چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
۴۱ مسجد در سرتاسر اندونزی متهم به حمایت از داعش شدند

حوزه/ یک تیم مخفی دولتی در اندونزی طی تحقیقات خود ده‌ها مسجد در سراسر اندونزی را متهم به حمایت از گروه‌های تروریستی داعش، ترویج ایدئولوژی داعشی و سربازگیری برای این گروه و فرستادن آنان به سوریه کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از abc، ده‌ها مسجد در سرتاسر اندونزی به دلیل حمایت از گروه تروریستی داعش، ترویج ایدئولوژی وهابیت و سربازگیری برای این گروه و فرستادن آنان به سوریه تحت مورد بازرسی و نظارت قرار گرفته‌اند.

دولت اندونزی تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کرده و تاکنون 41 مسجد در سرتاسر 16 استان اندونزی در این خصوص شناسایی شده‌اند. از میان این تعداد، حمایت مستقیم 16 مسجد در 7 استان اندونزی از داعش به طور رسمی تایید شده و گروهی از محققین اندونزیایی که به طور مخفیانه در این امکان نفوذ کرده‌اند، مدارک کافی در این باره جمع آوری کرده‌اند.

تیم تحقیقاتی اندونزیایی، مساجد حامی داعش را به سه گروه طبقه‌بندی کرده‌اند: ۱.مساجد عمومی که توسط حامیان داعش مورد استفاده قرار گرفته‌اند و بانیان آن خبر نداشته‌اند ۲. مساجدی که بانیان آن عضو گروه‌های تروریستی بوده‌اند، اما نمازگزاران آن از این مسئله مطلع نبوده‌اند ۳. مساجد خصوصی که هر دو گروه بانیان و شرکت‌کنندگان در آن حامی تروریست‌ها بوده‌اند.

اده بختی، سرپرست تیم تحقیقات ضدتروریستی در اندونزی در این باره به خبرنگاران گفت: در کنار این مساجد، بعضی مدارس دینی و گروه‌های قرآن خوانی نیز بوده‌اند که به عنوان مراکز ترویج ایدئولوژی وهابیت و داعشی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. ما اشکال مختلف و عملکردهای مختلفی در مساجد پیدا کرده‌ایم.

* بانیان برخی مراکز به عنوان عامل آژانس مسافرتی برای فرستادن افراد به سوریه ایفای نقش می‌کرده‌اند

وی افزود: بعضی از این مراکز تنها برای ترویج ایدئولوژی داعشی به کار می‌رفته‌اند و بعضی از این مراکز نه تنها تبلیغ و ترویج را انجام می‌دادند بلکه بانیان آن‌ها به عنوان عامل آژانس مسافرتی برای فرستادن افراد به سوریه ایفای نقش می‌کرده‌اند. آن‌ها حتی کمک مالی برای کسانی که هزینه سفر را نداشتند تامین می‌کرده‌اند.

وی افزود: ما مخفیانه به درون این گروه‌ها نفوذ کرده، با افراد مصاحبه انجام می‌دادیم و اطلاعات کافی در این باره جمع آوری می‌کردیم.

وی در ادامه گفت: برای گروه‌های افراط‌گرا ملاقات رو در رو از اهمیت بالایی برخوردار است و آن‌ها تنها زمانی که فرد را از نزدیک ملاقات کنند به او اعتماد می‌کنند. آن‌ها نمی‌توانند به افراد در اینترنت اعتماد کنند چرا که مخاطب آن ها در اینترنت و در شبکه‌های اجتماعی هر کسی می‌تواند باشد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha