پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ ضیافت افطاری دارالقرآن علامه طباطبایی با حضور آیت الله العظمی نوری همدانی

حوزه/ حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به این که هفت آیه قرآن به وضوح تحریم ربا را ثابت مى كند، گفتند: خداوند در مسائل اقتصادی به هیچ موضوعی به اندازه ربا انتقاد نکرده؛ متاسفانه ربا در عالم اسلام وجود پیدا کرد و یکی از مضرات مهم پایه اقتصاد جامعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله نوری همدانی شامگاه پنجشنبه در سومین ضیافت افطار دارالقرآن علامه طباطبایی(ره)، بر لزوم مطالعه و اهتمام به قرآن کریم تاکید کردند و اظهار داشتند: حضرت علی(ع) در بخش های مختلف نهج البلاغه از عظمت قرآن سخن گفته و مطالبی بیان داشته اند.

ایشان با اشاره به اینکه مرحوم علامه طباطبایی از عظمت خاصی برخوردار بود، تصریح کردند: بنده توفیق حضور 5 ساله در درس تفسیر و اسفار ایشان را داشتم؛ بسیار لازم است که ما نسبت به ثمره زحمات بسیار وسیع ایشان در المیزان توجه بیشتری داشته باشیم.

معظم له در ادامه به ویژگی های اخلاقی علامه طباطبایی اشاره داشتند و گفتند: ایشان دارای تواضع، زهد و تقوا بود؛ این عالم ربانی با این که در فلسفه استاد بسیار متبحری بود، اما قرآن را بر اساس آیات قرآن و فرهنگ اهل بیت(ع) تفسیر کردند.

این مرجع تقلید با بیان این که علامه طباطبایی یکی از نوادر و نوابغ روزگار بود، افزودند: ایشان توانست تفسیری بنویسد که تاکنون در سطح آن نوشته نشده؛ المیزان ابتکارات و مزایای بسیاری دارد و همچون دایرة المعارف، در هر موضوعی تمام ابعاد مربوط به آن موضوع را ذکر کرده است.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که علامه طباطبایی از نظر اقتصادی در مضیقه قرار داشت و سال ها در منزل استیجاری زندگی می کرد، افزودند: ایشان از اساتید شاگردپرور حوزه بود و توجه بسیاری به شاگردان داشتند.    

ایشان تصریح کردند: خداوند به مرحوم علامه طباطبایی شایستگی و ویژگی خاصی اعطا کرده بود که علاوه بر شناخت آیات، مفاهیم و مضامین آیات قرآنی را با دلیل و وجه مناسبی ذکر می کرد و این یکی از مهارت های خاص ایشان بود.

معظم له با بیان اینکه تاکنون تفسیری به گسترش و بسط مباحث المیزان نوشته نشده، افزودند: به تفسیر المیزان باید توجه بسیاری داشت، زیرا مطالب بسیاری دارد که باید از آن بیاموزیم؛ علما، فضلا و محققین حوزه به این موضوعات توجه کنند و ان شاء الله این راه باید تداوم داشته باشد.

این مرجع تقلید افزودند: علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می فرماید مسئله "تبری از کفار" بیش از سایر موضوعات اجتماعی و مسئله «ربا» بیش از سایر موضوعات اقتصادی مورد تاکید قرآن واقع شده است.

حضرت آیت الله نوری همدانی تصریح کردند: قرآن تاکید بسیاری به مسلمانان بر لزوم مسئله تبری از کفار و عدم سلطه پذیری از سلطه گران و مستکبران دارد، اما متاسفانه خلاف این مسئله واقع شده و پیروی از غرب مفاسد زیادی در جهان اسلام بوجود آورد. 

ایشان با اشاره به اینکه هفت آیه قرآن به وضوح تحریم ربا را ثابت مى كند، گفتند: خداوند در مسائل اقتصادی به هیچ موضوعی به اندازه ربا انتقاد نکرده است؛ متاسفانه ربا در عالم اسلام وجود پیدا کرد و یکی از مضرات مهم پایه اقتصاد جامعه است.

حضرت آیت الله نوری همدانی در بخشی از سخنان خود با تجلیل از شخصیت مبارز و انقلابی آیت الله کاشانی، گفتند: ایشان از قهرمانان و مبارزان فعال بود و موجب فرار شاه از کشور شد و بعد خود آمریکایی ها، شاه را به کشور برگرداندند و امروز دشمنان تلاش در خلط مباحث دارند که باید هوشیار باشیم.

ایشان همچنین به مصاحبه حسنین هیکل با امام خمینی(ره) در نوفل لوشاتو اشاره کردند و افزودند: حسنین هیکل از امام راحل پرسید شاه سال 1332 هم از ایران رفت، اما او را برگرداندند، آیا شما فکری برای این مسئله کرده اید، امام خمینی(ره) پاسخ دادند آیت الله کاشانی با این که قهرمان، مبارز و شجاع بود، اما آنچه مطرح کردند صنعت نفت بود که باید از تصرف انگلیس خارج شود، اما ما اسلام را مطرح کردیم و می خواهیم قرآن و اسلام را به صحنه بیاوریم.

معظم له تصریح کردند: مرحوم آیت الله کاشانی مقام بالایی داشت اما مرجع نبود، مسئله مرجعیت خیلی مهم است، مردم با این نظر به کلام مرجعیت نگاه می کنند که آنچه مراجع می گویند همان صدایی است که در جنگ بدر و حنین و در مقابل ناکثین، قاسطین و مارقین شنیده شد.

این مرجع تقلید در پایان با اشاره به اینکه شهید مدرس در دوران خود یک نابغه و از عالمان جامع الشرایط بوده است، تصریح کردند: جمله مشهور « دیانت ما عین سیاست ماست، سیاست ما عین دیانت ماست،» از این شهید بزرگوار به یادگار مانده است.

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha