جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مسلمانان کشمیری نماز جمعه را مسجد جامع برگزار کردند

حوزه/ سرانجام مسجد جامع سرینگر در جامو و کشمیر، پس از ۶ هفته تعطیلی درهای خود را به روی مسلمانان گشود و رهبر حزب حریت از طریق تماس تلفنی برای مردم صحبت کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از greaterkashmir،  درهای مسجد جامع سرینگر در جامو و کمشیر، سرانجام پس از 6 هفته تعطیلی برای نخستین بار این هفته به روی مسلمانان گشود شد تا  شاهد برگزاری نماز جمعه باشد.

نماز جمعه این هفته کشمیری‌ها این هفته در حالی برگزار شد که میرواعظ عمر فاروق رهبر حزب حریت همچنان در حبس خانگی به سر برده و اجازه خروج از خانه و حضور در نماز جمعه را نداشت.

با این حال میرواعظ با تماس تلفنی نمازگزاران را خطاب قرار داده و طی سخنانی گفت: هیچ کس نمی‌تواند جلوی ماهیت بومی این مبارزه و تلاش ملی را بگیرد.

وی همچنین بار دیگر از کانال‌های تلویزیونی هندوستان به سبب «بدنام سازی» رهبران جنبش به شدت انتقاد کرده و گفت: این کانال‌ها در تبلیغات سیاسی زیاده‌روی می‌کنند.

مسجد جامع سرنگر از ۲۳ ژوئن تعطیل بود

برای نخستین بار پس از هفته‌ها یعنی از 23 ژوئن، هیچ محدودیتی برای ورود به مسجد وجود نداشت و مردم با خیال راحت راهی نماز جمعه شدند. دولت هندوستان از 22 ژوئن به بهانه کشته شدن یک مامور امنیتی، اقدام به تعطیلی نمازهای جمعه در مسجد جامع سرینگر کرده بود.

در پی بستن درهای مسجد به روی نمازگزاران، درگیری‌های زیادی میان نیروهای امنیتی هندی و مسلمانان رخ داده و هم‌چنان نیز ساختار شهر به حالت نظامی باقی مانده است.

در این میان روز جمعه نیز گروهی از جوانان در خارج از محوطه مسجد جامع شعارهای آزادی‌خواهانه سر دادند که سبب درگیری میان راهپیمایان و نیروهای پلیس شد. این گروه از جوانان به سوی پلیس سنگ انداخته و تنش‌ها تقریبا 1 ساعت ادامه داشت. به گفته شاهدان عینی پلیس از شلیک گاز اشک آور برای متفرق کردن معترضان استفاده کرد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha