پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
خانه خیابانی

حوزه/ شهردار شهر خامنه از آغاز عملیات مرمت و بازسازی خانه شیخ محمد خیابانی در این شهر خبر داد.

بابک شریفی شهردار شهر خامنه، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در تبریز، از شروع عملیات مرمت و بازسازی خانه شیخ محمد خیابانی در شهر خامنه خبر داد و ابراز داشت: این طرح با مشارکت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی آغاز شده است.

وی ادامه داد: مرمت و بازسازی خانه شیخ محمد خیابانی از سال ۹۳ در راستای احیای بافت تاریخی شهر و توسعه صنعت گردشگری به عنوان یکی از را‌هکارهای دستیابی به منابع درآمدی پایدار و با هدف عمل به منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌ های اقتصاد مقاومتی، در دستور کار شهرداری خامنه قرار گرفت.

شهردار خامنه تاکید کرد: خانه شیخ محمد خیابانی به مساحت ۳۰۰ مترمربع و با قدمتی بیش از دو قرن، توسط شهرداری خامنه تملک گردیده و با پیگیری‌ های مکرر توانستیم با مساعدت سازمان میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی، سرانجام در ابتدای سال گذشته شاهد ثبت ملی این بنا در فهرست آثار ملی کشور باشیم.

شریفی از راه اندازی خانه مشروطه در خانه شیخ محمدخیابانی خبر داد و عنوان کرد: به دنبال ثبت ملی این بنا و با تصویب ردیف بودجه و با تعامل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، عملیات مرمت و بازسازی اصولی این بنا آغاز گردیده و در ظرف چهار ماه آتی شاهد افتتاح و تأسیس خانه مشروطه در این محل خواهیم بود.

وی همچنین با اشاره به اینکه خانه شیخ محمد خیابانی مربوط به اواخر دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی است، تصریح کرد: شيخ محمد خيابانی به عنوان يكی از روحانیون آزادی ‌خواه تبریز، خدمات بی شماری در دوران مشروطیت براي حفظ استقلال و تمامیت ارضی ایران و تأمین آزادی سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی کشور ارائه کرد.

شهردار خامنه با اشاره به معماری ساده و زیبای خانه شیخ محمد خیابانی، قاب بندی‌ های آجری ساده، ورودی ساباط مانند و ایوان با ستون های چوبی را از مشخصات این خانه برشمرد.

گفتنی است،‌ شیخ محمد خیابانی که شوهرعمه حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب اسلامی است، سرانجام در سال ۱۲۹۹ به دست مزدوران داخلی به شهادت رسید. قبر ایشان در صحن حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha