جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم-۹

حوزه/ رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء از کتاب «ادب فنای مقربان» اثر آیت الله العظمی جوادی آملی به عنوان یک امام شناسی و عترت شناسی کامل یاد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی واعظ جوادی آملی در مراسم افتتاحیه جشنواره ذوی القربی در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم اظهار داشت: کتاب ادب فنای مقربان یک امام شناسی و عترت شناسی کامل است که نسبت به قرآن ارائه می شود و فرهنگ عترت قرآن در این کتاب به خوبی دیده می شود.

وی افزود: هر جا عترت حضور دارد، از قرآن سخن می گوید و هر جا قرآن سخن می گوید، سخن عترت است و اینها یک حقیقت به شمار می آید که در مقام ظهور، دو حقیقت است و اگر عترت تبدیل به کتاب شود، قرآن می شود و چنانچه قرآن تبدیل به انسان شود، عترت خواهد شد.

فرزند مفسر قرآن کریم با اشاره به روایتی گفت: براساس این روایت، اگر عقل به صورت یک انسان درآید، به صورت حضرت حسن بن علی (علیه السلام) تجلی می کند و عقل آن چیزی است که می تواند پیوند عمیق معرفتی میان قرآن و اهل بیت علیهم السلام ایجاد کند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظ جوادی همچنین با اشاره به جایگاه عقل در منابع اسلامی گفت: نبود عقلانیت در جامعه باعث حاکمیت هوا و هوس یا ظن و گمان خواهد شد.

این پژوهشگر قرآنی با ارائه توضیحاتی درباره جایگاه علمی طرح ملی ملکوت گفت: این طرح با محوریت کتاب ادب فنای مقربان در 12 جلد تالیف آیت الله جوادی آملی برگزار می شود که این کتاب شرح زیارت جامعه کبیره است.

رئیس بنیاد علوم وحیانی اسراء با اشاره به حدیث شریفه ثقلین گفت: همانگونه که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند، قرآن و عترت همواره با هم هستند و هیچگاه از هم جدا نمی شوند؛ بنابراین اگر قرآن کتابی برای هدایت جهانیان است امام حسین (علیه السلام) نیز جهانی است و نمی توان عترت را برای بخشی از جریان تشیع مصادره کرد و آنگاه بگوییم قرآن نیز داریم.

وی همچنین گفت: دوستی اهل بیت منهای احکام قرآنی را نمی توان مودت دانست بلکه حس عاطفی است که هیچ برکتی ندارد و مسلمانان آنچه را از ذوی القربی آموختند، معرفت قرآنی را نیز به دل می نشانند.

استاد حوزه علمیه قم برپایی جشنواره ذوی القربی را آغازگر طرح ملی ملکوت دانست و گفت: حدیث ثقلین، سخن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است که در روز غدیر خم بیان شد و اگر جامعه به درستی آن را در زندگی فردی و جمعی به کار می گرفت، امت اسلامی همواره در مسیر سعادت و رشد گام بر می داشت.

وی با محور قرار دادن حدیث ثقلین، جامعه را به چند گروه تقسیم کرد و گفت: برخی قرآن را بدون عترت دارند، برخی عترت را بدون قرآن می گیرند و بعضی نیز قرآن و عترت را می گیرند ولی فهم با هم بودن آن دو را ندارند و گروه چهارم کسانی هستند که قرآن و عترت را با هم می پذیرند که گروه چهارم جزء رستگاران هستند.

حجت الاسلام واعظ جوادی با اشاره به جایگاه قرآن در آموزه های دینی گفت: قرآن تجلی روح الهی است و همانگونه که حضرت علی علیه السلام فرمودند، خداوند در قرآن تجلی کرده است و در واقع قرآن، ظرف نگرش به پروردگار است و رسول خدا صلی الله علیه و آله این کتاب را از جایگاه علی حکیم دریافت کرده است.

وی افزود: گاهی دانش و بینش انسان، زمینی است که معادل دارد ولی کسی نمی تواند همانند سخنی را بیاورد که از نزد خدا گرفته می شود و ویژگی بارز قرآن که همگانی و همیشگی نیز هست، آن است که در عین عالی ترین جلوه الهی بودن، قابل فهم برای بشر در زندگی و برنامه های اوست.

رئیس بنیاد اسراء اضافه کرد: خداوند این کتاب را به گونه ای آفریده که برای همه اعصار و نسل هاست ولی بشر باید با علم و آگاهی به سراغ قرآن بیاید و از حقیقت این کتاب به عنوان یک منبع الهی، برنامه زندگی خود را تدوین کند.

وی با بیان اینکه خدا قرآن را در ظرف عقل قرار داده است، اظهار داشت: این عقل در چهره علم ظاهر می شود و اگر دانشمندان دین از جایگاه تفکر و نظام علمی به سراغ قرآن بروند، برنامه های شایسته ای را طراحی می کنند.

حجت الاسلام واعظ جوادی افزود: ‌مثلا اگر آیت الله جوادی آملی کتاب تفسیر تسنیم را در 80 جلد تدوین می کند، نه به عنوان یک شخص؛ بلکه این علوم وحیانی را به خدمت فهم قرآن می برد.

وی با اشاره به انتخاب تفسیر تسنیم از سوی سازمان آیسسکو در سال 85 به عنوان اثر برگزیده جهان اسلام گفت: مسئولان آیسسکو ( سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی) می گویند آیت الله جوادی، علم کلام و فلسفه وعرفان را به خدمت فهم قرآن برده است.

این پژوهشگر قرآنی با انتقاد از برخی افراد که در قالب روشنفکر دینی قرآن را تفسیر به رای می کنند، اظهار داشت: این افراد سخنانی را از جایگاه خود در تفسیر و فهم دین می گیرند در حالی که مصداق تفسیر به رای است.

وی توصیه عالمان و مفسرانی همچون آیت الله العظمی جوادی آملی را یادآور شد و توصیه کرد: اندیشمندان با بینش های مختلف برای فهم دقیق تر و بهتر به قرآن مراجعه کنند و در این ساحت، برنامه هایی را برای زندگی خود بسازند. زیرا قرآن نسخه هدایت برای همه جوامع و اعصار است ولی آوردن قرآن به صحنه زندگی، نیازمند فناوری و فهم دقیق آیات قرآن است.

جشنواره ذوی القربی از سلسله جشنواره های ملی ملکوت وابسته به بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء به ریاست حجت الاسلام مرتضی واعظ جوادی فرزند آیت الله   العظمی جوادی آملی است که سال‌های گذشته با موضوع «اهل بیت (ع) در قرآن» برگزار شد و در این دوره بر اساس کتاب «ادب فنای مقربان» برپا می‌شود.

انتهای پیام  313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha