سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت السالام محبی

حوزه/ عضو شورای حوزه علمیه قزوین با تاکید بر این که امر به معروف در جامعه اسلامی تعطیل شدنی نیست، گفت: فریضه امر به معروف و نهی از منکر مربوط به قشر و یا حکومت خاصی نیست، بلکه وظیفه ای الهی و شرعی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از قزوین، حجت الاسلام محمد محبی، در جمع طلاب و روحانیون آمر به معروف استان که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه صالحیه قزوین برگزارشد، گفت:  امر به معروف و نهی از منکر، واجب دینی است که در آیات و روایات بر انجام آن به منظور سالم سازی و رسیدن به جامعه مطلوب اسلامی تاکید شده و اهمیت اجرای این فریضه تا حدی است که فلسفه قیام سالار شهیدان امام حسین(ع) برای احیای آن بوده است.

وی افزود: خداوند در آیه 41 سوره حج می فرماید، «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ / همان کسانی که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا می‌دارند، و زکات می‌دهند، و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند، و پایان همه کارها از آن خداست»، یعنی اینکه دامنه حکومت اسلامی در این سه محور خلاصه می شود.

عضو شورای حوزه علمیه قزوین، امر به معروف را یکی از وظایف مسلمانان دانست و افزود: خداوند در سوره توبه آیه 71 می فرمایند «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ أُولَٰئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ/ مردان و زنان باایمان، ولیّ (و یار و یاور) یکدیگرند؛ امر به معروف، و نهی از منکر می‌کنند؛ نماز را برپا می‌دارند؛ و زکات را می‌پردازند؛ و خدا و رسولش را اطاعت می‌کنند؛ بزودی خدا آنان را مورد رحمت خویش قرارمی‌دهد؛ خداوند توانا و حکیم است».

وی تصریح کرد: قرآن کریم وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را هم به عهده حکومت اسلامی و مومنان گذارده است و وجه تمایز امت اسلامی را نسبت به سایر امت ها در این دانسته که این افراد امر به خیر می کنند.

مدیر مرکز تخصصی کلام حوزه علمیه قزوین خاطرنشان کرد: با توجه به وجود آیات متعدد در زمینه امر به معروف و نهی از منکر می توانیم پی ببریم که اهمیت این فریضه از بسیاری از واجبات الهی بیشتر است و در  بسیاری از آیات به طور مستقیم و غیر مستقیم به ان اشاره شده است.

حجت الاسلام محبی تصریح کرد: باید در انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر مرحله به مرحله حرکت کنیم، تا اثر گذاری بهتر و بیشتری داشته باشد، چرا که ترویج و اشاعه این فریضه الهی از ضروریات جامعه اسلامی است که سبب رشد فرهنگ اسلامی می شود.

عضو شورای حوزه علمیه قزوین خاطرنشان کرد: تا زمانی که روحیه انقلابی بودن، انقلابی فکر کردن و عمل کردن در جامعه موجود باشد، دشمن نمی‌تواند تهدید داشته باشد و جوانی که این روحیه را داشته باشد، دیگر به سمت گناه نمی‌رود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha