جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تهاجم فرهنگی - فرهنگ غرب

حوزه/ تنی چند از کارشناسان فرهنگی، استفاده از دیدگاه های نخبگان متعهد در عرصه های مختلف به خصوص بازی های رایانه ای، عروسک سازی و فیلم سازی را در عرصه فرهنگی مهم و کارساز عنوان کردند و گفتند:‌ باید هنرمندان متعهد را معلمان فرهنگی دانست و با استفاده از آنان زمینه پیشرفت اسلام را در جهان فراهم سازیم.

 حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم مهاجریان در گفتگو با خبرنگار«حوزه» در بیرجند، با تبریک دهه کرامت، اظهار داشت: به سبب جایگاه والای حضرت فاطمه معصومه(س) که کریمه اهل بیت(س) هستند، روز ولادت ایشان به عنوان روز دختر نامگذاری شده است.

وی با اشاره به جایگاه دختر در جامعه اسلامی تاکید کرد:‌ حجاب رمز کرامت بانوان در جامعه است و تنها با حجاب است که وجود زن ارزشمند می شود. لذا دختران باید با الگو قرار دادن سیره و زندگی این بانوی بزرگوار، هویت خود را در جامعه اسلامی احیاء کنند.

امام جمعه شهرستان طبس، دهه کرامت را فرصتی برای ترویج حجاب دانست و خاطرنشان کرد: یکم تا یازدهم ذی القعده، از تاریخ  ولادت بانوی مکرم اسلام حضرت معصومه(س) تا ولادت امام رضا (ع) به دهه کرامت و ولایت نامیده شده است.

حجاب و عفاف تنها مختص بانوان نیست

حجت الاسلام و المسلمین مهاجریان گفت: اگر روحانی و طلبه ای بخواهد در راه اسلام  قدمی بردارد، می تواند با بهره گیری از فرامینی که از جانب خدا در راه او قرار داده شده، همه آموزه های دین از جمله عفاف و حجاب را ترویج دهد.

وی  تاکید کرد: عفاف و حجاب تنها مختص به پوشش چادر و مقنعه نیست، بلکه معتقدیم در عین حال که پوشش چادر و مقنعه یک پوشش ایده آل در جامعه اسلامی است، اما حضور بانوان با حجاب اسلامی بدون چادر نیز مشکلی با بحث حجاب ندارد و مسئله عفاف و حجاب تنها به حضور زن در جامعه منتهی نمی شود، بلکه مردان نیز باید این مسئله را رعایت کنند، چون مسئله عفاف و حجاب زن و مرد نمی شناسد، باید همه به آن تکریم کنند.

امام جمعه طبس با اشاره به جایگاه والای حضرت معصومه (س) خاطرنشان کرد: امروز ما می بینیم که قم چقدر اعظمت دارد که بیشترحوزه های علمیه جهان اسلام و مراجع تقلید در آنجا هستند و پیام اسلام ناب از قم به تمام دنیا صادر می شود و در روایاتی از امام صادق (ع) آمده " علم در شهری به نام قم ظاهر می گردد و آنجا معدن علم و فضلیت می شود؛ به طوری كه دیگر به روی زمین كسی كه به امور دینی آگاه نباشد، پیدا نمی شود."

نگاه به زن در غرب باید تحلیل و بررسی کرد

استاد حوزه با اشاره به سخنان رهبری اظهار داشت: اگر می‌خواهیم نگاه ما به مسئله زن، سالم، منطقی، دقیق و راهگشا باشد باید از افکار غربی در مسائلی نظیر اشتغال و برابری جنسی کاملاً فاصله بگیریم.

وی ادامه داد:در نگاه به مسئله زن نباید هر چیزی را که به نام دین بر سر زبان هاست قبول کرد، اما باید اصولی را که شایستگان با شیوه درست استنباط از قرآن و سنت و حدیث ارائه می‌کنند تکیه گاه اصلی قرار داد.

حجاب محدودیت نیست، بلکه معصومیت است

امام جمعه طبس  با اشاره به مصداقی از حجاب و غیرت خاطر نشان کرد: روزی جوانی از پیاده رو  عبور می کرد، یک خانم بدحجاب را دید که با شوهر خود بود، به همسر وی گفت: آیا اجازه می دهید همسرتان را نگاه کنم ؟!! مرد عصبانی شد و  جوان در جواب او گفت: همه مردم بدون اجازه و پنهانی همسر شما را نگاه می کنند، اما من از شما اجازه گرفتم و شما از حرف من عصبانی و ناراحت شدید، پس چطور غیرت شما قبول می کند همسرتان با این وضع پوشش در دید مردم قرار گیرد ؟

کارشناس علوم دینی ادامه داد: حجاب محدودیت نیست، بلکه مصونیت است، همان طور که انسان دوست ندارد به ناموسش بد نگاه کنند، بنابراین او نیز نباید به ناموس دیگری نگاه شیطانی داشته باشد، و لو برعکس زنان نیز باید با حجاب خود زمینه ایجاد گناه در جامعه را کاهش دهند و خود را در زمره بدکاران قرار ندهند.

نامه ای از جنس پاکدامنی از بانوی غربی

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا بابایی امام جمعه فردوس نیز گفت: زیبنده است دختران علاقمند ما به مکتب فاطمی، زنان پاکدامنی همچون حضرت معصومه(س) را الگوی خود قرار دهند تا در مقابل تهاجمات فرهنگی و مباحث آزادی جنسی و بی عفتی در امان بمانند.

وی ادامه داد: بانوان ما باید آنچه را که در قرآن و احادیث آمده، سرمشقی برای زندگی خود قرار دهند.

امام جمعه شهرستان فردوس با اشاره به نوشتن نامه ای توسط یک زن مسیحی به زنان مسلمان، اظهار داشت: خانم جوانا فرانسیس که یک زن مسیحی است، چند سال پیش به زنان مسلمان لبنانی که در زیر آماج بمباران اسرائیل بودند، نامه می نویسد و به عفت، حیا و نجابت زنان مسلمان و بر شمردن ظلم بزرگی که به زنان غربی شده، از زنان مسلمان می خواهد در دامی که غرب برای آنان گسترده است، گرفتار نشوند و به جای تقلید از زن غربی، حافظ عفت و نجابت خود باشند .

 غرب به دنبال عروسک سازی از دختران مسلمان است

این کارشناس مذهبی ادامه داد: امام خمینی(ره) فرمودند غرب می خواهد زنان و دختران ما  را وسیله شهوت رانی افراد فاسد فرار دهد، که باید این ترفند را خنثی کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه زنان پاکدامن نقشه های دشمن را خوانده و می دانند دشمن برای ما خیر نمی خواد، بلکه درصدد لطمه زدن به ایمان و اعتقاد ماست و بصیرتی که زنان جامعه دارند، مانع نقشه های دشمن می شود.

نقش صدا و سیما ترویج فرهنگ فاطمی است

امام جمعه شهرستان فردوس همچنین با اشاره به صحبت امام خمینی(ره) مبنی براین که صدا و سیما دانشگاه اسلامی است، تاکید کرد: نقش صدا و سیما در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، مهم است، به طوری که همچون دانشگاهی فرامین مختلف را به مردم اشاعه می کند، بنابراین مسئولین صدا و سیما باید بسیار به انتخاب برنامه های دقت کند، تا زمینه پیشرفت در اعتقادات اسلامی فراهم شود.

وی با اشاره به نقش اساسی رسانه های مکتوب و مجازی افزود: کارشناسان به خصوص طلاب و روحانیون، با نقش آفرینی در عرصه های مختلف و رفع شبهات، زمینه ساز آگاهی در فضاهای مجازی شوند.

 

فرهنگ عفاف و حجاب باید به صورت گروهی و جمعی گسترش یابد

حجت الاسلام حامد شاهبیگی از کارشناسان حوزوی نیز، با اشاره به فرهنگ عفاف و حجاب یادآور شد: ما باید ترویج فرهنگ عفاف و حجاب را به صورت گروهی و جمعی دنبال کنیم، زیرا در اینجا ضرب المثل یک دست صدا ندارد، کاربرد دارد، که نمی توان یک نفر تصمیم بگیرد و بقیه او را حمایت نکنند، بلکه باید توسط نهادهای مختلف علل خصوص دولت، بسیج، صدا و سیما،‌ دانشگاه و حوزه حمایت ها صورت گیرد، تا با هدف گذاری و ترویج الگو های اسلامی در سطح جامعه گامی برای تحقق اهداف مورد نیاز باشد.

فلسفه عفاف و حجاب باید در جامعه بیان شود

کارشناس مذهبی اظهار کرد: ما هنوز به طور صحیح فلسفه عفاف و حجاب را نتوانستیم برای مردم توضیح دهیم، چراکه اگر فلسفه حجاب را دختری که تازه به سن بلوغ رسیده بداند، دیگر شاید خواسته های رنگارنگ دنیوی برای او کمرنگ شود که همه این ها نیاز به کار و تلاش و پشتکار برای مبارزه با تهاجم فرهنگی است.

وی ترویج بی بندباری در جامعه را یکی از توطئه های دشمن برای ضربه به اسلام و جایگاه زن دانست و خاطرنشان کرد: دشمنان اسلام می دانند زمانی می توانند جامعه اسلامی را از پا در بیاورند، که بی بندباری را در بین زنان جامعه ترویج دهند؛ به همین دلیل تمام برنامه های خود را برای از بین بردن حجاب در جامعه به کار گرفته اند.

احیای امر به معروف؛ بهترین راهکار برای جلوگیری ناتوی فرهنگی

این فعال فرهنگی یادآور شد: ما باید با احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه که سبب می شود، بی بندباری ها رخت بندد و سبک زندگی اسلامی به وسیله ولنگاری فرهنگی صدمه نبیند.

وی افزود: امربه معروف و نهی از منکر نیز باید بگونه ای تلقی شود که به دیگری بر نخورد و مورد قبول جامعه واقع شود، زیرا اگر چنین نباشد، نه تنها فایده ندارد، بلکه مورد هجمه نیز واقع خواهد شد.

حجت الاسلام شاه بیگی همچنین اشاره کرد: اگر بتوانیم زیبایی های اسلام را از همان کودکی با هنر و فیلم های نمایشی به مردم منتقل کنیم، زمینه مناسبی را برای گسترش فرهنگ حجاب ایجاد نموده ایم.

وی در پایان استفاده از دیدگاه ها و مشورت از نخبگان متعهد در عرصه های مختلف به خصوص بازی های رایانه ای، عروسک سازی و فیلم سازی را مهم  و کارساز عنوان کرد و افزود:‌ باید هنرمندان متعهد را معلمان فرهنگی دانست و با استفاده از آنان، زمینه پیشرفت اسلام را در جهان فراهم کنیم.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha