پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
علامه مجلسی

علامه در هوش و ذکاوت شهره بود و از کودکی تعالیم را فرا گرفت و توانست در نوجوانی درجه اجتهاد خود را کسب کند، اقداماتی چون تجمیع روایات اهل بیت و تالیف کتب دینی به زبان فارسی در عرصه احیای شیعه بی نظیر بود، تقویت شیعه در حکومت صفویه از دیگر اقداماتش بود .

حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی در گفت وگو با خبرنگار«حوزه» در اصفهان، درباره سالروز وفات عالم دینی بزرگ، افتخار شیعه و جهان اسلام، علامه مجلسی در 27 رمضان، اظهار کرد: علامه محمد باقر مجلسی فرزند عالم بزرگوار محمد تقی مجلسی متولد 1037 ه. ق  و متوفی 27 ماه رمضان 1111 ه.ق است.

وی بیان کرد: علامه مجلسی از نوابغ علامه مجلسیعلمای شیعه و از بزرگان دینی محسوب می شود و به خاطر هوش و استعداد و ظرفیت بسیار بالایی که داشت، به سرعت مراحل معنوی و علمی را طی کرد.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: آنگونه که خود علامه مجلسی بیان کرده است از چهار سالگی اهل عبادت، تحجد و نماز جماعت بوده و در نوجوانی اجازه بیان روایات و احادیث را از علما و مراجع کسب می کند و به سرعت به مرحله اجتهاد نائل شده است.

وی ابراز کرد: علامه مجلسی خصوصیتی که دارد در عین انکه محدثی بزرگ و در علم حدیث جز سرآمدان شیعه محسوب می شود اما بر علوم عقلی هم توجه داشته است و این جز خصایص بارز آن بزرگ است.

 

حجت الاسلام والمسلمین مومنی افزود: از دیگر خصوصیات علامه مجلسی این است  که در شرایط زمان و مکانی که به سر می برد و احساس می کند توده  مردم با معارف دین آشنا نیستند، سعی می کند یک کار جدیدی انجام دهد.

وی عنوان کرد: کار جدید علامه این بود که کتاب هایی را به زبان فارسی نگاشت،چرا که در آن زمان زبان علمی زبان عربی بود و اگر کسی کتاب فارسی می نوشت گویا یک کار غیر علمی در حوزه های علمیه انجام داده بود، اما علامه مجلسی به منظور ترویج معارف دینی سنت شکنی کرد و به خاطر ضروروتی که احساس کرد تحت فضای عمومی علمی قرار نگرفت.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان  خاطرنشان کرد: علامه، تشخیص داد باید کتاب هایی در امر معارف دینی و مذهبی باید به زبان فارسی نوشته شود، لذا شاهدیم که کتب بزرگی به تالیف علامه مجلسی به زبان فارسی است که در حقیقت مخاطب شناسی زمانه علامه مجلسی را مشخص می کند.

وی ادامه داد: علامه مجلسی سعی کرد اعتقادات مردم را با نوشتن کتب دینی به زبان فارسی دوباره احیا کند، بنابراین کتاب حق الیقین در زمینه اعتقادات، حلیه المتقین، زاد المعاد علامه مجلسی به زبان فارسی است.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی یادآور شد: چنین ابتکاری که علامه مجلسی با آنکه در قله و اوج علم حوزوی بود، انجام داد، بسیار قابل توجه بود،  علامه با این کار خود مشخص ساخت که فقط سرگرم مباحث علمی نیست و جامعه هدف زمانه برای او بسیار مهم است و به نیازهای روز توجه ویزه داشتند.

وی با بیان اینکه تجمیع روایات اهل بیت در کتاب بحار الانوار ازدیگر اقدامات شاخص علامه مجلسی است، گفت: بسیاری از روایات اهل بیت در حال از بین رفتن بود، لذا آن عالم بزرگ تصمیم می  گیرد همه روایات را که درکتب های مختلفی بود، را در یک کتاب به نام بحار الانوار جمع آوری کند تا آنکه از نابودی و از بین رفتن  نجات بدهد که در نهایت ماحصل ان تالیف 110 جلد کتاب بحار الانوار است.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان  با تاکید براینکه هدف اصلی علامه مجلسی از تالیف بحار الانوار این بود که میراث مکتوب شیعه حفظ شود و به نسل آینده منتقل شود و آنها بتوانند از روایات استفاده کنند،  اضافه کرد: هدف اصلی علامه مجلسی حفظ و نگه داری تراث عظیم بود، به واقع اگر علامه مجلسی چنین اقدام شاخصی نکرده بودند امروز نمی توانستیم بگوییم چه میزان روایات از اهل بیت در اختیار ما بود.

وی اذعان داشت: علامه مجلسی یک فعالیت سیاسی واجتماعی بسیار هنرمندانه ای هم در عمر با برکت خود دارد، این بود که با توجه به آنکه پادشاهان صفوی حکومت خود را شیعی می دانستند، به عنوان شیخ الاسلام در حاکمیت معرفی شدند و سعی کردند حکومت صفویه را برای تربیت عالمان دینی  و مکتب شیعه مدیریت کند.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی بیان کرد: علامه مجلسی سعی داشت  که با شیخ الاسلامی که در دربار صفویه قبول کرد، پادشاهان را به خدمت واقعی به مکتب شیعه سوق داد و فضای دینی کشور را مدیریت کرد و تمام شوکت حکومت صفوی رادراختیار شیعه قرار داد.

علامه  علاوه بر سمت شیخ الاسلامی که داشتند، اقدانات اجتماعی هم داشتند  و به دست گیری از مستمندان و مردم می پرداختند

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مقبر مبارک علامه مجلسی در کنار مسجد جامع اصفهان قرار دارد و جز افتخارات شهر اصفهان است گفت: بزرگان دینی از علامه مجلسی به عنوان «باب الائمه » تعبیر کردند که ناشی  از خدمات بیشمار آن عالم به  اهل بیت و مکتب شیعه است، حتی برخی در دوران هایی از شیعه  اثنی عشری به اسم «شیعه مجلسی» نام می بردند

وی در پایان اظهار داشت: علامه مجلسی احیار گر مکتب شیعه در آن قرون است، چرا که آثار علامه مجلسی باعث شد خط تشیع در قرن های بعد هم امتداد پیدا کند.

بر روی سنگ قبر علامه مجلسی هم یک بیت شعری معروف (ماده تاریخ به واقع) نگاشته شده است که می گوید:

ماه رمضان چون بیست و هفتش کم شد        تاریخ وفات باقر اعلم شد

اگر مصراع اول این بیت را به حروف ابجد محسوب شود، برابر با سال وفات علامه یعنی 1111 می شود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha