جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نشست رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با شیوخ عراقی

حوزه/ رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در دیدار با هیئتی از علما و شیوخ برجسته استان دیاله عراق، گفت: پس از سقوط داعش، نوبت بعدی این است که تلاش و اقدام همگانی در جهان اسلام برای مبارزه با تفکر و اندیشه افراط گرایی صورت گیرد.

به گزارش به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین مختاری، در دیدار هیئتی از علما و شیوخ برجسته استان دیاله عراق، در دانشگاه مذاهب اسلامی، گفت: یکی از مسائل و گرفتاری‌های جهان اسلام آن نگاه افراطی و برداشت های ناصحیح و نابخردانه از متون دینی است که فتنه هایی را در جهان اسلام به پا کرده است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: امروز استکبار جهانی سردمدار حرکت های فتنه انگیز بوده و این تفکر، گروه‌ها و جریانات نیز زاییده و مولود تفکر غربی‌ها و استکبار است.

وی ادامه داد: امروز گروه‌هایی همچون داعش و سایر جریانات افراطی و تکفیری تحصیل‌کرده مراکز پژوهشی و آموزشی زیر نظر استکبار جهانی هستند و این نشان می‌دهد استکبارجهانی پشت صحنه خلق این گروهک‌های افراطی است.

این محقق حوزوی با بیان این که  دشمنان، تمام امکانات خود را برای ایجاد انشقاق، اختلاف و تفرقه بین مسلمانان و ارائه چهره خشن از اسلام به کار گرفته اند، تصریح کرد: استکبار جهانی با ایجاد و استفاده گروه‌های افراطی و تکفیری  به دنبال اسلام هراسی و ارائه چهره خشونت آمیز از اسلام عزیز است و مسلمانان باید این سؤال را خود بپرسند که اگر امروز پیامبر(ص) در بین ما بودند، چگونه با این مسائل برخورد می کردند و  آیا ایشان چنین اتفاقاتی را می پذیرفتند که به نام اسلام چنین جنایت هایی انجام می شود؟.

لزوم مبارزه با اندیشه و تفکر افراط گرایی

حجت الاسلام والمسلمین مختاری همچنین با تبریک پیروزی رزمندگان اسلام در عراق و سوریه و سقوط داعش در این کشور، تاکید کرد: امروز پس از سقوط داعش نوبت بعدی این است که برای مبارزه افراط گرایی تلاش همگانی در جهان اسلام انجام شود.

وی در ادامه با اشاره به فلسفه تأسیس و فعالیت دانشگاه مذاهب اسلامی در جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ما در این دانشگاه به دنبال ترویج اسلام حقیقی و نبوی و معتدل به نسل جوان هستیم که امروز در جهان اسلام خلاء آن احساس می‌شود. ما به دنبال تربیت نیروهایی هستیم که شیوه تقریبی، اعتدال و همزیستی را به جوانان یاد بدهیم تا سفیران تقریب و دعوت کنندگان به وحدت و همبستگی اسلامی در نقاط مختلف دنیا باشند.

دانشگاه مذاهب به دنبال ترویج اسلام حقیقی و نبوی است

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: این دانشگاه در مناطق  مختلف داخل کشور شعبه دارد  و درخواست های فراوانی از خارج نیز برای تأسیس شعب دانشگاه که دارای پیام ها و اهداف بسیار بزرگی است، به دست ما رسیده  و در حال بررسی و انعقاد تفاهم نامه با آنها هستیم.

وی همچنین یادآور شد: آیت الله اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز معتقدند که دانشگاه دارای ظرفیت و توانمندی و سیعی است که می تواند در مقابله با تفکر افراطی پیشقدم باشد.

ضرورت ارائه اندیشه صحیح اسلامی

دکتر زهیری، عضو هیئت عراقی نیز در سخنانی با اشاره به نقش سازنده عشایر استان دیاله عراق در جلوگیری از انتشار اندیشه های افراطی به وجود آمده از طریق داعش، از تاثیر گذاری مثبت جمهوری اسلامی تقدیر و تشکر کرد  و گفت: این تلاش ها پس از پیروزی نهایی عراق بر داعش در قالب ارائه اندیشه صحیح اسلامی در برخورد با افکار التقاطی و تکفیری ادامه یابد.

وی همچنین از دانشگاه مذاهب اسلامی درخواست کرد تا با ارائه اندیشه های صحیح اسلام واقعی، در ریشه کن کردن اندیشه های داعشی و تکفیری نقش آفرین باشد.

برپایه این گزارش، اعضای هیئت عراقی همچنین از کتابخانه و مرکز اسناد دانشگاه مذاهب اسلامی بازدید کردند.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha