانان با کفار است.

*جنگ بدر در نهایت مظلومیت صورت گرفت/ جنگ بدر، درس‌های فراوان و مطالب زیادی دارد

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با گرامیداشت و یاد شهدای جنگ بدر، اظهار داشت: جنگ بدر، درس‌های فراوان و مطالب زیادی دارد که متناسب با مجموعه مباحث خود به آن می‌پردازیم.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی افزود: منطقه بدر امروز تبدیل به شهری بین مکه و مدینه شده است؛ شهدای بدر شهدای برجسته‌ای هستند و جایگاه ویژه‌ای دارند، جنگ بدر در نهایت مظلومیت صورت گرفت و خداوند به صورت ویژه مسلمانان را یاری کرد.

وی افزود: شرایط جنگ بدر ویژه است، شهدای جنگ بدر ویژه هستند، نصرت الهی در این جنگ، ویژه است و این جنگ، درس‌های خاصی هم دارد.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) بیان داشت: ما از مبحث جنگ بدر وارد مبحث مهمی می‌شویم و آن اینکه نگاه ما به زندگی و زندگی دنیا چیست؟؛ برخورد، عکس العمل و انتظار ما از حوادث، اشخاص و اشیا بر اساس برداشت ما از آن است و ما بر اساس شناخت خود، رفتار و عکس العمل نشان می‌دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی ادامه داد: فرض کنید چند ساعت دیگر اذان مغرب می‌شود، به مسجد می‌روید و نماز جماعت می‌خوانید؛ فردی برای شما یک سینی لیوان می‌آورد، برداشت شما و دیگران از محتوای لیوان‌ها ممکن است متفاوت باشد؛ به عنوان مثال ممکن است که شما انتظار شربت داشته باشید و اگر به شما یک لیوان آب بدهند، برای شما لذت بخش نباشد.

وی تصریح کرد: شما هر انتظار و شناختی از یک مجموعه، حادثه و یا شخص داشته باشید، در تمام برخورد‌های شما حتی لذت بردن و آزرده شدن شما اثر دارد.

*بسیاری از دردها و گرفتاری‌های زندگی ما به خاطر تصور نادرست ما از دنیا است

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با طرح این سؤال که فرصت عمر و دنیا را چگونه شناختید؟، اظهار داشت: اگر شما شناخت درستی از فرصت عمر و دنیا نداشته باشید، بسیاری از آلام، مصیبت‌ها و دردها را احساس می‌کنید؛ در حالیکه اگر انسان دید دیگری نسبت به دنیا داشته باشد، آلام و مصیبت‌ها را احساس نمی‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی با اشاره به تفاوت عارف و جاهل، عنوان کرد: عارف چون شناخت درستی از فرصت عمر و زندگی دنیا دارد، برخورد درستی می‌کند؛ امروز نیز بسیاری از دردها و گرفتاری‌های زندگی ما به خاطر تصور نادرست ما از دنیا و فرصت عمر است.

وی افزود: برخی تصور می‌کنند که خداوند ما را آفریده است تا در این دنیا لذت ببریم، خوش باشیم و بخوریم و بخوابیم و با این تصور وقتی وارد زندگی می‌شویم، می‌بینیم که هیچ خیری بدون شر نیست و هیچ شیرینی دنیا بدون تلخی نیست و این تصور، کم کم ما را به دنیا بدبین می‌کند.

*ما برای لذت بردن و راحتی به این دنیا نیامدیم

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)  تأکید کرد: مضمون فرمایش امام زین العابدین(علیه‌السلام) این است که معمولا مردم در دنیا خوشی را طلب می‌کنند در حالی که خداوند خوشی را در دنیا نیافریده، این دنیا جای خوشی و لذت‌خانه نیست، ما برای لذت بردن و راحتی به این دنیا نیامدیم.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی بیان داشت: گروهی معتقد هستند که این دنیا برای ما نیست، به زور ما را آوردند و به زور می‌برند، این دنیا حساب و کتاب ندارد که این نوع تفکر با تفکر اسلامی سازگار نیست و قرآن کریم به شدت با این منطق برخورد می‌کند؛ خداوند در آیه 27 سوره ص می‌فرماید: «وَ ما خَلَقْنَا السَّماءَ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما باطِلاً ذلِکَ ظَنُّ الَّذينَ کَفَرُوا فَوَيْلٌ لِلَّذينَ کَفَرُوا مِنَ النَّارِ؛ ما آسمان و زمین و آنچه را میان آنهاست بیهوده نیافریدیم این گمان کافران است وای بر کافران از آتش (دوزخ)».

*ما در این دنیا وارد یک مسابقه نفسگیر جدی و اساسی شدیم

وی در پاسخ به این سوال که خداوند برای چه ما را به این دنیا آورده است؟، گفت: خداوند در  آیه 6 سوره انشقاق می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّکَ کادِحٌ إِلي‏ رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقيهِ؛ ای انسان! تو با تلاش و رنج بسوی پروردگارت می‌روی و او را ملاقات خواهی کرد».

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)  اظهار کرد: شما در این دنیا وارد یک مسابقه نفسگیر جدی و اساسی شدید، باید مبارزه کنید و زجر بکشید تا پیش بروید؛ همه لذت‌ها و خوشی‌ها آنجا است، در آن دنیا، پیری، درد، گرسنگی، تشنگی و آلام و دردها نیست.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی به جمله «اِنَّ الحَیاهَ (حیات) عَقیدَهَ و جَهاد» اشاره کرد و افزود: این جمله را به امام حسین(علیه‌السلام) نسبت دادند، ما چند سال بر جملات امام حسین(علیه‌السلام) کار کردیم که حاصل آن «موسوعه کلمات امام حسین علیه‌السلام» و با نام فارسی «فرهنگ جامع کلمات امام حسین (علیه‌السلام)» بود، اما این جمله از امام حسین(علیه‌السلام) نیست.

وی ادامه داد: البته این جمله منسوب به امام حسین(علیه‌السلام) نیست، به معنای اشتباه بودن سخن نیست و با یک تغییر می‌تواند سخن درستی باشد؛ حیات، انتخاب یک عقیده صحیح است با جهاد در راه آن؛ حیات، زندگی و عمر همین است.

*زندگی در این دنیا همانند دوران جهاد است/پاسخ به یک شبهه

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)  عنوان کرد: اگر انسان احساس کند که به این دنیا آمده است تا دوران جهادی را بگذراند، پس غفلت و سستی در این دنیا معنا ندارد؛ غفلت مانند این است که سربازی در خط مقدم جبهه به خواب برود، و لذت‌ها مانند غذاخوردن رزمنده در خط مقدم بدون توجه به دشمن است.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی اظهار داشت: خداوند در آیه 76 سوره نساء می‌فرماید: «الَّذينَ آمَنُوا يُقاتِلُونَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ الَّذينَ کَفَرُوا يُقاتِلُونَ في‏ سَبيلِ الطَّاغُوتِ؛ کسانی که ایمان دارند، در راه خدا پیکار می‌کنند و آنها که کافرند، در راه طاغوت»؛ از این آیه چنین استنباط می‌شود که شما در این دنیا یا در مسیر خدا می‌جنگید یا در مسیر طاغوت نبرد می‌کنید؛ اگر ما با این دید نگاه کنیم، بسیاری از شبهاتی که به وجود می‌آید، پاسخ داده می‌شود.

وی افزود: گاهی این شبهه به وجود می‌آید که چرا در جایی که همه کافر هستند، هیچ مشکلی برای آنها پیش نمی آید، اما ما که مسلمان هستیم، مشکلات زیادی داریم؛ این شبهه جواب‌های زیادی دارد، اما یکی از جواب‌ها این است که بنا نیست که هر که خوب است، در این دنیا راحت باشد.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اضافه کرد: هر آن که به دنبال روزی حلال است و به وظیفه دینی خود عمل می‌کند، بنا نیست که مشکلی در این دنیا نداشته باشد، در این دنیا هر چه هم خوب باشید، باز هم گرفتار هستید.

*ما باید در این دنیا اهل جهاد باشیم

حجت الاسلام و المسلمین مدنی تصریح کرد: ما باید در این دنیا اهل جهاد باشیم، نمی شود که وسط میدان باشیم، «خاکشیرمزاج» و «با همه بسازیم» نمی شود؛ مقام معظم رهبری(مدظله العالی) که فرمودند: «من دیپلمات نیستم، من انقلابی هستم»، برداشت  من از سخن رهبر معظم انقلاب این است که زندگی به معنای جهاد است.

وی تأکید کرد: ما به این دنیا آمده ایم که جهاد کنیم و نمی توانیم در این دنیا بی تفاوت باشیم؛ ما درسی که از زندگی حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) گرفتیم این است که در جبهه حق باید حاضر باشیم و نباید غایب بود و حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) از این جهت، الگوی عجیبی است.

*ولادت حضرت زهرا(س) صحنه تقابل حق و باطل است

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه ولادت حضرت زهرا(س) با تقابل حق و باطل شروع می‌شود، بیان داشت: حتی ولادت حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها)، صحنه تقابل حق و باطل است؛ چنانچه نقل شده است زمانیکه حضرت خدیجه(سلام‌الله‌علیها) منتظر به دنیا آمدن حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) بودند و همه زنان آن حضرت را رها کرده بودند، خداوند متعال چهار زن بهشتی را برای کمک می‌فرستد.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی یادآور شد: پیامبر گرامی اسلام(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) زمانی که به پیامبری مبعوث شدند، مورد اذیت و آزار کفار قرار می‌گرفتند؛ در مقام ابراهیم بر سر رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) شکمبه گوسفند می‌ریزند، در این حال، حضرت متوجه می‌شوند که دستان کوچک حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها)، این آلودگی‌ها را از صورت پیامبر پاک می‌کند.

وی ادامه داد: زمانی حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) با کاروانی عازم مدینه می‌شوند، دشمنان به کاروان فاطمیات حمله می‌کنند و آن حضرت مورد تهاجم دشمن قرار می‌گیرند، اما امام علی(علیه‌السلام) از ایشان دفاع می‌کنند؛ حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها)در جنگ احد نیز شرکت می‌کنند و به پرستاری مجروحین می‌پردازند.

*حضرت زهرا(س)؛ سربازی که یک پادگان بود

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) تصریح کرد: امروز روز پرستار را به خانمی که در جنگ جهانی اول در میدان جنگ حضور داشته، نسبت می‌دهند و حتی در ایران نیز این روز را گرامی می‌دارند؛ در حالیکه حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) در جنگ احد به پرستاری می‌پرداختند و مجروحین را مداوا می‌کردند.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی بیان داشت: در روزی که تمام مردم مدینه النبی ایستاده بودند و حضرت علی(علیه‌السلام) را مظلوم در گوشه ای می‌دیدند؛ حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) به صورت تمام قد، پشت سر امام علی(علیه‌السلام) ایستاد و به تعبیر بنده، سربازی که یک پادگان بود.

وی تأکید کرد: تا زمانی که حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) زنده بودند، نتوانستند از امام علی(علیه‌السلام) بیعت بگیرند؛ آن حضرت با سخنرانی و خطبه خوانی به دفاع از حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) پرداختند.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) عنوان کرد: حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) در مدینه حرمی برپا کردند که تا قیام قیامت برپاست و هر که وارد مدینه می‌شود، در پی مزار پنهان آن حضرت است.

انقلابی بودن برای ما یک وظیفه است

حجت الاسلام و المسلمین مدنی اظهار داشت: همان طور که بیان شد، نگاه ما به اشیا تعیین کننده رابطه، عکس العمل و رفتار ما است؛ نگاه ما به زندگی این است که این دنیا محل لذت و بطلان نیست، بلکه محل جهاد است و ما باید موضع خود را مشخص کنیم و در موضع ما حق باشد.

وی بیان کرد: ما به عنوان جامعه الزهرایی موظف هستیم که در این جبهه حق و باطل وسط میدان حق باشیم؛ انقلابی بودن برای ما یک وظیفه است که نمی توان از آن گذشت.

*ما نمی‌توانیم ساده از مسائل انقلاب بگذریم

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)  تصریح کرد: چندین هزار جوان تمام آرزوهای خود را فدا کردند تا انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران شکل بگیرد؛ ما نمی توانیم ساده از مسائل انقلاب بگذریم، ما مسئولیت و تعهد داریم.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی یادآور شد: انقلابی بودن به معنای این نیست که از همه مسئولین دفاع کنیم، ما احترام همه مسئولین را داریم، اما انقلابی بودن به معنای تأیید افراد و جناح‌ها و وارد بازی سیاسی شدن و سیاسی‌کاری‌ها نیست؛ حفاظت از اصول انقلاب و حاکمیت دین الهی برای همه ما از جمله مدیران و کارکنان و طلاب به عنوان یک وظیفه و درس از حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) است و پای این وظیفه ایستادیم و در مسیر ارزشمند شهدا حرکت می‌کنیم.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha